Pagina 1 van 1
Probleem
Geplaatst: 30 sep 2015 16:50
door Larsn1992
Beste Allemaal,
Ik heb een tomos classic snor a35 (bj 2005) waar ik het volgende aan gedaan heb;
- kleiner achtertandwiel (van 28 naar 24)
- homoet uitlaat
- grotere sproeier (van 52 naar 58)
Veel gezocht op internet maar ik krijg geen duidelijk antwoord;
de brommer loopt maximaal 30-33 maar ik wil hem opvoeren tot 40.
Het verkleinen van achter tandwiel heeft enkel het effect opgeleverd dat de brommer trager optrekt
en de homoet monteren lijkt geen verschil te maken met standart (snel) uitlaat.
Wat moet ik nu doen om mijn brommer tot 40 te laten lopen, rekening houdend met het
feit dat er al een kostbare homoet op zit.
Bij voorbaat dank!
Re: Probleem
Geplaatst: 30 sep 2015 17:44
door John1950
Probeer de ontsteking eens op bromstand te zetten. En waarom heb je de sproeier vergroot naar 58, neem aan dat de 14/9 carb er nog op zit. Als dat zo is moet die haast wel gaan viertakken.
Re: Probleem
Geplaatst: 30 sep 2015 18:00
door TomosS25Power
De sproeier is idd te groot. In een 14/9 hoort sproeier 49-51. Trek je geen valse lucht? Wat je verder nog kan doen om je tomos harder te laten lopen is je spruitstuk begrenzing eruit halen, een 14/12 carb kopen, een bromkop erop zetten en zoals John al aangeeft je ontsteking op bromstand zetten. Hoe dit allemaal moet staat netjes uitgelegd in het wiki gedeelte van het forum.
Re: Probleem
Geplaatst: 30 sep 2015 18:43
door Larsn1992
Allereerst bedankt voor het sneller reageren. De originele sproeier zet ik trug.
Na aanleiding van jullie antwoorden een vraag;
Een grotere carburateur, brom-ontsteking, bromkop > werkt dit alleen als ik alles doe?
Stel; een bromkop (alleen de cilinderKOP) of alleen een grotere carburateur....werkt dit ook?
Of is het een combinatie van...
Re: Probleem
Geplaatst: 30 sep 2015 19:16
door TomosS25Power
Nee, ieder ding dat je verandert zorgt voor een bepaalde 'verbetering'. Het is dus niet zo dat je alles moet veranderen om hem goed aan het lopen te krijgen. Het is dus geen combinatie van. Het is wel aan te raden alleen het spruitstuk te ontgrenzen als je een 14/12 carb of groter monteert. Bromkop zorgt voor sneller optrekken, grotere carb ook. De ontsteking op bromstand zetten zal zorgen dat ie wat beter optrekt en niet gaat inhouden op top.
Re: Probleem
Geplaatst: 01 okt 2015 10:26
door John1950
Toch nog even vragen, hoe reed die met sproeier 58, ging die toen niet viertakken bij vol gas? Zo nee, zou ik toch voor de zekerheid even testen met een deotest of die die niet ergens valse lucht trekt.
Re: Probleem
Geplaatst: 01 okt 2015 18:13
door Larsn1992
Sproeier 58 zorgde voor hoge toeren. Ik heb de deotest geprobeerd; bij carburateur>spruitstuk en cilinder>uitlaat merkte ik verschil in de toeren. Als ik de uitlaat (bij de demper) dicht houd blijft de brommer aan: valse lucht dus?
Tevens ben ik naar de brommersloperij gegaan, deze man dacht dat het een 1 speed was waardoor opvoeren niet de doen was, want dat leverde de hoge toeren op waardoor de snor op de duur stuk gaat. Maar....het is een a35 blok bj 2005 in classic stijl. Dit is toch sowieso een 2 speed? Hij zei controleer het even aan het tandwiel bij de koppeling maar kheb weinig zin om onnodig de cartnerkap te openen en olie te vervangen...
Graag jullie mening
Bedankt alvast!
Re: Probleem
Geplaatst: 01 okt 2015 18:14
door Larsn1992
Ga zometeen uitlaat opnieuw demonteren en nieuwe pakking erop en de carburateur er op nieuw opzetten, maar ben beniewd wat jullie van de rest van het bovenstaande verhaal zeggen
Re: Probleem
Geplaatst: 01 okt 2015 20:06
door TomosS25Power
Uit je verhaal maak ik op dat je valse lucht hebt bij de aansluiting carburateur-spruitstuk. Wat je in ieder geval moet doen is de carb zo ver mogelijk over het spruitstuk schuiven en stevig aandraaien. Zuigt die dan nog steeds valsel lucht dan kun je een nieuw afdichtrubbertje + nylon busje erin zetten en kijken of het dan weg is. Dat je verschil in toeren merkt als je bij cilinder-uitlaat spuit is wel erg raar aangezien daar geen lucht aangezogen wordt, maar juist 'weggeblazen' wordt. Dat je brommer blijft lopen als je de uitlaat dicht houdt betekent dat of je uitlaat lek is, of hij lekt inderdaad lucht bij cilinder-uitlaat. De pakking daar vervangen kan dus sowieso geen kwaad. Als je hier even een foto post van je blok kunnen wij je wel vertellen of het een 1/2 speed is. Tevens kun je ook horen of die overschakelt: dan maakt hij veel toeren en op een gegeven moment voel je dat ie schakelt naar z'n 2, waarbij die weer wat minder toeren draait. Eigenlijk net als bij een auto (automaat dan). Hoop dat je er wat mee kan.
Re: Probleem
Geplaatst: 01 okt 2015 22:01
door John1950
Dus toch valse lucht zoals ik en Tomos25Power al dachten. Dus eerst die valse lucht en lek bij de uitlaat oplossen. Daarna de ontsteking op bromstand zetten en dan kijken wat de snelheid is. Een 24 achtertandwiel is trouwens aardig klein, daarmee verlies wel trekkracht bij de setup die je nu heb. Btw Ik haal al 36/37 km volgens een matrixbord langs de weg met alleen een bromzuiger, standaard snel uitlaat en onsteking op de bromstand.