Pagina 3 van 4

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 12:57
door ief
Vraag me af of het op deze manier goed komt.

Als de cilinder goed gemonteerd zit dan moet dat toch goed wezen, of de spoelpoorten nu helemaal opengaan of niet? Als ze niet helemaal opengaan is dat trouwens niet " een foutje" maar zo bedoeld.

Wil niet zeggen dat het niet helpt als je de cilinder omhoog brengt maar dan gebeurd er wel meer als alleen het volledig opengaan van de spoelers.

Snelheid > is dat op de teller of gps (hoe moeten we anders vergelijken?)
Trekt beroerd op > beroerd is subjectief.

Voorbeeld. Mijn pack'r brom, geheel standaard met alleen standaard snel uitlaat reed 60 op de teller, duurde een eeuw om er te komen en moest ook niet te veel tegenwind hebben.

Half jaar mee aan het prutsen geweest, rijdt nu 68 op de teller, tegenwind of niet en is daar zo.

En ik zie standaard luchtfilter, daar ga je geen snelheidsrecords mee winnen. 26-28 is toch meer tandwielverhouding voor snor? (op gewone tomos iig)

Ofwel, ik vind het lastig meekijken zo :)

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 13:31
door FRANK59oldie
Hoi Ief,
Ik snap je opmerking, ikzelf ben hier ook enige tijd mee bezig om de Airsal50 goed te krijgen.
Dit schijnt echter niet te lukken, misschien verwacht ik er teveel van.
Ik was in de veronderstelling dat de airsal50 een stuk vlotter zou zijn ipv de originele cilinder met bromzuiger.Het maakt echter geen ene zak uit, de bromzuiger met orig.cilinder rijd zelfs beter.

Ik heb bv. Op mijn andere tomis een aangepaste DMP gietijzer cilinder met bromzuiger, en dat ding gaat als de brandweer!?
Carburateur en sproeier zijn 12mm carb ,sproeier 53, origineel filter.12mmspruitstuk ontgrenst.

Op de airsal50 zit:
Spuitstuk 15mm
Origineel filter ( pijpje uitgeboord tot 14mm )
12mm carb sproeier 56
Bromkop met 1,4mm pakking.

Nu dus met afgevlakkte bromkop, wat geen verschil geeft.

Hij trekt redelijk op, snelheid is 45 (gps)
Tandwiel achter is 28, zat eerst 31 op (snor)
Geen valse lucht, deo test gedaan.
het zwarte ringetje zit in de carb.

Ik had alleen verwacht dat je DUIDELIJK het verschil zou merken qua power , vergeleken met een standaard brom setup.
Dat is dus NIET het geval.

Ik heb juist de airsal50 snel erop gezet om wat meer pit te krijgen.

Ik heb alles geprobeerd,getest en bekeken, meer power dan dit krijg ik er niet uit, niets helpt...

Dus in mijn geval heb ik dus een Aisal50 slow.

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 13:59
door fons716
@ief hij heeft volgens mij 17 inch wielen en dan is dat te vergelijken met 26-26 bij een a3, rijdt wat mij betreft het fijnste.
Een revival is natuurlijk wel minimaal 15 kg zwaarder als een A3.
Ik ben zelf ruim 1,90 meter en weeg 103 kg en dan komt het Tomosje van mij nog aardig vlot weg.

Als de spoelpoorten bv maar 5 mm open zijn ipv7 mm bij een snelle cilinder (dus lage spoeltiming) en de hogere uitlaatpoort...is dat natuurlijk niet best....bv 90 gr spoel en 160 gr uitlaat....blowdown is dan een ramp.


Luchtfilter van een revival is een goeie...die ken ik niet en heb geen idee of dat een beperking is maar als hij met spr 53 aardig klopt kan het wel eens zijn dat er te weing lucht door kan....ik had eerder sproeier 55 of 56 verwacht met bv een 26 speedy of een dikke sigaar met 28 mm bocht....53 is bij mij namelijk veel te klein (gebruik alleen maar ori sproeiers)

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 14:28
door ief
Ah, ik had niet gezien dat het een revival was. Gewicht speelt zeker een rol, zowel van berijder als de brommer zelf.

Ik ken het verschil niet tussen airsal en dmp 50cc, zou dat zo veel zijn dan? Pak liever een originele en pas die zelf aan (inclusief dikkere voetpakking idd)

T' is gewoon lastig om dit zo op een forum te doen als er niet hele precieze en uitgebreide data gegeven wordt anders blijft het meer gokken en probeer is dit en dat, kost alleen alleen maar en leverd vooralsnog niet bar veel op.

Over het grote verwachte verschil tussen een snelle cilinder en origineel... dat kan er bijna niet zijn omdat daar waar je winst pakt bovenin, je het verliest onderin. Zou het verschil heel groot zijn in portmap (zeg 188/ 127 timing of iets, ik roep maar even wat) dan werkt dat alsnog niet omdat de rest daar niet mee werkt.

En ook, stel zo' n dinkie maakt 2 pk, je veranderd wat en hij maakt 10% meer (best aardige verbetering) dan maakt ie 2,2 pk... in hoeverre merk je dat dan?

Als je echt wat wil merken op simpele manier dan lijkt me een 65 cc beter, niet zo zeer voor topsnelheid maar wel voor optrekken al kan het met de originele spullen ook als je er maar een hoop werk in stopt.

Edit, heb zo rivival luchtfilter liggen ergens, die zijn een stuk mooier (o.a meer volume)als de normale. 14mm lijkt me nog krap (dat is dus trouwens NIET standaard > goede data ;)) maar heb daar verder nooit iets mee gedaan.

@ fons, ja, dat snap ik wel maar of de spoelpoorten wel of niet volledig opengaan zegt niets over de timing.

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 15:13
door ief
Poging om zichtbaar te maken met waar je een beetje kunt pielen en dingen beter te maken zodat je, wat je onderin verliest door hem op te voeren voor meer snelheid, onderin weer terugpakt en algehele verbetering.

Misschien inspireerd het, hoop dat het een beetje duidelijk is, best lastig te painten. Rood zijn de aanpassingen.
ideetjes.png
ideetjes.png (18.31 KiB) 4928 keer bekeken

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 15:45
door FRANK59oldie
Het luchtfilter is hetzelfde als een A35 standaard tomos.

De A55 versie heeft een ander blokvormig luchtfilterhuis uit 2 delen, en die past niet op
SHA carburateur ivm kleinere diameter vh aansluitrubber.

Ik heb diverse luchtfilter opstellingen geprobeerd, met en zonder schuim,zonder luchtfilter en met powerfilter,en dan verzuipt ie in de lucht.
Sproeier 60 met veel meer lucht,is het hoogst haalbare waar die nog redelijk op rijd.

Sproeier is nu trouwens 56 origineel dell.

Ik heb geen zin om de cilinder er alsmaar af te halen ivm voetpakking experimenten, omdat de zuiger en zuigerveren monteren een klere karwei is bij de airsal.

Over het achter tandwiel : misschien moet ik de 31 terug plaatsen voor wat meer trek kracht.!?

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 16:16
door ief
Ja, dat luchtfilter bedoelde ik, is van a55 idd.

Ehm, tja.

Ik vind dit tandwiel al groot :)

Ik had ook wat andere volgorde van werken (na wat probeersels). Eerst alles uitdenken zoals je denkt dat optimaal zou moeten zijn, blok er onderuit en dan zo opbouwen en vervolgens afstellen met sproeier, luchtfilter, ontsteking en uitlaat.

In de pack'r zit uit m' n hoofd een 61 sproeier in (te grote) 15mm carb met aangepast origineel luchtfilter, dunner half matje, 18 of 20 mm (weet niet meer) ingang en aangepast binnenwerk.

Anyway, ik weet het ook niet, gewoon door prutsen :)

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 16:56
door FRANK59oldie
Ik heb nog ff geprutst met luchtfilter en sproeier ivm de afgevlakte kop.
1 maatje omhoog gegaan met sproeier en rijd nu stuk beter.

Kop nog even nagetrokken, deo test gedaan,stationair afgesteld.

De veer van 2de versn. Is ingekort 2cm, maar dat bevalt niet, dus vd week ff origineel terug.

Ik ben wel tevreden nu.

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 18:29
door fons716
Pff 2cm is wel erg veel, misschien leuk voor een cross brommertje...1 cm is meer dan genoeg.

Schuim in het luchtfilter heb ik voor de helft ingekort zodat de lucht er maar 1 keer doorheen hoeft, pijpje opgeboord naar 14,5 of 15 mm....later toen ik met een 15 mm ging rijden was dat pijpje gewoon te klei en heb dat vervangen voor een 19 mm pijpje inwendig.

@ief snelle airsal 50 cc of een std 40 km/h DMP is niet te vergelijken, blowdown van een std cilinder is zeer laag en dan lijkt het zeg maar op een diesel.
Dat een airsal onderin niet zo sterk is is logisch, maar had wel verwacht dat hij bv bij 4000 of 5000 rpm beter door zou lopen naar minimaal 55 km/h gps.

Eigenlijk heb je de poortmap nodig, of de maten van de poortmap om te kunnen zeggen of er iets mis is met die cilinder...heb hier nog een K-star 70 cc van een puch maxi en die rijdt amper 55 maar is wel heel erg sterk onderin terwijl de squish echt een drama was.

Neem je bv een polini cilinder dan zie je geen scheven poorten of een squish waarvan je tranen in je ogen krijgt, ook kun je met de vinger over de poorten wrijven zonder 112 te moeten bellen.

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 19:46
door ief
O, ja, daar heb je gelijk in Fons, ik ging er even van uit dat beide "snelle" cilinders waren. Ken ze allebij niet, heb er ook geen poortmap van idd dus tja.

Onze luchtfilters lijken verdacht veel op elkaar, great minds think alike, hehe ;)

Dat de squish bij bijvoorbeel een airsal 65 zo beroerd is is misschien ook wel een soort veiligheidsmarge, kan me niet voorstellen dat ze bij airsal niet weten hoe ze een cilinder moeten maken.

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 20:26
door FRANK59oldie
Allebei bedankt voor de feedback.
Ik heb weer veel geleerd over het motorblok.

Misschien dat ik nog eens een 65cc ga proberen, maar zal geen airsal worden,haha.

Wel wil ik het A55 luchtfilter testen, mits de rubber bevestiging van de sha hier op aansluit ?
Kun je dat eens checken Ief?

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 20:35
door ief
Zou ik em moeten opzoeken maar denk dat het je niet veel helpt (en mogelijk bak werk want neem aan dat het dan ook allemaal niet past en zo), kan allemaal prima met het filter wat jij hebt.

Ergens in mijn topic staat een foto van een aangepaste plastic wasmiddel fles, al het volume wat je wilt en met kleine aanpassing ook wel (deels) achter de kappen te krijgen :)

En stil!

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 20:39
door fons716
Airsal is maar een budget cilinder, er was een hele serie van de 50 cc snel waarvan de cilinder lager was, zuiger zat dan netjes tegen het HD kop (puch maxi cilinder)
Worden nog verkocht zag ik https://www.jmpbonderdelen.nl/50cc-cili ... irsal.html

Randje uit de pvc sok schuren met een dremel en je hebt een pijpje van 19 mm inwendig. Afbeelding

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 20:45
door ief
Het gieten van een cilinder wordt echt niet goedkoper of duurder als je er een beroerdere squish in maakt dus dat lijkt me de reden niet. Daarom vind ik het verschil in die prijzen ook belachelijk maar zo werkt de markt nu eenmaal. 65cc vs 50cc gieten is ook net zo duur :)

edit: afhankelijk van hoeveel je er verkoopt uiteraard.

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 21:08
door FRANK59oldie
Dat pijpje vergroten heb ik ook al eens gedaan bij een andere Tomos.
Het probleem is het gat in het frame groter maken, das een klere werk.

Maar die link geeft aan dat je een 1,5 mm voetpakking moet gebruiken..
Ik vermoed sterk dat dit bij mij ook moet. Er zit gewoon zo'n papieren dingetje tussen, vandaar dat het dus niet werkt waarschijnlijk.

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 21:22
door ief
Dremel/ vijl.

Geen appels met peren vergelijken Frank, dit is een compleet andere cilinder.

Kan het wel proberen, je hebt 1,4 mm speling (goed vlakken) maar dan komt je uitlaatpoort dus ook 1,4 mm hoger en of dat nu zo voordelig gaat zijn? (denk t niet)

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 31 jan 2021 23:29
door fons716
Ik heb enkel het rubbertje uit het frame gehaald en dan past het bij mij net.

Bij een snelle cilinder wil je de uitlaatpoort niet hoger, is alleen leuk voor racers die op een circuit rijden en veel toeren moeten maken om 15 pk oid te kunnen leveren...optrekken vanuit stilstand wordt dan meelopen Frank...of een koppeling maken die pas bij 8500 begint.

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 01 feb 2021 00:01
door FRANK59oldie
Ok, ik was hardop aan het meedenken,haha.

Ik zal de luchtfilter is voorzien van een groter pijpje.
Verder laat ik het voorlopig zo, afgezien van de koppelingsveer 2de versn.

Ik heb altijd het probleem dat de luchtfilter niet vast te zetten is en daardoor het filter scheef gaat zitten en de rubber aansluiting van de carb. Niet goed aansluit.
Hierdoor krijgt ie te veel lucht.

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 01 feb 2021 09:47
door fons716
In principe wil je eigenlijk geen luchtfilter omdat het weerstand is voor de lucht die hij aan moet zuigen, zonder is natuurlijk niet gezond voor je blokje en maakt hij best veel aanzuig geluid.

Re: Airsal 50 snel geen power

Geplaatst: 01 feb 2021 14:43
door ief
Zou misschien kunnen gelden voor een tomos maar in bredere zin is dat niet waar, al gaat het dan meer om de luchtfilter "box" dan het filter. Een juist berekende box kan, EN in resonantie gebracht worden EN zorgt voor een ruimte waarin zich relatief stilstaande lucht bevind wat veel makkelijker aan te zuigen is als lucht wat voorbij de carb ingang raast terwijl je op het circuit rondcrost. Nog een voordeel is dat je de inlaatplaats verder van het blok brengt wat weer scheeld in de temperatuur van de lucht.