Pagina 1 van 4

wat problemen/ vragen

Geplaatst: 18 jun 2020 15:54
door trion
Korte beschrijving van je probleem: Loopt niet stationair denk valse lucht en denk niet goed afgesteld
Wanneer ontstond het probleem: na meerdere dingen zie volgende vraag
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): Nieuwe uitlaat (biturbo), ontsteking op bromstand, bougie b5hs naar b6hs, sproeier 49 naar 51
Type tomos (brom of snor) en model:A35 snor
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding):ontsteking staat op brom stand uitlaat biturbo vgm voor de rest *standaard snor hij loopt wel 40 maar hij liep al 35 toen ik hem kocht en toen was die vgm *standaard.

Hij liep gister erg goed tikte zelfs de 45 aan na 2 uur weer proberen, hij ging ten eerste heel moeilijk aan (10 keer kicken) en hij was niet vooruit te branden ging misschien net 5 km/h en toen die beetje warm was misschien net 20 en als ik me gas losliet viel die gelijk uit. Vandaag weer geprobeert start gwn weer na 1 keer kicken en rijd opzich wel lekker trekt wat sloom op en stottert beetje maar als die eenmaal warm is rijd die perfect gwn weer 40. Valt wel nogsteeds uit stationair.

Nu kon het misschien valse lucht zijn. Dus ik checken als ik met een deobus spuit rond het spruitstuk gaan de toeren omhoog lijkt het wel maar ook als ik bij luchtfilter spuit eigenlijk overal als ik stop met spuiten valt die uit maar als ik blijf spuiten gaat die juist harder lopen.

En als laatste weet ik ook niet zeker of me bougie nu de goede kleur heeft heb hieronder meerdere fotos erbij gezet. ook van de uitlaat ik vraag me af wat die vlek is komt dat omdat die misschien te warm word?

IMG_20200617_220656.jpg
IMG_20200617_220706.jpg
IMG_20200617_220715.jpg
IMG_20200618_145142.jpg
IMG_20200618_145446.jpg
IMG_20200618_145449.jpg
IMG_20200618_145453.jpg
IMG_20200618_145658.jpg
IMG_20200618_145712.jpg
IMG_20200618_145728.jpg
IMG_20200618_145733.jpg

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 21 jun 2020 16:42
door trion
Heb 1 maat grotere sproeier erin gedaan loopt nu super als die warm is koud nog steeds kut en start soms moeilijk. Ook komt er benzine in de luchtfilter en trekt nogsteeds valse lucht blijft soms wel en soms niet stationair lopen

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 21 jun 2020 17:47
door trion
Er lekt trouwens ook benzine in de luchtfilter.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 21 jun 2020 19:07
door fons716
Waar trekt hij valse lucht?

Iets met een carburateur op een motorblok kan niet koud goed rijden (loopt te arm als hij goed afgesteld is), dan zul je een injectie systeem en een computer erop moeten bouwen die de juiste hoeveelheid brandstof inspuit bij verschillende temperaturen....dus een tomos stel je af zodat hij warm goed rijdt.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 22 jun 2020 15:23
door trion
Waar trekt hij valse lucht?

Iets met een carburateur op een motorblok kan niet koud goed rijden (loopt te arm als hij goed afgesteld is), dan zul je een injectie systeem en een computer erop moeten bouwen die de juiste hoeveelheid brandstof inspuit bij verschillende temperaturen....dus een tomos stel je af zodat hij warm goed rijdt.
Ik denk dat hij bij het luchtfilter valse lucht trekt, ik ga waarschijnlijk een powerfilter bestellen dus dan zou dat opgelost moeten zijn toch?

Okay top dan weet ik dat het geen probleem dat die slecht loopt koud volgens mij loopt die veel. Dat kan ik pas oplossen als de valse lucht opgelost is nu compenseer ik de valse lucht met een tegrote sproeier.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 22 jun 2020 17:28
door fons716
Na de carb waar je het luchtfilter op aansluit is geen valse lucht, die lucht gaat gewoon onder de gasschuif door en neemt dan benzine mee.
Valse lucht bevat geen benzine en op lucht loopt een motor helaas niet bv een spruitstuk pakking of keerring die lek is.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 22 jun 2020 17:41
door trion
Na de carb waar je het luchtfilter op aansluit is geen valse lucht, die lucht gaat gewoon onder de gasschuif door en neemt dan benzine mee.
Valse lucht bevat geen benzine en op lucht loopt een motor helaas niet bv een spruitstuk pakking of keerring die lek is.
Als ik met remreiniger bij het gedeelte waar de luchtfilter aansluit op mijn carburateur spuit dan gaat die harder lopen. heb tussen spruitstuk en carburateur al een rubbere ringetje gedaan daar gebeurt er ook niks als ik met remreiniger spuit.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 22 jun 2020 22:49
door fons716
Als je op de aansluiting van het luchtfilter en het rubber spuit reageert bijna iedere tomos op de deo test, dat is geen valse lucht, die afdichting is niet echt goed als het rubber wat ouder en harder is geworden.
Aansluiting carb en spruitstuk, aansluiting spruitstuk en cilinder, voet en koppakking en de krukas keerringen zijn de plaatsen waar hij valse lucht kan trekken.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 23 jun 2020 10:01
door trion
Als je op de aansluiting van het luchtfilter en het rubber spuit reageert bijna iedere tomos op de deo test, dat is geen valse lucht, die afdichting is niet echt goed als het rubber wat ouder en harder is geworden.
Aansluiting carb en spruitstuk, aansluiting spruitstuk en cilinder, voet en koppakking en de krukas keerringen zijn de plaatsen waar hij valse lucht kan trekken.
Okay misschien trekt die dan toch geen valse lucht, ik ga hem vanavond weer proberen stationair af te stellen. Want het lukt niet echt dan draai ik de schroef een stukje in zodat die blijft lopen. Maar de ene keer blijft hij wel lopen en de andere keer weer niet terwijl ik niks anders heb gedaan.

Hij blijft dan een halfe minuut lopen en dan verzuipt die.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 23 jun 2020 10:32
door shadowranger
Een halve minuut en dan slaat ie af? Als je denkt dat ie stationair verzuipt kan dat liggen aan je afstelling (lucht-brandstof, hoeveelheid olie in de brandstof of ontsteking), dit kun je zien aan de bougie elektroden die donker/ zwart zijn. Afstellen doe je als je motor op bedrijfstemperatuur is, en kijken naar de bougie elektroden als je een behoorlijke afstand hebt gereden zodat de bougie zijn zelfreinigingstemperatuur (leuk woord voor Scrabble) heeft bereikt. Als je een koudere bougie monteert (meer voor langere afstanden volgas) kan het zijn dat je bougie te donker blijft als je alleen een blokje om rijdt. Daarom is het beter een flinke rit te maken.

Het kost tijd en geduld om de boel te finetunen.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 23 jun 2020 13:15
door fons716
Heb je de uitlaat aan de achterbrug vast gemaakt met ijzer draad (foto 11)
Als dat zo is ben je de cilinder aan het slopen want er komen krachten op de tap eindjes bij de uitlaatpoort, als de brommer in of uit veert.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 23 jun 2020 13:47
door trion
Een halve minuut en dan slaat ie af? Als je denkt dat ie stationair verzuipt kan dat liggen aan je afstelling (lucht-brandstof, hoeveelheid olie in de brandstof of ontsteking), dit kun je zien aan de bougie elektroden die donker/ zwart zijn. Afstellen doe je als je motor op bedrijfstemperatuur is, en kijken naar de bougie elektroden als je een behoorlijke afstand hebt gereden zodat de bougie zijn zelfreinigingstemperatuur (leuk woord voor Scrabble) heeft bereikt. Als je een koudere bougie monteert (meer voor langere afstanden volgas) kan het zijn dat je bougie te donker blijft als je alleen een blokje om rijdt. Daarom is het beter een flinke rit te maken.

Het kost tijd en geduld om de boel te finetunen.
Ik was weer een sproeier maat omhoog gegaan omdat die echt niet lekker liep ga vanavond maar weer 1 omlaag kijken hoe die het doet. weet dat het tijd en geduld kost vind het ook erg leuk maar moet nog veel leren heb nog een lange weg te gaan.
Heb je de uitlaat aan de achterbrug vast gemaakt met ijzer draad (foto 11)
Als dat zo is ben je de cilinder aan het slopen want er komen krachten op de tap eindjes bij de uitlaatpoort, als de brommer in of uit veert.
Ja klopt dit was tijdelijk anders hing die los en dat was nog slechter geweest maar de orginele beugel is nu gelast en hangt nu weer vast.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 23 jun 2020 15:07
door fons716
Sproeier is zelf afhankelijk van de temperatuur van de buiten lucht, nu met 30 graden heb je een maatje kleiner nodig dan in de winter met 5 graden.....lucht zet uit door warmte....dan pas er minder lucht in je cilinder...dus heb je ook minder benzine nodig om de juiste verhouding lucht-benzine te krijgen.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 23 jun 2020 15:35
door trion
Sproeier is zelf afhankelijk van de temperatuur van de buiten lucht, nu met 30 graden heb je een maatje kleiner nodig dan in de winter met 5 graden.....lucht zet uit door warmte....dan pas er minder lucht in je cilinder...dus heb je ook minder benzine nodig om de juiste verhouding lucht-benzine te krijgen.
Okay top dan ga ik als ik thuiskom sproeier vervangen en dan laat ik weten of die lekker loopt! en of ik hem nu stationair goed krijg.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 23 jun 2020 23:42
door trion
Ik weet nou niet echt of die nu te rijk of te arm is afgesteld zwart is te rijk maar hij is wit grijs achtig. De brommer loopt warm verder goed.

