Pagina 1 van 1

Cillinder

Geplaatst: 03 mar 2006 02:14
door wobbel
Ey ik had een vraagje,een vriend van mij heeft laatst mijn tomos blok uit elkaar gehaalt en weer helemaal in elkaar gezet,en toen kickte hij heel erg slechts,hij dacht dat de ontsteking niet goed draaide maar kwam er later achter dat de zuiger vast kwam te zitten in de cillinder waardoor ik nu een dikke groef in mun cillinder heb,een auto bedrijf wilde de cillinder uithonen(of hoe je dat ook schrijft) mijn vragen zijn:

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat mijn zuiger niet goed liep

En als ik mijn cillinder laat uithonen,wat moet ik dan allemaal aanpassen?en is het betrouwbaar?

Geplaatst: 03 mar 2006 05:06
door freak
waarschijnlijk is er tijdens het er op zetten van de cilinder een stukje van de zuigerveer afgebroken,of is het veertje van de piston pen er niet goed ingezet.
op zich best lullig,maar kan de beste gebeuren.

als je een cilinder laat honen,moet ie eerst uit geboord worden.
uiteraard gebeurd dat bij het zelfde bedrijf.
je gaat dan van 49cc naar bv 55cc ,je krijgt dan een speciale over maatse zuiger.
het nadeel van een over maatse zuiger is dat je er meestal geen losse zuiger veren bij kunt bestellen.
het voordeel is dat je een grotere sproeier kunt plaatsen de dat ie dan ook veel harder loopt.
dus als je vriend dat uit honen betaald ,mag je um bedanken.
let wel op dat ie nou weer opnieuw ingereden moet worden,dus niet gelijk vol gas.

Geplaatst: 03 mar 2006 10:41
door Volty
Had je je zuiger er niet verkeerd om inzitten?

Die slotjes op de zuiger (de punten waar de uiteinden van de zuigerveren bij elkaar komen) mogen absoluut NIET in een in/uitlaat of spoelpoort vallen. Anders krast ie lekker over je cilinderwand.. :wink:

Geplaatst: 03 mar 2006 16:37
door wobbel
Wat voor een zuigerveren moet ik dan halen? en meot ik ook een andere zuiger kopen dan?

Geplaatst: 03 mar 2006 17:49
door Volty
Laat je vriend dit topic maar zien, hij begrijpt vast wel wat ik bedoel ;)

Beetje lastig uitleggen namelijk, je kan je zuiger 180 graden draaien als je de zuigerbus eruit haalt. Je kunt de zuiger dus op 2 manieren monteren, waarvan er maar 1 de juiste is.. anders gaan je zuigerveren in je poorten 'happen' zoals ik in mijn vorige reply beschreef :)

Je hoeft dus geen nieuwe zuiger te kopen, misschien wel een nieuw setje zuigerveren aangezien je oude lekker in je cilinder hebben zitten krassen. Het is alleen de manier waarop je 't spul monteert.. en daarmee heeft je vriend naar mijn mening een fout gemaakt.

Geplaatst: 03 mar 2006 18:33
door wobbel
Dat stuk begrijp ik alleen ik dacht dat als je je cillinder laat uithonen,(omdat die groef erin zit) dat je dan ook een grotere zuiger moet nemen omdat het gat toch groter is geworden of is dat niet zo?

Geplaatst: 03 mar 2006 18:38
door larz
volgus mij doen ze niks in je cilinder wand maargoed als je een nieuwe zuiger hebt moet je hem met het pijltje naar de uitlaat doen

Geplaatst: 03 mar 2006 20:10
door Volty
Dat stuk begrijp ik alleen ik dacht dat als je je cillinder laat uithonen,(omdat die groef erin zit) dat je dan ook een grotere zuiger moet nemen omdat het gat toch groter is geworden of is dat niet zo?
ja, dat is wel waar, heb ik overheen gelezen :oops:

Bij uithonen van een cilinder moet je inderdaad een grotere zuiger kopen, ook wel een overmaatse zuiger genoemd.

Geplaatst: 04 mar 2006 02:10
door wobbel
Oh ok bedankt,en wat moet ik dan zeggen bij un tweewielers zaak, ik wil een overmaatse zuiger,of ik moet een zuiger hebben voor een uitgehoonde 50 cc cillinder,of een 70 cc zuiger????

Geplaatst: 04 mar 2006 11:44
door Tossie
Je moet naar de dealer gaan en die heeft een schuifmaat. (elektronisch)
Die meet precies de diameter en zo weet je welke maat je moet hebben :D

Geplaatst: 04 mar 2006 12:05
door PraatPaal
digitale schuifmaat is niet zo heel excact maar, wat ik meestal doe als ik overmaat zuiger moet hebben
pak A B C D zuigerveren, kijk welke past, en neem er dan een zuiger bij, dan past het tenminste excact