Pagina 1 van 5

Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 16 jul 2015 22:14
door TomosS25Power
Welke Tomos model heb je? Tomos S25
Wat is het bouwjaar? Onbekend
Sinds wanneer speelt dit probleem? -
Wat is het probleem? Ik weet niet welke cilinder ik moet bestellen
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Cilinder eraf gehaald/gesloopt.

Hallo,

Om verwarring te voorkomen en omdat andere gebruikers er misschien ook tegenaan lopen, maak ik hier even een nieuw topic voor aan. Het probleem is dat ik niet weet welke cilinder ik moet bestellen. De cilinder die van mijn Tomos af kwam zat heel erg vastgeroest aan de tapeinden (tot aan het carter). Ik neem aan dat deze cilinder er dus al erg lang op zit en misschien origineel is, maar dat weet ik dus niet. Ik weet dat ik een a52 carter heb met grote spoelpoorten en een 'afgeronde' voetpakking. De cilinder die eraf kwam was een membraancilinder met een soort van 'punten'. Nu wil ik graag weten of ik weer diezelfde cilinder met voetpakking voor mijn carter kan bestellen en of ik dan geen valse lucht ga trekken? En zoniet, welke cilinder ik dan moet bestellen? Ik zou het supertof vinden als jullie mij kunnen helpen, heb sinds vandaag m'n rijbewijs dus wil z.s.m. op mn tosje rond kunnen tuffen :P

Mvg,
TomosS25Power

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 17 jul 2015 20:10
door John1950
Ik heb ook een A52 carter met grote spoelpoorten en een cilinder met kleine spoelpoorten. Belangrijk is dat je een voetpakking voor modellen na 2009 gebruik anders krijg je valse lucht. http://www.tomosparts.nl heeft ze in ieder geval.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 18 jul 2015 02:00
door TomosS25Power
Nou, ik heb dus gewoon die cilinder besteld dus hoop dat die net zoals bij John1950 past. Ik vond het alleen raar omdat er door de grote spoelpoorten veel mengsel wordt aangevoerd terwijl er minder mengsel door de kleine spoelpoorten van de cilinder kan. Levert dit eigenlijk geen prestatieverlies op ten opzichte van carters met kleine spoelpoorten?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 18 jul 2015 08:21
door John1950
Passen doet het wel want de Tomos van mijn vriendin is van 2007 en is orgineel zo geleverd door tomos .
Dus A52 Carter met grote spoelpoorten. De orginele Membraan Cilinders van de Tomos Snor en de Brommer zijn het zelfde.
Prestatie verlies heb je meer door de begrenzers tenminste als je een tomos snor heb.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 23 jul 2015 00:48
door TomosS25Power
Hallo, ik heb nu een compleet nieuwe cilinder met zuiger, naaldlager, tapeinden en pakkingen gemonteerd. Ook heb ik een nieuw membraan en membraanpakkingen gemonteerd. Verders is het rubber ringetje tussen carb en spruitstuk vervangen. Valse lucht is dus uitgesloten, dat had ik hiervoor namelijk. Er komt geen witte rook uit de uitlaat, dus lekke krukaskeerringen lijken me onwaarschijnlijk. Hij start en loopt nu weer, alleen erg slecht. Hij loopt moeilijk stationair en als ik gas geef komt die moeilijk op toeren, bij volgas valt die uit. Ik heb nu sproeier 52 gemonteerd, voor de duidelijkheid. Nu kan dit volgens mij door of de s-bocht/kat uitlaat komen die hem begrensd of zoals een vriend van mij (monteur) zei de carb waar aan is geknoeid. Of natuurlijk iets anders. Wat denken jullie dat het kan zijn? Einde van de week ga ik een snor en misschien een brom carb van een vriend proberen of dat het probleem verhelpt, tot dan toe tast ik in 't duister... Wat denken jullie dat het kan zijn?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 23 jul 2015 04:05
door shadowranger
....Er komt geen witte rook uit de uitlaat, dus lekke krukaskeerringen lijken me onwaarschijnlijk....
Witte rook zie je alleen als de keerring achter de koppeling defect is. Achter de ontsteking zit de andere en die kan kapot zijn zonder dat je wat ziet aan rook oid.

Vwb je andere probleem, als je met deze carburateur geen eerdere problemen had (behalve valse lucht) lijkt het me onwaarschijnlijk dat er mee geknoeid is. Misschien krijgt je motor juist nu te weinig lucht waardoor de hele boel vet slaat en de motor niet lekker wil lopen. Gezien de sproeiermaat vermoed ik een 14/9 SHA carburateur. Je zegt dat de sproeier is gewijzigd naar 52 (vanaf welke maat?).

De kat-uitlaten staan erom bekend te verstoppen. Als het kan zou ik een andere uitlaat monteren (imitatie sigaar oid) en daarmee uit te sluiten of dat de problemen veroorzaakt. Zuiger zit wel goed gemonteerd? Ik weet niet of je een dichte of met sleuven hebt. Heb je deze met de cilinder vervangen of alleen de cilinder en de oude zuiger laten zitten? Het kan zijn dat de oude zuiger+ veren niet meer lekker afsluit agv slijtage/ vervorming

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 23 jul 2015 08:20
door TomosS25Power
Beste shadowranger,

Het probleem is juist teveel lucht, als ik de luchtslang deels dichtknijp gaat hij beter lopen. Ik heb de sproeier verander van 48 naar 52 maar dit gaf amper verschil. Er zit een compleet nieuwe cilinder met nieuwe sleuvenzuiger en zuigerveren op, daar kan het dus niet aan liggen. De sleuven zijn naar de inlaat kant gericht dus de zuiger is goed gemonteerd. Ik ga dus eerst die andere carb proberen, als dat het niet verhelpt leen ik een standaard snel van een maat in de hoop dat het daarmee verholpen is. Met de carb kan denk ik zelf wel geknoeid zijn aangezien de oude eigenaar een beetje een beunhaas was ;)

Edit: als ik afrem begint de tomos een beetje te stoeken en te ploffen uit de uitlaat. Lijkt me raar dat dit aan de ontsteking ligt aangezien dit met de oude cilinder niet was. Aan de ontsteking is en kan niks worden veranderd omdat het een pickup ontsteking is. Verder, als ik wat langer rijd kan ik het gas iets verder opentrekken en dan loopt hij minder inhoudend dan meteen na het starten. Vreemd..

Mvg,
TomosS25Power

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 23 jul 2015 12:22
door John1950
Geeft de Bougie wel een goede vonk, misschien even een ander proberen. Ik neem aan dat de Zuiger met de sleuven richting Membraan is gemonteerd. Wat is de kleur van de Bougie na een stuk rijden. Je kan ook nog op valse lucht testen met een Deotest.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 23 jul 2015 15:36
door TomosS25Power
Beste john,

De bougie is nieuw dus is als het goed is niks mis mee, ik ga er nog wel naar kijken voor de zekerheid. De sleuven zijn inderdaad richting membraan gericht. Valse lucht lijkt me raar aangezen alle pakkingen van carb tot uitlaat zijn vervangen. Ik ga in ieder geval een andere carb en uitlaat proberen voor ik keerringen (onnodig) ga vervangen. Super bedankt voor jullie hulp tot nu toe!

Mvg,
TomosS25Power

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 23 jul 2015 20:18
door shadowranger
Misschien wat naïef gedacht, maar valse lucht kun je alleen utsluiten door te testen, niet omdat je pakkingen hebt vervangen. Als je motor niet loopt is er wat aan de hand. Heb je er al eens aan gedacht dat door de nieuwe cilinder en zuiger er meer druk op de keerringen kan komen te staan? Soms is een keerring die op het randje staat door vervangen van de cilinder alsnog het hoekje om geholpen. En dan heb je toch echt valse lucht.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 23 jul 2015 21:48
door TomosS25Power
Oke. Ik moet zeggen dat het bij het vervangen van mn vraagtekenveer leek alsof de keerring een beetje uit zn plek lag, maar dit week ik niet meer zeker. Er komt wel rook uit de uitlaat maar hoe kan ik het beste het verschil tussen blauw (2takt) en wit (ATF) zien, ik vind het onderscheid lastig te maken. Hij smoort ook best wel erg, kan dit door de ATF komen?En die keerring vervangen, is dat veel werk aan de ontstekingskant? Aan de koppelingskant hoef ik alleen het huis eraf te halen toch, dan kan ik erbij? Ik zal morgen eens een filmpje posten hoe hij start en loopt.

