Pagina 1 van 1

14/9 / 15/15 carburateur

Geplaatst: 28 aug 2019 15:56
door TomosFlexer2005
Hoi allemaal,

Mijn tomos trekt erg langzaam op, daarom wil ik het een en ander veranderen.

Heb nu standaard set-up, 14/9 carburateur, powerfilter, HD kop 50 cc, bullet uitlaat, voortandwiel maat 26 en achtertandwiel maat 26.
Ik ben van plan mijn tandwielverhouding te veranderen naar 24 voor en 33 achter.

Nu vroeg ik mij af hoeveel verschil het maakt als ik er een 15/15 carburateur opzet, en daarbij het sproeistuk ontgrens, ik heb hier zelf 0 verstand van, daarom vraag ik het hier.
Dus, wat is precies het verschil tussen deze twee soorten carburateurs?
En heeft het zin deze andere carburateur er op te zetten als ik er geen grotere cilinder op zet (huidige is 50 cc).

Verder zit er nu een sproeier maat 53 in, hebben jullie enig idee welke maat sproeier ik (ongeveer) moet hebben wanneer ik die andere carburateur er op zet?

Ik hoor het graag!

Groet,

TomosFlexer2005

Re: 14/9 / 15/15 carburateur

Geplaatst: 28 aug 2019 20:50
door shadowranger
Om te beginnen vind ik een powerfilter op de 14/9 carburateur nogal overkill. Er zal vast een goede reden zijn waarom dit zo is. Vwb de sproeier hoort er in een 14/9 normaal ergens tussen de 49 en 51 in te zitten, nu kan het zo zijn dat door het andere filter een grotere sproeier gezet is,

Het verschil tussen 14/9 en 15/15 carburateur is de luchtdoorlaat. Als je naar de lucht ingang van de carburateur kijkt (filterzijde) zie je dat deze bij de 14/9 smaller is (9 mm doorlaat). bij een 14/12 is dat dan 12 mm, bij de 15/15 uiteraard 15 mm. Je kan een 15/15 prima op een 50 cc zetten, maar verwacht er geen topprestaties van waar de 14/9 dit ook prima kan. Zeker als je ook nog je tandwielverhouding gaat wijzigen van 26 naar 33 tanden achter. Je motor zal minder moeite hebben om toeren te draaien (denk hierbij aan de fiets met versnellingen, hoe groter het verzet, des te minder kracht het je kost om te trappen).

Voordat je allerlei rigoureuze maatregelen gaat nemen denk ik dat je beter eerst de reden van het prestatieverlies kan uitzoeken (bijv. uitlaat verstopt, uitlaatpoort, ontstekingstijdstip, valse lucht zoeken/ verhelpen en sproeiermaat goed afstemmen op carburateur/ luchtfilter). En Tomos is nu eenmaal geen sprinttopper.

Re: 14/9 / 15/15 carburateur

Geplaatst: 29 aug 2019 10:35
door fons716
En een bullet uitlaat is helaas voor het optrekken niet zo best.

Als je handig bent kun je de zuiger aanpassen, of gewoon een brom zuiger (met sleuven) kopen en die monteren, trekt hij ook iets beter op.
https://wiki.tomosforum.nl/index.php/Sn ... mmerzuiger

Re: 14/9 / 15/15 carburateur

Geplaatst: 03 okt 2019 22:24
door bromscoot
Zou op jou setup het maximaal houden op 14/12

Zou 15/15 alleen doen als je een snelle cilinder hebt. In dit geval gaat het om een standaard cilinder.

Een snellere cilinder heeft een snellere poort timing / gasflow.. En daardoor word extra benzine beter gebruikt voor meer vermogen eruit te krijgen..

Een standaard cilinder is gewoon normaal / niet speciaal genoeg om daarvoor een 15/15 erop te gooien.