Koud verzuipt die gelijk als ik 1 seconde gas los laat en hij gaat niet harder dan 10 km/h.
IMG_20200623_214638.jpg
IMG_20200623_214646.jpg

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 24 jun 2020 08:28
door shadowranger
In je setup vermeldt je sproeier 52 in een dellortho 14/9 carburateur. Dit zou te groot zijn. Gebruikelijk in de 14/9 is 49-51 met een standaard luchtfilter en standaard spruitstuk. Dat je nu een 51 erin hebt wil niet zeggen dat dit met jouw setup de juiste is. Aangezien er eerder een 49 in zat en daar al prima op liep als ik je openingspost lees. Er staat overigens een sterretje bij "standaard" luchtfilter in de setup, wat betekent dit?

Ik zie aan de rand van je bougie een zwarte/ natte laag, wat duidt op een onvolledige verbranding en dus te rijke afstelling. Wat fons716 al aageeft, warme lucht kan minder brandstof bevatten dan koude lucht, dus in de zomerdagen kan het zijn (zeker nu de temperaturen richting de 30 graden gaan) kan dan juist een grotere sproeier problemen geven. Vaak is de af-fabriek gemonteerde sproeier een compromis tussen de twee uitersten om niet continue de sproeier te hoeven wisselen.

Ik denk dat je het stationair probleem misschien moet zoeken in de idle-jet (klein gaatje onderin de aansluiting voor het spruitstuk in de carburateur), die kan verstopt zitten. Met een haar uit een staalborstel kun je die doorprikken en met een luchtpistool (compressor) doorspuiten om eventuele troep te verwijderen. Het stationair toerental stel je af bij een bedrijfswarme motor en zodanig in toerental dat de koppeling net niet aangrijpt en je achterwiel niet draait. Misschien heb je die nu te krap gesteld en icm een koude motor juist ervoor zorgt dat deze afslaat doordat de brandstof(nevel) neerslaat op de koude delen.

Vwb je bougie, je geeft in de beginpost aan dat de bent geswitched van B5HS naar B6HS, De kleur van deze bougie kleurt pas na kilometers rijden, niet bij een blokje om, zeker niet als deze zijn zelfreinigingstemperatuur niet bereikt word je daardoor op het verkeerde been gezet.

Verder lees ik een wijziging van de sproeiermaat van 49 naar 51. Dat laatste vraag ik mij van af wat daarvan de reden is geweest. Heb je dit alleen "uit voorzorg" gedaan ivm de uitlaat? Dan zou ik toch teruggaan naar de oorspronkelijke sproeier, als je eerder geen prestatieprobleem had.


Afbeelding

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 24 jun 2020 11:38
door trion
In je setup vermeldt je sproeier 52 in een dellortho 14/9 carburateur. Dit zou te groot zijn. Gebruikelijk in de 14/9 is 49-51 met een standaard luchtfilter en standaard spruitstuk. Dat je nu een 51 erin hebt wil niet zeggen dat dit met jouw setup de juiste is. Aangezien er eerder een 49 in zat en daar al prima op liep als ik je openingspost lees. Er staat overigens een sterretje bij "standaard" luchtfilter in de setup, wat betekent dit?

Ik zie aan de rand van je bougie een zwarte/ natte laag, wat duidt op een onvolledige verbranding en dus te rijke afstelling. Wat fons716 al aageeft, warme lucht kan minder brandstof bevatten dan koude lucht, dus in de zomerdagen kan het zijn (zeker nu de temperaturen richting de 30 graden gaan) kan dan juist een grotere sproeier problemen geven. Vaak is de af-fabriek gemonteerde sproeier een compromis tussen de twee uitersten om niet continue de sproeier te hoeven wisselen.