Mvg,
TomosS25Power

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 24 jul 2015 08:04
door John1950
Zoals shadowranger ook al aangaf, probeer zeker ook eens een ander uitlaat. Die Kat. uitlaten slibben ontzettend gauw dicht. Symthomen zijn onder andere dat de snelheid steeds wisselt onder het rijden.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 24 jul 2015 12:40
door TomosS25Power
Hierbij het filmpje: http://youtu.be/ew0gKtMJn44 Je hoort dat hij erg slecht wil starten (3/4x kicken) en dat ik dan gas bij moet geven om hem draaiende te houden. Optrekken gaat ontiegelijk langzaam zoals je ziet, er is amper power. Dit zie je vooral aan het begin/midden van het filmpje hoe langzaam dat het gaat, meer gas geven heeft dan geen zin want dan ga ik alleen maar zachter. In het midden als hij overschakelt trekt ie wel wat lekkerder door maar nog steeds niet goed. Ook hoor je dat wanneer ik meer gas geef hij langzamer gaat. Ik hoop jullie hiermee genoeg te hebben geïnformeerd :p

Mvg,
TomosS25Power

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 24 jul 2015 15:22
door John1950
Ik zou toch nog even met een ander uitlaat proberen.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 24 jul 2015 16:47
door shadowranger
Ja, zo te horen lijken me de keerringen nog wel in orde, het lijkt mij idd een verstopte uitlaat. Zoals gezegd, probeer een andere uitlaat (of schroef deze eens los bij de cilinder en kijk dan eens of het beter gaat, maar let niet op de herrie). Door een verstopte uitlaat kan er weinig vers mengsel in de cilinder komen, met gevolg powerloss. Wanneer een krukaskeerring lek is start ie helemaal niet of komt ie niet boven de 7-10 km/uur.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 24 jul 2015 19:21
door TomosS25Power
Ik heb net de uitlaat eronder uitgehaald, als in van de cilinder af maar wel aan de framebevestiging laten hangen. De uitlaat hing dan zo'n 5 cm onder de uitlaatpoort. Nog steeds geen verschil. Ook heb ik de bougie gecheckt, die was zwart. Maar dan! Ik heb het probleem gevonden :D Hij zuigt valse lucht tussen carburateur en spruitstuk, ondanks dat het afdichtrubber is vervangen. Bij voet-, koppakking en membraan zuigt hij geen valse lucht. Ik heb dit getest m.b.v. remmenreiniger, toen ik tussen carb en spruitstuk spoot viel de tomos uit. (Verder heb ik nog naar de rook gekeken, die ziet er licht blauwig uit en ruikt naar 2 takt). Maar hoe moet ik die valse lucht nu oplossen?

Mvg,
TomosS25Power

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 24 jul 2015 19:45
door John1950
Je bent die witte vulbus die je over het spruitstuk moet duwen toch niet vergeten. Verder moet je de carburateur zo ver mogelijk op het spuitstuk duwen en dan goed vastdraaien.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 24 jul 2015 19:48
door TomosS25Power
De witte vulbus is geplaatst, de carb zit zo ver mogelijk op het spruitstuk (tot waar het spruitstuk dikker wordt) en is goed aangedraaid.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 25 jul 2015 11:24
door shadowranger
Misschien een tip, haal die rubberen ring eruit en kijk of je de kraag van de vulbus kunt afhalen zodat ie verder in de carburateur gaat. Wellicht is dit de oplossing voor je. Er zijn oudere SHA's geleverd met alleen een rechte vulbus waarbij de spleet (waar de lekkage optreedt) gedicht wordt door de bus ipv het rubber. Het kan soms voorkomen dat er net een opening overblijft tussen bus en rubber of rubber en aansluiting spruitstuk. Of heb je hem niet stevig genoeg aangedrukt tijdens het vastzetten? Zit het ringetje niet verkeerdom?

Vreemd echter dat de bougie zwart kleurt. Ik neem aan dat dit nog beter gaat worden als je een langere rit volgas hebt kunnen rijden. Check hem dan nog eens.

Re: Welke cilinder moet ik hebben?

Geplaatst: 25 jul 2015 12:25
door TomosS25Power
Vanmiddag ga ik m'n carb loshalen. Dan kijk ik of het ringetje goed zit en probeer de vulbus er zo ver mogelijk in te doen en als het nodig is wat opschuren. Ik hoop dat het probleem dan weg is, zoniet dan probeer ik de carb van een maat en als die het wel goed doet kan ik die evt. overkopen. Carb uit elkaar halen lijkt me echt een rotklusje namelijk

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding