Pagina 1 van 2

Direct gas na start

Geplaatst: 23 apr 2016 20:03
door TimmyTim
Hey allemaal,

Het zoveelste topic van mij, ja ik weet het, haha.

Vandaag heb ik een tijdje lopen sleutelen om mijn 2e Tomos wat op te knappen. Zoals in het andere topic al staat had ik last van een loszittende gashendel, ik kon hem een beetje bewegen en het voelde wat gammel aan. Ik heb aan wat schroefjes gedraaid en heb er verder niet echt naar gekeken. Vanmiddag heb ik de carburateur losgehaald, schoongemaakt en er weer opgezet. Ik kwam erachter dat er een 16/16 carb op zit met een 66 sproeier. Dit vind ik toch wat vreemd aangezien hij niet harder dan 25 á 30 gaat. Uitlaat e.d. zijn standaard. Maar goed

Dan nu het probleem waarom ik dit topic startte: Nadat ik alles weer in elkaar had gezet wilde ik hem natuurlijk even starten om te kijken hoe hij het nu deed. Tot mijn verbazing reed hij direct bijna vol gas weg. Ik kon de remmen gelukkig nog wel indrukken om er vervolgens zelf op te springen. Gelukkig was de straat leeg haha, het was wel een komische situatie. Nu weet ik niet zeker hoe het probleem is ontstaan omdat ik aan de stelschroefjes van de gaskabel heb gezeten maar ik heb ook aan de gasschuif gezeten.

Ik heb van alles geprobeerd om te kijken hoe dit komt. Ik heb de gasschuif er opnieuw ingezet om te controleren of dat veertje goed zat, ik heb aan de stationairschroef gedraaid, ik heb gekeken of de gaskabel nog goed in het gashendel zat en ik heb aan die stelschroefjes gedraaid. Nu moet ik zeggen dat ik niet precies weet hoe die stelschroefjes werken dus ik heb daar maar gewoon wat aangekloot. Niets leek het probleem minder te maken..

Heeft iemand een idee hoe dit kan komen? Kan het wellicht ook met de koppeling temaken hebben aangezien ik het vraagtekenveertje waarschijnlijk ook moet vervangen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Bij voorbaat dank!

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 23 apr 2016 20:08
door ief
even kijken in de carb of je de gasschuif nog wel open en sluit als je het gas bedient.

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 23 apr 2016 20:59
door TimmyTim
Hoe kan ik dat het beste zien? Luchtfilter eraf en een lichtje erin schijnen ofzo?

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 23 apr 2016 21:49
door ief
Als het donker is wel ja ;)

Kan ook gewoon even heel je carb er af halen, kijkt wat makkelijker.

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 24 apr 2016 13:11
door Karpersmurf
Hey allemaal,

Het zoveelste topic van mij, ja ik weet het, haha.

Vandaag heb ik een tijdje lopen sleutelen om mijn 2e Tomos wat op te knappen. Zoals in het andere topic al staat had ik last van een loszittende gashendel, ik kon hem een beetje bewegen en het voelde wat gammel aan. Ik heb aan wat schroefjes gedraaid en heb er verder niet echt naar gekeken. Vanmiddag heb ik de carburateur losgehaald, schoongemaakt en er weer opgezet. Ik kwam erachter dat er een 16/16 carb op zit met een 66 sproeier. Dit vind ik toch wat vreemd aangezien hij niet harder dan 25 á 30 gaat. Uitlaat e.d. zijn standaard. Maar goed

Dan nu het probleem waarom ik dit topic startte: Nadat ik alles weer in elkaar had gezet wilde ik hem natuurlijk even starten om te kijken hoe hij het nu deed. Tot mijn verbazing reed hij direct bijna vol gas weg. Ik kon de remmen gelukkig nog wel indrukken om er vervolgens zelf op te springen. Gelukkig was de straat leeg haha, het was wel een komische situatie. Nu weet ik niet zeker hoe het probleem is ontstaan omdat ik aan de stelschroefjes van de gaskabel heb gezeten maar ik heb ook aan de gasschuif gezeten.

Ik heb van alles geprobeerd om te kijken hoe dit komt. Ik heb de gasschuif er opnieuw ingezet om te controleren of dat veertje goed zat, ik heb aan de stationairschroef gedraaid, ik heb gekeken of de gaskabel nog goed in het gashendel zat en ik heb aan die stelschroefjes gedraaid. Nu moet ik zeggen dat ik niet precies weet hoe die stelschroefjes werken dus ik heb daar maar gewoon wat aangekloot. Niets leek het probleem minder te maken..

Heeft iemand een idee hoe dit kan komen? Kan het wellicht ook met de koppeling temaken hebben aangezien ik het vraagtekenveertje waarschijnlijk ook moet vervangen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Bij voorbaat dank!
hij loopt maar 25 a 30? Staat je ontsteking op bromstand? Spruitstuk en luchtfilter ontgrenst? Std snel uitlaat. Dan zou die veel harder moeten gaan

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 25 apr 2016 07:25
door Tomos_power
Timmy

Waarschijnlijk heb je aan de lange stelbout bij de gashendel gedraaid.
Dat is degene waar je gaskabel doorheen gaat voordat hij in de 'gashendel' komt.
Daarmee kun je hem idd 'automatisch' laten rijden.
Draai die even naar binnen of buiten en dan moet er verschil zijn.

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 25 apr 2016 13:27
door TimmyTim
Timmy

Waarschijnlijk heb je aan de lange stelbout bij de gashendel gedraaid.
Dat is degene waar je gaskabel doorheen gaat voordat hij in de 'gashendel' komt.
Daarmee kun je hem idd 'automatisch' laten rijden.
Draai die even naar binnen of buiten en dan moet er verschil zijn.
Bedankt voor de tip, dit zou het inderdaad wel eens kunnen zijn. Ik zal binnenkort eens kijken!
hij loopt maar 25 a 30? Staat je ontsteking op bromstand? Spruitstuk en luchtfilter ontgrenst? Std snel uitlaat. Dan zou die veel harder moeten gaan
Ontsteking weet ik niet
Spruitstuk weet ik ook niet
Luchtfitler is ontgrenst
Standaard uitlaat met S-Bocht.

Ik vond het zelf ook best vreemd maar goed, dit zijn problemen waar ik mee aan de gang ga na het fixen van de gashendel en het vervangen van het vraagtekenveertje + olie.

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 25 apr 2016 13:43
door Tomos_power
Als je een 16mm carb hebt op een 9mm spruitstuk dan gaat toch nooit lekker lopen en heeft totaal geen nut. Er komt toch maar 9mm uit. Die ander 7 is dan gewoon nutteloos. Met een s bocht zul je nooit hard rijden en waarschijnlijk zit er ook nog een std 33 achtertandwiel op. Dus als je wat sneller wilt, zet er een kleiner achtertandwiel op, een sneller uitlaatje en een 'niet overbodige' carb. Gewoon een 14/9 of 14/12. en je ontsteking op bromstand zetten (als je elektronisch hebt).

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 25 apr 2016 14:03
door TimmyTim
Ja precies, zoiets dacht ik al. Ik heb alleen geen idee wat voor spruitstuk erop zit. Hoe kan ik hier het beste achter komen?
Hard optrekken vind ik eigenlijk interessanter dan een hoge topsnelheid ivm stedelijke omgeving. Ik laat er daarom liever een lekker groot achtertandwiel op zitten :) Ik kocht deze tomos niet wetende dat er een 16/16 carb op zit haha, vandaar.

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 25 apr 2016 14:18
door Tomos_power
Als je de carb eraf haalt kun je wel zien welk spruitstuk je hebt. Als er een busje in zit is dit het originele spruitstuk. Als het busje eruit is is het een ontgrend spruitstuk en anders gewoon even het gat opmeten als je het niet zeker weet.
Als je idd wat meer wil optrekken zou ik een std snel uitlaat kopen en misschien een bromkop erop doen. Dan kun je je achtertandwiel wel zo houden, maar denk erom dat je niet te veel overtoeren krijgt op top.

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 06 mei 2016 20:59
door TimmyTim
Ik heb de gashendel weer terug zoals ik hem kocht, ik vermoed dat ik een foutje had met het goed monteren van het veertje ten opzichte van de gasschuif. Hij rijdt nu niet meer direct vol gas weg, maar ik merk wel dat 'ie er zin in heeft als ik hem start :p

Ik heb ook nog even een blik geworpen op het spruitstuk... Er staat 12(!)mm op, dat lijkt me best opvallend gezien de 16/16 carb. Verder ratelt hij enorm. Binnenkort haal ik het blokje open om het vraagtekenveertje te bekijken en daarna verse olie erin!

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 07 mei 2016 01:30
door kinderbrueno
16mm carburateur heb je natuurlijk weinig aan als je spruitstuk slechts 12 is. Wellicht zat er een busje in en is die er uit gehaald.

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 19 mei 2016 15:08
door Tomos_power
Loopt hij al beter?

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 29 mei 2016 16:53
door TimmyTim
Ik ben vandaag behoorlijk druk geweest dus even een update! Ik ben zelf best trots op de vordering aangezien ik nog nooit eerder aan brommers gesleuteld heb.

Vandaag heb ik het blokje open gemaakt dus ik heb eerst een stukje volgas door het bos gereden om vervolgens de olie eruit te laten lopen. Het resultaat hiervan was:

3 druppeltjes olie en 1 lekke band van het tochtje door het bos.
De lekke band was een kleine tegenslag maar daar ga ik volgend weekend wel mee aan de slag. De olie verbaasde me enigszins, ik dacht dat de vorige eigenaar wel snugger genoeg was om dit een beetje in de gaten te houden. Gelukkig heb ik laatst 3 flesjes ATF olie besteld.

De volgende stap was het demonteren van alles. Dat ging prima totdat ik bij de twee seegerringenaan het linkertandwiel toekwam, die dingen die het buisje op zijn plek houden. Ik heb zeker een uur gedaan over het verwijderen van deze 2 seegerringen. Ik had niet het juiste gereedschap, maar met een hoop scheldwoorden, doorzettingsvermogen, een klein tangetje en een schroevendraaiertje heb ik ze eraf gekregen!

Nu had ik alle drie de onderdelen los en kon ik kijken hoe het vraagtekenveertje erbij stond. Het resultaat hiervan was: Hij was er niet. Hij was compleet verdwenen dus ik vraag me af hoe ik überhaupt heb kunnen rijden (ookal was het schokkerig en met veel getik en herrie). Toen ik later de carterkap schoonmaakte met keukenrol kwam ik heel veel ijzerslijpsel tegen. Ik heb hierdoor een sterk vermoeden dat het vraagtekenveertje ooit los is geschoten en is vermaald door de tandwielen.
Gelukkig had ik ook het vraagtekenveertje al besteld omdat ik al het vermoeden had dat dit wel eens de boosdoener kon zijn. Ik heb het nieuwe vraagtekenveertje op z'n plek gezet.

Vervolgens ook de koppelingen even bekeken. Het resultaat hiervan was als volgt:

Afbeelding

Volgens mij is deze koppeling behoorlijk versleten (weet iemand of dit de 1e of de 2e versnelling is?) Dit zal waarschijnlijk komen door het extreem lage oliepijl (er was eigenlijk niet eens een oliepijl :lol: ) Ik ben van plan om de segmenten te reviseren op de manier die in deze guide beschreven is: http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?t=10463. Van de week dus even langs de blokker en de gamma.

De andere koppeling zat nog in het koppelingshuis vast maar voor zover ik kon zien zag deze er wel beter uit dan de bovenstaande foto. Ik laat die koppeling dus in het koppelingshuis zitten.

Nu een vraag aan jullie:
Aangezien ik toch alles uit elkaar gehaald heb, zijn er nog dingen die handig zijn om te controleren/doen?

Bedankt voor alle hulp en ik houd jullie op de hoogte!

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 30 mei 2016 07:30
door Tomos_power
Gelukkig heb je alles eraf gekregen, alleen mijn vraag is; waarom heb je die 2 seegerringen eraf gehaald?
Dat is de 1e versnelling die je los hebt, kunnen inderdaad wel wat nieuwe segmentjes gebruiken :P .

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 30 mei 2016 11:26
door TimmyTim
Ik heb de instructies uit deze video gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=W05QUaY7CPk

Op 2:05 zie je de instructie en die heb ik uiteraard opgevolgd.

Ik hoopte al dat dit de 1e versnelling was.. mijn Tomos trekt vanuit stilstand namelijk heel erg schokkerig op en maakt enorm lawaai. De overgang van 1e naar 2e versnelling verloopt daarentegen wel soepeltjes en dat is ook te verklaren door de segmenten van de 2e versnelling die er beter uit zien.

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 30 mei 2016 11:34
door Tomos_power
Ik zie het ja, maar het had je veel moeite bespaard als je ze liet zitten.
Kickstart aan de andere kant eraf was makkelijker dan kun je deze complete as meetrekken haha.

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 30 mei 2016 13:13
door TimmyTim
Ooh dat wist ik niet.. als leek dacht ik; laat ik maar gewoon de stappen van de video volgen :D
Maar goed ik heb de onderdelen los gekregen alleen het vergde wat meer doorzettingsvermogen. Al met al ben ik er wel trots op dat het is gelukt. Nu het in elkaar zetten nog, dat komt volgend weekend :) Ik zal je tip onthouden voor de volgende keer!

Verder nog tips van dingen die handig zijn om te doen/controleren/vervangen nu alles toch uit elkaar ligt??

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 30 mei 2016 13:17
door Tomos_power
Check de lagers in de carterkap even of ze nog soepel draaien en geen vreemde geluiden.
Verder de overige lagers/keerringen even checken. Tandwielen in het blok kun je controleren, maar als hij netjes in de olie heeft gezeten kan er vrij weinig aan mankeren.

Re: Direct gas na start

Geplaatst: 30 mei 2016 14:11
door TimmyTim
Ja dat heeft hij dus absoluut niet :p Hij stond bijna compleet droog.. vandaar dat het mij ook wel handig lijkt om het even te controleren. Ik ga zeker even kijken naar die lagers!