Pagina 1 van 1
lekkende carburateur
Geplaatst: 12 mar 2015 23:00
door Donnyr
Welke Tomos model heb je? a52 standaard
Wat is het bouwjaar? 2012
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds ik de sproeier maat heb veranderd
Wat is het probleem? Er lekt bezine van de carburateur mijn luchtfilter in.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ja andere uitlaat (speedy) en ook een grotere sproeier gemonteerd.
Hoi, sinds ik mijn sproeier heb veranderd heb last van een lekkende carburateur.
Er loopt langzaam benzine mijn luchtfilter in.Ik heb hierdoor al een nieuwe luchtfilter moeten halen omdat de originele zeiknat was.Ik heb al enkele keren de vlotter en sproeier opnieuw gemonteerd, dus ze zouden goed vast moeten zitten.
Daarnaast heb ik een nieuwe vlotter pakking gekocht en er tussen gedaan. Helaas maakte dit geen verschil.
Nu had ik ook gelezen dat dit probleem vaak door de vlotternaald komt. Alleen ik kan deze nergens vinden in mijn carburateur. Ik verwacht dat deze aan de vlotter vast zou zitten, alleen daar zie ik hem dus niet. Zou iemand mij kunnen aanwijzen waar op de plaatjes de vlotternaald nou zit, of zo moeten zitten? Ik hoop namelijk dat de vlotternaald mijn probleem kan oplossen.



4e plaatje is waar de bezine uitkomt en richting mijn luchtfilter loopt. De prop is eruit dus dit loop er gemakkelijk in.
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 13 mar 2015 10:09
door Jespertje
Je vlotternaald regelt de hoeveelheid benzine in je Carb, als je deze mist overstroomt je carb als het ware. Je vlotternaald moet vast zitten aan je vlotter naast het scharnier hiervan

Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 13 mar 2015 12:43
door shadowranger
Heb je zo'n ding erin zitten?
Deze hoort aan je vlotter vast te zitten met het driehoek deel.
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 13 mar 2015 20:32
door Donnyr
Heb je zo'n ding erin zitten?
Deze hoort aan je vlotter vast te zitten met het driehoek deel.
De vlotternaald zit er inderdaad nog gewoon in.
Maar tijdens het controller heb ik gelijk even gekeken wat voor carbureateur erin zit. Dit is een Dell'orto SHA 14.9p en het blok is a52. Ik heb sproeiers en een uitlaat gekocht voor het tomos a35 blok. Zou dit voor het lekken kunnen zorgen? Ik dacht namelijk dat ik een a35 blok had. Of zijn deze hetzelfde? Ik zie namelijk ook niet echt ergens spullen voor het a52 blok, wel voor a55.
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 13 mar 2015 21:21
door Jespertje
A35 blok bestaat niet maar is een combinatie van frame met blok nummer
Dus een A3 frame met een A52 blok. Alle A35 onderdelen passen ook op je A52 blok
Ik had dit probleem ook, heb toen de sproeier er uitgehaalt, de naald, en gas schuif etc en gewoon alles doorgespoten met remmenreiniger

Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 13 mar 2015 21:30
door Donnyr
A35 blok bestaat niet maar is een combinatie van frame met blok nummer
Dus een A3 frame met een A52 blok. Alle A35 onderdelen passen ook op je A52 blok
Ik had dit probleem ook, heb toen de sproeier er uitgehaalt, de naald, en gas schuif etc en gewoon alles doorgespoten met remmenreiniger

Oke gelukkig

Wat ik mij ook nog opviel was dar de schuif die omhoog gaat wanneer ik gas geef, niet geheel sluit wanneer ik het gas loslaat. Hoort deze op een kleine kier te staan? Of moet deze gewoon geheel afsluiten.
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 14 mar 2015 09:33
door RBurgundy
Grote kans dat je vlotternaald niet meer goed is, ik had precies hetzelfde.
Voor 3 euro heb je een nieuwe:
http://www.jmpbonderdelen.nl/vlotternaa ... ha-13.html
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 14 mar 2015 12:20
door Donnyr
Oke ik heb een nieuwe vlotternaald gekocht, ga deze vanmiddag monteren.
Moet ik me nog zorgen maken om dat kiertje bij de gasschuif, of is dit normaal?
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 15 mar 2015 12:41
door shadowranger
Da's normaal. De grootte van de opening bepaald hoe hard je motor stationair draait, wat je kan regelen met de schroef aan de zijkant (uit is langzamer, in is harder). Wel bij warme motor doen.
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 17 mar 2015 09:19
door Donnyr
Helaas heeft de nieuwe vlotternaald geen verschil gemaakt. Gister was de brommeer weer verzopen nadat ik het kraantje de hele dag had open laten staan. Ook lag er benzine op de grond.
Iemand nog een idee waar het aan kan liggen?
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 17 mar 2015 12:42
door shadowranger
vlotter lek? loopt stroef?
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 17 mar 2015 15:05
door Donnyr
vlotter lek? loopt stroef?
Met een lekke vlotter zou het de benzine toch gelijk moeten lekken ipv ook richting de luchtfilter?
De brommer loopt niet super. Hij gaat vanaf de 35-40 4takten (prr), maar dit wou ik gaan oplossen zodra het lekken was opgelost. Verder is de bougie grijsachtig, ik heb sproeier 52-55 geprobeerd maar de kleur blijft hetzelfde. Wel 4takt hij meer met een nog grotere sproeier. Er zit nu 52 in, ik verwacht dat die met 51 of 50 wel goed loopt.
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 25 mar 2015 22:28
door pinty
rare vraag, maar wat gebeurt er als je de brommer wegzet met de kraan dicht?
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 26 mar 2015 08:45
door shadowranger
Het verhaal mbt de grijzige kleur van de bougie intrigeert me. Wat voor merk en hittegraad heb je erin zitten?
Vwb het 4-takten, als je de ontsteking nog op snorstand hebt staan kant het kloppen dat bij hogere toerentallen de motor zo reageert. De slag van de zuiger gaat dan voor de vonk lopen en krijg je een onvolledige verbranding. Dit kan er toe leiden dat een deel van het aangezogen mengsel terug door de carburateur in je filter kan worden geblazen.
Aangezien ik uit de foto's opmaak dat je een 14/9 carburateur hebt en (waarschijnlijk) ook een niet ontgrenst lichtfilter ga ik er vanuit dat je een standaard snor configuratie hebt. In principe zou je met de juiste warmtegraad, sproeier (50) en afstelling van de ontsteking een heleboel kunnen verhelpen.
In afwachting van de antwoorden.
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 26 mar 2015 21:01
door Donnyr
rare vraag, maar wat gebeurt er als je de brommer wegzet met de kraan dicht?
Dan lekt die niet, althans niet merkbaar. Wel moet ik starten met de choke, meestal 2x kicken.
Het verhaal mbt de grijzige kleur van de bougie intrigeert me. Wat voor merk en hittegraad heb je erin zitten?
Vwb het 4-takten, als je de ontsteking nog op snorstand hebt staan kant het kloppen dat bij hogere toerentallen de motor zo reageert. De slag van de zuiger gaat dan voor de vonk lopen en krijg je een onvolledige verbranding. Dit kan er toe leiden dat een deel van het aangezogen mengsel terug door de carburateur in je filter kan worden geblazen.
Aangezien ik uit de foto's opmaak dat je een 14/9 carburateur hebt en (waarschijnlijk) ook een niet ontgrenst lichtfilter ga ik er vanuit dat je een standaard snor configuratie hebt. In principe zou je met de juiste warmtegraad, sproeier (50) en afstelling van de ontsteking een heleboel kunnen verhelpen.
In afwachting van de antwoorden.
De bougie die erin zit is NGK B5HS.
De snor is behalve de uitlaat en prop uit de luchtfilter standaard. Verder is er niks aan veranderd.
Van het weekend heb ik sproeier 51 en 50 nog geprobeerd, maar dan heeft de brommer totaal geen trekkracht. Met sproeier 50 gaat de brommer de eerste 5 min niet boven de 25 km/u. Met de prop in de luchtfilter heeft de brommer ook geen trekkracht.
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 27 mar 2015 21:26
door pinty
Die prop (begrenzer) in je luchtfilter zou ik eruit laten. Ook al is het een snor, hij mag best een beetje lekker trekken. Maar dat is mijn mening.
Als je geen trekkracht hebt (of wel), hoe loopt hij dan op de top?
Loopt hij mooi voluit, of houdt hij in?
Re: lekkende carburateur
Geplaatst: 27 mar 2015 23:08
door Donnyr
Die prop (begrenzer) in je luchtfilter zou ik eruit laten. Ook al is het een snor, hij mag best een beetje lekker trekken. Maar dat is mijn mening.
Als je geen trekkracht hebt (of wel), hoe loopt hij dan op de top?
Loopt hij mooi voluit, of houdt hij in?
Met die lage trekkracht komt de brommer de eerste 5 min niet boven de 25 km/u uit. Daarna gaat die langzaam richting de 35 km/u ofzo. Maar met deze trekkracht is echt niet te rijden, ik kom amper een heuvel op. Ook wegrijden vanaf een stoplicht is drama, fietsers trekken nog harder op

.
Hoe groter de sproeier hoe beter de trekkracht, alleen hoe meer die hapert op de top.
Onderstaand een lijst met wat sproeier die ik al heb geprobeerd:
