Pagina 1 van 1

tomos te arm maar wel heel veel toeren rijden

Geplaatst: 10 mar 2006 09:43
door dennis69xx
Ik heb hier een tomos snor en probeer die wat op te voeren. Hij was nog helemaal orgineel.

Het volgende heb ik nu al gedaan.
Andere uitlaat met een dikke bocht.
Spruitstuk busje er uitgeboord.
Brommer kop er op gezet.
Tandwielen zijn nog gewoon de orginele snor settings (33 achter, dacht ik)
Carburateur is nog gewoon 14/9.
alle pakkingen, lagers, oliekeerringen en zuigerveren zijn vervangen.
Aan de ontsteking heb ik niks veranderd want die stond goed.
Het gekke is nu als ik een sproeier maatje 54 er in zet dan loopt ie als een speer. haalt dan 40/45 km. Als ik dan naar de bougie kijk dan ziet die er droog en grijs uit. lijkt er dus op dat ie iets te weinig benzine krijgt. Ik heb ook de indruk dat het blok wel erg heet word.
Als ik nu een sproeier maatje 56 er in zet dan haalt ie maar 30km.

Moet ik dan toch de ontsteking anders gaan afstellen? hoe doe ik dat met een onsteking zonder kontaktpunten? die van mij heeft 4 spoeltjes achter het vleigwiel.
Is het misschien verstandiger om eerst tandwiel aan te passen voordat ik iets met de ontsteking ga doen?
Of is er iets anders wat ik kan doen?

Geplaatst: 10 mar 2006 16:34
door jboy
:? welke kleur heeft je bougie nu? oh ja heb je die begrenser wel uit je luchtfilter gehaalt?

Geplaatst: 10 mar 2006 18:38
door Puchracer
2 dingen

-Bij snor staat je ontsteking anders als jij die dus niet hebt verzet heb je waarschijnlijk te veel voorontsteking
- Je hebt nog de tandwielen van een snor dat is best wel licht. Het zou kunnen dat je Tos wat overtoeren maakt als je wat sneller rijd hierdoor draai je dus meer toeren en krijg je meer warmte is niet erg goed voor je cilinder ivm warmloper. Ik zou er een 28 tw opzetten ofzo.

Check dat laatste ook nog ff wat jboy zei prop in luchtfilter zou ook kunnen.
Daardoor is de verhouding lucht en benzine niet goed als je er een grotere sproeier in zet.

Geplaatst: 11 mar 2006 05:08
door freak
je zegt dat je bougie er droog en grijs uit ziet.
nu vraag ik me af waar kijk je dan naar??naar de punt waar ie vonkt??
ik vermoed dat die 54 precies goed is,daar ie dan ook het beste loopt.
de kleur van je bougie kun je zien aan dat witte stukje waar die punt uit komt,deze zal waarschijnlijk wel koffie bruin zijn,das prima.

Geplaatst: 11 mar 2006 12:41
door jboy
:lol: zou wel dom wezen als jeje bougie dop eraf haalt en dan alleen naar dat puntje kijkt :lol:

Geplaatst: 11 mar 2006 18:12
door freak
ja dat wel,maar de meesten kijken naar de onderste punt,en das ook verkeerd.

Geplaatst: 11 mar 2006 19:46
door jboy
:shock: hmm.onderste deel?...t lijkt mij dat je naar dat L- dingetje moet kijken :?

Geplaatst: 11 mar 2006 19:48
door Tossie
Ik denk dat er beter een goede foto hier neergezet kan worden...

Volgens wat mensen kijk ik nu ook naar het verkeerde :?


Ik zoek even een duidelijke foto !

Geplaatst: 11 mar 2006 19:55
door Tossie
Afbeelding


Mensen...voor de duidelijkheid. Iemand die het zeker weet moet het even omcirkelen ofzo.

Geplaatst: 11 mar 2006 21:07
door fido
Het gaat om het aller onderste gedeelte, en dan zowel de punt die uit de bougie komt als het ''beugeltje'' dat er onder zit. Hiertussen vormt er een vonk, dus zal dit ook verkleuren. Ik krijg de foto helaas niet geupload naar mijnalbum.nl.

Geplaatst: 11 mar 2006 22:12
door jboy
:lol: dee ik t toch goed :P

Geplaatst: 11 mar 2006 22:37
door Tossie
Afbeelding


Het gaat dus om deze 2 punten?

Geplaatst: 11 mar 2006 22:55
door jboy
:P yep en t beugeltje :wink: ...iig dat staat er :P

Geplaatst: 16 mar 2006 16:38
door dennis69xx
het heeft even geduurd voordat ik kon reageren ( versatel :( )
Ik heb ondertussen het achtertandwiel vervangen door een 24 tands.
Ik heb ook de extra gaatjes in het luchtfilter weer dichtgemaakt.

Hij rijd nu als een speer. trekt iets minder snel op maarja dat is begrijpelijk maar hij hoeft nu niet zo een vreselijk hoog toerental te draaien om een lekkere snelheid te rijden. Volgas ben ik nu maar even niet verder dan de 50km gegaan. Voor mijn gevoel zat er nog meer snelheid in maar dat word me echt te gek zonder helm.

een koude start vanmorgen ging goed. 2x trappen en hij deed het. de eerste 500m wel nog inhouden maarja dat mag als ie koud is.
Ik ga alleen binen kort nog eens testen met een 14/12 carburateur ipv de 14/9 die er nu onder zit.

Als er schokkende dingen uitkomen dan hou ik jullie op de hoogte.