Pagina 1 van 2
goede 70cc
Geplaatst: 08 mar 2006 00:45
door wobbel
Ey allemaal ik had een vraag aan iedereen, ik ben van plan om een hobby brommer te maken met een 70cc erop
Mijn vraag is, of iedereen met info wilt komen, over wat ik bijvoorbeeld ZKER moet doen(bijv. verstevigde achterbrug,verstevings buis op het frame lasse, goede remmen;) wil nog niet dood)
En wat ik ZKER moet late
Ik wille alle info die mensen mij kunnen geven om een mooie, goede en snelle brommer te krijgen, ik heb laatst hier ook het onderdeel ''spuiten gelezen en heb daar ook een hoop vragen over gestelt want die hobby brommer wil ik gewoon mooi en goed proberen te maken (of het nou lukt of niet het is maar voor de lol, ik wil graag een hoop leren)
Info zoals ja...uhmz...bijvoorbeeld
Waar loopt een 70cc beter op, op een 1 speed blok, of op een 2 speed blok(wat is beter)
Wat zou/moet je allemaal kopen om hem het best te laten presteren,(andere koppeling ofzo of verstevigde heb ik wel eens gelezen hier, andere ontsteking, krukas,carb,) het hele motorische gedeelte wil ik info over en het hele uiterlijk, zo veilig mogelijk)
Alvast bedankt,ik hoop dat ik veel kan leren van jullie

Geplaatst: 08 mar 2006 09:08
door Vuile Beunkoe
nou, ervan uitgaande dat jij nog niet aan de echte snelhei gewend bent:P
begin met een airsal 65cc, 16mm carb en een leuke uitlaat als de jager uitlaat, of een homoet. Dan ff koppeling instellen, die zal je wel af en toe moeten vervangen. En ja veilig maken, remmen goed bij houden heel belangrijk, en alle moertjes elke rit controleren.
Geplaatst: 08 mar 2006 09:13
door Milan
Om te beginnen: 70cc is een ramp voor je tomos. Als je aan een 70 begint dan gebruik je die voor een sprint brommer, en niet voor een zogenaamde schoolbrommer. Simpelweg omdat je koppeling het niet kan hebben. Om je een idee te geven; een koppeling van een 70 gaat rond de 150 km mee. Minder kan heel goed, meer is zeldzaam.
Ik zou voor een 1 speed blok kiezen, simpel; omdat er de helft zo veel koppelings delen in zitten

. 3 ipv 6, dus minder slijtage.
De snelheid die veel mensen met een 70 halen (afhankelijk van de setup) is ongeveer 75 km/u. Als je achterbrug weinig speling heeft zie ik geen zin om je tomos te gaan vertevigen. 75 op een tomos is namelijk te doen.
Geplaatst: 08 mar 2006 13:37
door wobbel
Nou ja,ik heb zelf een brommer voor na school en werk,en die rijd ni zo super hard,en jah gewent, wat is gewent,kheb zelf nooit snelle spulle gehad,mun buurjonge had wel een beta ark met flinker veranderingen liep 119 op de auto teller alleen da vonk iets te hard haha:P,maar un 65 cc airsal is dus goed? en wat bedoel je met koppeling instellen (want ik weet nog ni zoveel van tomos, daarom wilk veel leren;)) en je hoeft dus geen versteviging tussen je frame te lassen of un verstevigde achterbrug das dus allemaal larie koek??? en met een 1 speed blok he,da zou die toch sneller mee moeten trekken dan met een 2 speed omdat ie maar 1 versnelling heeft of heb ik dat verkeerd(en iemand un id hoe hard die dan ongeveer zou lopen met de setup die hellracer net zei en dan met een 1 speed blok??
Geplaatst: 08 mar 2006 15:59
door Puchracer
Zoalang jij geen stoppies, wheelies gaat maken of over drempels gaat springen heb je echt geen buis tussen je balhoofd en zadelpen nodig hoor.
1 speed trekt juist minder snel. Een 2 speed maakt gebruik van verschillende versnellingen een lichte vertanding en zwaardere. Dus bij wegrijden in de 1e versnelling gebruikt die de lichte versnelling/vertanding dus je bent snel weg en als je op gang bent schakelt die door naar een zwaardere tandwielverhouding waardoor je ook een hogere top kunt halen zonder al te veel toeren te draaien.
Ik zou eerst nog maar tijdje gaan mee lezen op forum enzo voordat je gaat beginnen aan een project dan weet je na een tijdje vanzelf wat voor setup je graag wilt. Je kan wel een 2e Tomos kopen en alvast aan het uiterlijk gaan werken dat is niet erg ingewikkeld maar met zo weinig kennis kom je voor het ene na het andere raadsel te staan als je aan een project begint op zo'n manier schiet het niet echt op.
Schroef de carburateur+ cilinder van je huidige Tomos er is af en kijk hoe die in elkaar zit leer je veel van. Kan je hem gelijk een kleine onderhoudsbeurt geven

Pakkingen vervangen zuigerveren vervangen uitlaat ontkolen als dat nodig is en je carburateur schoonmaken zodat er geen vuil in je cilinder komt.
70cc
Geplaatst: 08 mar 2006 16:44
door orangetos
je kunt gewoon rijden met een 70cc elke dag en je koppleing gaat gwn goed mee..ik rijd al 400 km met een 65cc airsel 15/15 en technigas en hij rijd nog perfekt..alleen wel je remmen goed bijhouden en ik zou een dikke chrome achterbrug erop zetten die van mij is nu net een banaan

Geplaatst: 08 mar 2006 16:53
door rUne
ben het met milaan eens.
70cc is wel vet maar heb weinig mensen ontmoet die er geen problemen mee hebben gehad.
en ja je trilt je balen eraf.
dus als ik jou was zou ik gewoon zonder 70cc gaan, tenzij je echt een racer wil maken!
rUne
Geplaatst: 08 mar 2006 17:27
door Mat..
met 50cc kun je net zo hard gaan als met 70cc hoor...
en optrekken.. tja wil je hard optrekken, gaat je koppeling kapoet...
aangezien je koppeling zoveel koppel niet aan kan..
Geplaatst: 08 mar 2006 19:06
door headstart*
Ben ook van plan 65cc airsel eronder te leggen. maakt dit erg veel uit m.b.t. 70cc? als je met 70 zoveel problemen hebt, waarom met 5cc minder dan niet
Is de 60cc van
http://www.scoots.nl dan niet beter (rendabeler), en toch met hetzelfde effect als een 50cc tuned?

Geplaatst: 08 mar 2006 19:10
door Tossie
Ook al was het 90 cc... het gaat ook om de timingen van de cilinder.
Deze bepalen het aantal toeren wat dus slecht is voor Tomos koppeling.
Tuurlijk hoe meer cc hoe sneller het is, maar het licht vooral aan de timingen.
Geplaatst: 08 mar 2006 22:05
door Mat..
Licht het niet meer aan het koppel dat zo'n cilinder produceerd?
Op een gegeven moment is de koppeling wel uitgeklapt, dan lijkt mij het aantal toeren niet zoveel meer uit te maken..
Anders: 70cc eronder, en een std pijpie, waardoor ie lekker 8k draait, maar als een beer trekt

Geplaatst: 10 mar 2006 10:16
door ex-gast
eindelijk een slimme opmerking
toeren maken je friktie materiaal wat op je koppeling zit alleen maar glazig
het hogere koppel veroorzaakt soms problemen
maar lang niet zo vaak als hier allemaal uitgekraamd word
zolang je goede olie gebruikt ( ik gebruik 15w40 ) en gewoon een 65cc met 15/15 en snel pijpje hebt
gaat er niet veel mis
wat wel snel mis gaat is dat iedereen zo'n fucking klein tandwiel achter neemd
niet veel mensen weten dat maar die tandwielen zijn de egte probleem veroorzakers
en verneuken de boel binnenin pas goed
met een groot achtertandwiel is ook een snelheid van 65 te doen hoor
(26 / 28 )
Geplaatst: 10 mar 2006 12:14
door Milan
Als het waar is, wat exgast verteld, dan is de schijn van 70 = meer koppel, dus meer slijtage bij het accelereren, een slecht verteld fabeltje?
Dan wil ik graag het resultaat zijn van een 70cc koppeling met 1000 km 8k tpm. Misschien ga ik het zelf wel uitproberen.
de groeten MILAN
Geplaatst: 10 mar 2006 17:31
door fido
En waarom gaat de boel naar de kloten dan als je een klein achtertandwiel hebt? je zou eerder zeggen als je een grote hebt door het harde trekken..
Geplaatst: 10 mar 2006 17:58
door ex-gast
me vorige antwoord was een antwoord op de opmerking van tossie
over het slijten : slijten doet hij zobizo harder
met elke verandering die je maakt waardoor een brommer sneller gaat lopen
gaat een onderdeel harder slijten
wat ik probeer uit te leggen is dat met de juiste aanpassingen en de juiste manier van opvoeren de slijtage beperkt kan blijven
je koppeling verglaast en slijt als hij te lang/hard slipt
(door hoog toerental en als je een klein achtertandwiel neemd
om dit te voorkomen dus goede olie gebruiken!! en geen klein achtertandwiel nemen
op een andere manier slijt je koppeling niet egt relevant
het koppel zorgt er voor dat dingen zoals assen en dergelijke sneller breken
dit is waar alleen er komen nu van die spookverhalen dat als je 70cc neemd dat je koppeling na een een week versleten is en breekt enz
dit komt alleen in extreme gevallen voor
vaak was er al iets aan de hand met de koppeling en werd et door het nemen van 70cc juist eerder fataal
ik heb tomosjes gehad die liepen standard en daar ging de koppeling kapot van
maar heb ook tomosjes gehad die 100+ gingen en daar heb ik maanden plesier van gehad waarna ik hem verkocht
Geplaatst: 10 mar 2006 18:02
door fido
Met een KLEINER atw heb je juist minder toeren en met een GROTER atw heb je meer toeren, dus ik denk dat je dat door elkaar haalt. Verder klopt je verhaal als een bus

Geplaatst: 10 mar 2006 18:37
door ex-gast
nope jij bedoeld wat anders (toch bedankt voor de support)
als je een kleiner achtertandwiel monteerd kun je met minder toeren een hogere top halen
dat klopt
MAAR !!!
het gaat over de koppeling
die moet veel langer kracht zetten (veel slip) om van plek te komen
dat geeft dus extra problemen en slijtage
iemand wel eens last van wat geklapper in het blok bij het optrekken ?
grote kans dat er een klein achtertandwiel op zit of op heeft gezeten
Geplaatst: 10 mar 2006 18:46
door Puchracer
Ex-gast heeft wel gelijk in theorie is het slechter voor je koppeling.
Maar of het ook heel erg veel uitzal maken in de praktijk.... Ik denk het niet. Majah het scheelt misschien wel
Het is dus niet alleen bij een kleiner achtertandwiel dat je koppeling sneller slijt maar ook bij een groter voor tw.
Om het simpel te zeggen bij een zware twv slijt je koppeling sneller.
Geplaatst: 10 mar 2006 20:07
door ex-gast
klopt
en rekenmaar dat het in de praktijk heeel veel uit maakt
voral dus met een opgevoerde brommer
darom is het zo belangrijk goede olie te gebruiken
en een niet te zware tandwiel verhouding
Geplaatst: 11 mar 2006 19:34
door Tossie
Juist,
Laat ik het eens simpel proberne uit te leggen.
Met een tandwiel 33 schakelt hij zo soepel over dat je t zowat niet eens merkt. Dus hoeft de koppeling maar heel eventjes veel kracht op te vangen.
Heb je een 70cc met veel toeren+ een 22 tandwiel (bijvoorbeeld) dan duurt het fucking lang voordat hij schakelt.
Dit is dus zeer zwaar voor de koppeling.