Pagina 1 van 1

Tikken in Cilinder NA plaatsen nieuwe zuigerveren?

Geplaatst: 07 apr 2006 11:19
door ribruijn
Allen,

Vraagje. Ik heb voor mijn vrouw een 2e hands S25 gekocht, helemaal standaard. Ik heb het apparaat een grote beurt gegeven (carb. schoongemaakt, overal nieuwe pakkingen, nieuwe zuigerveren, olie ververst, uitlaat ontkoold etc. etc.).

Ik heb in verband met het inrijden van de zuigerveren de benzine wat meer gesmeerd met 2-takt olie om alles netjes in te rijden (1:25 i.p.v. de standaard 1:50).

Het gekke is dat ik nu duidelijk een getik in de cilinder heb (of een licht gerammel als je wat meer gas geeft). In mijn jeugd (ik ben 34) heb ik altijd Zundapp gereden dus ik ken de Tomos verder niet. Is dit normaal? Naar mijn beste weten kan een getik juist een teken van VERSLETEN zuigerveren zijn, maar deze zitten er nieuw in?

Help?

Geplaatst: 07 apr 2006 11:51
door freak
hoi ribruijn welkom hier.

als je al nieuwe zuigerveren geplaatst hebt en je hoort ineens een getik uit je cilinder dan lijkt mij dat je piston pen of eventuele naald lager ook vervangen moet worden.
door die nieuwe zuigerveren heb je wat meer compressie en dan gaat alles wat maar een beetje ruim is gelijk tikken.

Geplaatst: 07 apr 2006 12:07
door ribruijn
Dank voor je respons.

Kan het ook zijn dat ik gewoon mazzel heb en dat met inrijden dit gewoon verdwijnt?

Ik heb zojuist de cilinderkop er nog even afgehaald en als ik nu gewoon "kick" dan hoor ik dit geluid ook (had ik niet voor de demontage met de oude veren) dit moeten dan wel de nieuwe zuigerveren zijn, immers er is geen compressie, toch?

Met monteren van zuigerveren kan je geen fout maken, ik ga er niet vanuit dat er een slechte veer bij zat (zaten nieuw in het zakje).

Geplaatst: 07 apr 2006 12:26
door freak
inderdaad als de cilinder kop er af is zou je de piston pen niet meer horen.
maar de zuiger veren zitten normaal gesloten om de zuiger,dat zou toch niet zo hard mogen tikken.
heb je de zuiger er ook af gehad??
we hebben deze vraag al us eerder gehad,en toen bleek dat er iets van de zuiger afgebroken was.
wat ook nog wel us gebeurd is dat er tijdens de cilinder er weer opzetten een stukje van de zuigerveer afbreekt,als dit onder de zuiger terecht komt dan hoor je het duidelijk tikken.

Geplaatst: 07 apr 2006 13:17
door ribruijn
Hoi,

Nee, niets van de zuiger afgebroken voor zover ik weet, en ook niet van de zuigerveren. Onmiddelijk na het demonteren van de cilindervoet stop ik schone stukken poetsdoek in de opening, ik moet er niet aan denken dat daar iets in valt.

Met de cilinderkop hoor ik alleen zachtjes "woesh-woesh" (normaal) als ik de kickstarten heel langzaam beweeg, beweeg ik hem sneller (en dus de zuiger) dan hoor ik "woesh-woesh" met bijgeluiden, een wat hoge, schrille toon. Ik weet dus vrijwel 100% zeker dat dit de nieuwe veren moeten zijn omdat ik dit met de oude veren niet hoorde.

Omdat de laatste (onderste veer) er slechts met veel moeite inging (ik drukte hem aan een kant uit de groef bij de montage) dacht ik hier meteen aan.
Maar als de cilinder is gemonteerd maakt het niet meer uit hoe de veren zitten, die zitten dan per definitie altijd goed, toch?

Ik denk (hoop) dat dit dus gewoon een kwestie van inrijden is???

Geplaatst: 07 apr 2006 13:30
door Janssuh
ik rij nu ook nog op 1:25, ga morgen ff tanken.. dan weer gewoon 1:50
en als ik gas geef en dan gas los laat hoor je ook ff 3 tikken in de cilinder meer niet.. soms 2 tikken soms niets..
kan dat dezelfde oorzaak zijn?

Geplaatst: 07 apr 2006 13:41
door kevin
op je zuiger zit zon slotje daar moeten de zuigerveren tegenaan komen als je deze dicht doet, als ze hieroverheen zitten is het niet goed,
als de zuigerveren scheef in de cilinder komen kan dit krassen in de cilinder veroorzaken,
maar ik neem aan dat je hierdoor geen tikgeluid zult horen,
dus denk ik het zelfde als freak, dat er of een stukje van je zuiger af is gebroken of van je zuigerveren,
het kan zij n dat alles nog heel was toen je alles weer had gemonteerd, en dat het daarna kapot is gegaan, ik zou het tioch even controleren.

Geplaatst: 07 apr 2006 13:43
door ribruijn
OK, doe ik. Moet ik dan mijn pakkingen ook weer vernieuwen?
(Zitten er net 2 dagen op)

EDIT: Kan dit echt niet het inlopen van de veren zijn? Ik besef dat ik er ook al een paar kilometer op heb gereden, het apparaat loopt weer als een zonnetje!

Geplaatst: 07 apr 2006 13:55
door kevin
nee als je pakkingen pas 2 dagen oud zijn hoeft dit niet, en zuigerveren hoef je niet in te rijden.

Geplaatst: 07 apr 2006 14:00
door freak
als de zuigerveren over dat slotje geschoven waren krijg je de cilinder er niet eens op,dus dat lijkt me sterk.
je kunt het er op aan laten komen en er gewoon mee door rijden en hopen dat het ophoud als ie weer ingesleten is.
als ik nieuwe zuiger veren plaats,dan maak ik die groef in de zuiger eerst effe goed schoon met een stopnaald.
ook in die groef heb je meestal wel wat kool aanslag.
een nieuwe cilinder is na 500km ingereden,voor nieuwe zuigerveren is dat na zo,n 200km.
als ie dus na 200km nog steeds tikt dan klopt er iets niet.

ps:heel verstandig om dat gat onder de zuiger eerst op tevullen voordat je de cilinder er weer op zet.

Geplaatst: 07 apr 2006 14:08
door ribruijn
Ik denk inderdaad dat ik dat maar doe (gaan rijden dus), naar mijn beste weten is het absoluut onmogelijk om een zuiger te monteren waarvan de zuigerveren niet 100% op de juiste plaats zitten. Apparaat rijdt 100% (veel beter dan voorheen) en er ligt niets in de bak te rammelen, het is echt in de cilinder. Met de kop eraf hoor je het ook, dus heeft niets met losse zuigeronderdelen te maken (a.g.v. compressie).

Mijn vraag was dan ook gericht aan Tomos-experts, ik heb ook ergens in de topics gelezen dat er zoiets als een "Tomos tik" is.

Oh ja, dat van die doek doe ik altijd. Ik heb het vroeger als beginner eens gepresteerd om zo'n zuigerveertje (bij het small-end) bij m'n Zundapp in het carter te laten vallen, daar wordt je niet vrolijk van. Tenminste: je wordt niet vrolijk als het niet je bedoeling was om je blok open te trekken :wink:

Ik ben zelf vliegtuigtechnicus en het is bij ons gewoonte om alles wat niet open hoort te zijn direct tijdelijk dicht te stoppen, daar hebben we dan ook speciaal stof-en pluisvrij textiel voor.....