Pagina 1 van 1

Tomos warmloper?!

Geplaatst: 29 jul 2020 16:51
door Novanyo
Hallo allemaal,

Samen met mijn twee linkerhanden heb ik zo'n slordige twee weken geleden een tomos A35 gekocht. Hoewel hij het goed deed was de uitlaat zeker aan vervanging toe. Helaas brak het tapeind af bij het demonteren van de uitlaat. Na lang wrikken en wegen besloten een nieuwe cilinder te plaatsen. Hierna heb ik enkele problemen gekregen:

Korte beschrijving van je probleem: Mijn tomos wordt erg, erg warm. Ik kan hem echt niet aanraken (De cilinder en de uitlaat). Daarnaast krijg ik de tomos nu heel lastig aan. Ik moet echt een flink aantal keer kicken voordat hij het doet. Voorheen starte hij direct met een kick. Op de choke gaat het iets beter. Ik heb de cilinder gisteravond en vanochtend rustig aan ingereden. Vanmiddag deed ik een stuk vol gas en na enkele kilometers sloeg de tomos af en remde hij snel af (warmloper?). Ik kon hem wel direct weer starten....

Wanneer ontstond het probleem: Nadat ik een nieuwe cilinder+zuiger + uitlaat gemonteerd heb./

Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): Uitlaat (https://www.tomos-parts.nl/zoek-op-onde ... oom-euro-2)

en cilinder inclusief zuiger (https://www.k-parts.nl/cilinder-dmp-50c ... gKjPfD_BwE)

Type tomos (brom of snor) en model: Tomos A35

Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): Standaard Carb 15:15 met standaard sproeier 68. Standaard luchtfilter, ontsteking en TW.

Heb ik een grotere sproeier nodig? Ik heb 10 minuutjes gereden en toen de bougie verwijderd. De kleur leek mij goed. Voor een foto zie:
Spoiler: show
Afbeelding

Re: Tomos warmloper?!

Geplaatst: 29 jul 2020 17:03
door Novanyo
Hij slaat overigens ook direct af wanneer ik tot stilstand kom. Stationair loopt hij dus niet meer. Ik heb al een test gedaan voor valse lucht maar ik kon het niet ontdekken.

Re: Tomos warmloper?!

Geplaatst: 30 jul 2020 04:36
door shadowranger
Kleur van de bougie electroden helpt je in dit geval uit te sluiten of het een lucht-brandstofverhouding probleem is. Kun je aangeven of een foto plaatsen wat de kleur is? Ook type bougie (hittegraad) is van belang

Aanraken (met de hand) van een cilinder/ uitlaat kan in principe nooit en zegt niets over het functioneren. Wellicht dat de oude gietijzeren wat minder snel op temperatuur kwam tov de aluminiumvariant die je nu hebt. Zegt meer over hitte overdracht en koelcapaciteit.