Ik denk dat je het stationair probleem misschien moet zoeken in de idle-jet (klein gaatje onderin de aansluiting voor het spruitstuk in de carburateur), die kan verstopt zitten. Met een haar uit een staalborstel kun je die doorprikken en met een luchtpistool (compressor) doorspuiten om eventuele troep te verwijderen. Het stationair toerental stel je af bij een bedrijfswarme motor en zodanig in toerental dat de koppeling net niet aangrijpt en je achterwiel niet draait. Misschien heb je die nu te krap gesteld en icm een koude motor juist ervoor zorgt dat deze afslaat doordat de brandstof(nevel) neerslaat op de koude delen.

Vwb je bougie, je geeft in de beginpost aan dat de bent geswitched van B5HS naar B6HS, De kleur van deze bougie kleurt pas na kilometers rijden, niet bij een blokje om, zeker niet als deze zijn zelfreinigingstemperatuur niet bereikt word je daardoor op het verkeerde been gezet.

Verder lees ik een wijziging van de sproeiermaat van 49 naar 51. Dat laatste vraag ik mij van af wat daarvan de reden is geweest. Heb je dit alleen "uit voorzorg" gedaan ivm de uitlaat? Dan zou ik toch teruggaan naar de oorspronkelijke sproeier, als je eerder geen prestatieprobleem had.


Afbeelding
Het * bij *standaard luchtfilter stond er perongeluk. Heb ik nu als het goed is weg gehaalt. Had de scrhoef gister een stukje in gedraait en nu bleef die wel weer lopen als die weer lastig doet dan ga ik dat maar proberen.

Ik denk dat dat het probleem was waarom ik hoger ging omdat die eerst de goede kleur niet kreeg. Ik ben inderdaad uit voorzorg 2 omhoog gegaan dat stond er bij op de site dat je vaak 2 sproeier maten omhoog moet. Ik wou niet dat die te arm ging lopen want heb gelezen dat dat schadelijk kan zijn voor je motor. had eigenlijk helemaal niet gereden met sproeier 49 onder mijn nieuwe uitlaat.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 24 jun 2020 11:47
door shadowranger
Ik denk dat je een arm mengsel en een schraal mengsel uit elkaar moet halen:

Een te arm mengsel houdt in teveel lucht tov brandstof. Een te schraal mengsel houdt in dat er onvoldoende smeringolie is gemegd met de brandstof.

Het eerste is niet zo schadelijk, hooguit dat je prestaties tegenvallen (kan, hoeft niet). Het laatste is wel een dingetje als je geen schade wil oplopen aan onderdelen die afhankelijk zijn van smering (lagers etc.).

Wie het ooit verzonnen heeft om aan te geven dat de sproeiermaat moet wijzigen bij het veranderen van de uitlaat begrijp ik niet, ik heb het zelf nog nooit gedaan en heb goede ervaringen daarmee.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 24 jun 2020 13:05
door fons716
Dit schrijf je. Koud verzuipt die gelijk als ik 1 seconde gas los laat en hij gaat niet harder dan 10 km/h.
Koud loopt hij altijd te arm en verzuipt hij dus niet, hij krijgt dan te weinig benzine....dat gaat over als hij warmer wordt.

In de winter kan ik de eerste minuut ook niet rijden omdat hij dan heel erg inhoudt of uit valt als ik wat meer gas geef.

Re: wat problemen/ vragen

Geplaatst: 24 jun 2020 14:59
door peterzoetermeer
Waar ik aan zit te denken is toch problemen met de z.g. Idle Jet.
Door dit gaatje gaat een benzine-lucht mengsel, bestaande uit damp uit de vlotterkamer, gemengd met lucht die onder de venturibuis door wordt aangezogen.
Er is de laatste tijd veel aandacht voor dit Idle Jet gaatje, of dit wel of niet verstopt zou zijn, maar dit is de uitgang.
De ingang van de lucht zit aan de inlaatzijde, het (iets grotere) gaatje net achter het beroemde pijpje, die eventuele teruggespetterde benzine op kan slurpen.
Wat nou als dit gaatje verstopt zit? Ter plaatse van de het Idle Jet gaatje staat een behoorlijke onderdruk, zeker bij gasschuif naar beneden, de stationair-stand, en het zou best wel eens kunnen dat er pure benzine wordt aangezogen uit de vlotterkamer. In dit geval is het best mogelijk dat de motor hierdoor verzuipt. Trek je het gas open, schuif omhoog dus, valt deze onderdruk misschien niet helemaal weg, maar er kan wel ineens meer lucht door en loopt de motor normaal.
Het is maar een idee. Wel de moeite waard om te controleren of er wel lucht door dit gaatje kan.