Pagina 1 van 1

loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 12 nov 2014 14:30
door johngsxr
Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? 2002
Sinds wanneer speelt dit probleem? enkele weken
Wat is het probleem? valt uit tijdens rijden, komt niet op gang
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? na diefstal vervangen,
uitlaat (was gebroken)
voorvork,balhoofd lagers,veer poten, ankerplaat voorwiel (was krom)
bougie,
sproeiers geprobeerd van 49 tot 65
tandwiel achter verkleind
spruitstuk ontgrenst
nieuw *standaard luchtfilter geplaatst

beste forum gebruikers als eerst wil ik me even voorstellen (tijd terug ook al gedaan)

mijn naam is john en ik kom uit den helder, de tomos is bij mij gekomen na een erfenis en na een avontuur bij mijn kleine neefje is hij weer een tijdje terug mij mij.
tot mijn grote spijt is de tomos die ik net had opgeknapt van mij gestolen en heb ik hem als een stukje schroot terug gekregen dader gepakt maar geen bewijs (ook al reed hij er op) dat hij hem heeft gestolen . geen vervolging dus en geen schade verhalen !! lang leven ons goede rechtsysteem nou ff ge moppert te hebben kom ik met het probleem.

de tomos rijd ondertussen weer en ik heb alles vernieuwd wat de (schoften) hebben vernield , nu kreeg ik het probleem dat hij tijdens het rijden soms uit viel, ik dacht vuil in de tank want langs de kant van de weg vlotter er even af ff blazen en ik kon weer verder , probleem werd alleen erger en vaker , nu was mijn bougie ook steeds erg zwart en het uiteinden van mijn uitlaat demper ook erg vettig , het probleem werd dusdanig erg dat ik wat klapjes uit de uitlaat hoorde tijden het kicken en als hij eenmaal loopt is hij niet op gang te krijgen , stationair draait hij ook erg hoog en reageerd niet op de stelschroef

ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 12 nov 2014 15:36
door shadowranger
Klinkt als valse lucht (mbt geen reactie van de stelschroef, kan ook zijn dat de stelnippel aan het gashandvat te ver is uitgedraaid), een lekke krukaskeerring (zie je ook witte rook uit de uitlaat komen?). Zwarte electroden duidt op een te rijk mengsel, teveel olie bij de benzine, een verkeerd afgestelde ontsteking, verbranding van ATF in de cilinder (lekke keerring) of verkeerde warmtegraad van de bougie (zelfreinigende werkingstemperatuur wordt niet gehaald). Of de choke blijft erop staan (zelfde als een te grote sproeier).

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 12 nov 2014 16:06
door johngsxr
als eerst bedankt voor de snelle reactie !!

de stel nippel lijkt me niet , had het miss moeten vermelden maar ook dat is compleet vernieuwd hendel kabel het hele zooitje, het hoge stationair deed hij ook voor het vernieuwen van de hendel, over dat te rijke mengsel ik ben op de hoogte van de kleuren van te rijk en te arm ! bij sproeier 49 zou jij wit moeten worden (als ik het goed heb ) omdat die eigenlijk te klein is maar ook daar was de bougie vettig, ook aan het begin van het spruitstuk is hij iedere keer vettig, ik tank gewoon brommix en heb dat maanden/jaren gedaan ook toen hij nog in bezit van oma was,de ontsteking heb ik niks aan gedaan en staat dan ook nog op snor stand, en hij rijd op zekere momenten best goed als hij eenmaal op gang is en hij vonkt ook prima, vorige week een nieuwe bougie gehaald en afgsteld met een voelermaat vraag me de waarde alleen even niet meer die heb ik ook van het forum . de choke is ook prima carb uit elkaar gehad om dat goed te bekijken en klikt prima terug als ik gas geef.

dan rest mij alleen nog die krukas keerring hoe check ik dit ? en is dat te doen voor een knutselaar ? ik ben niet geheel onhandig

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 13 nov 2014 13:11
door shadowranger
Krukas keerringen zijn simpel te vervangen. Er zit er 1 achter de ontstekingsplaat, de ander achter de koppeling in de versnellingsbak. In de wiki staat wel het een en ander. Let er wel op de juiste ringen terug te plaatsen in de bak, zeker die achter de koppeling, anders vreet de vertanding de keerring zo weer weg.

Echter verklaart dit nog steeds niet het hogere stationair toerental. Dit en de combinatie van zwarte electroden spreekt elkaar tegen. Haalt de bougie wel zijn ideale zelfreinigende temperatuur? Welk merk en warmtegraad heb je?

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 13 nov 2014 13:34
door johngsxr
mijn bougie : champion L86C

ik had juist op het forum gelezen dat het hoge toerental kan komen door valse lucht door de krukas keerring ???
ook omdat ik merk dat de bougie en het uiteinden van mijn oude uitlaat bagger vet waren ,
dat hoge toerental is langzaam steeds erger geworden moet ik er nog even bij zeggen en dat haperen en uitvallen ook.
er zit ook een raar geluid bij !! uit de uitlaat hoor ik een raar (PLOP) geluid op hoog tempo achter elkaar uiteraard plopplopplopplopplop dat stemt uit boven het brom geluid van de uitlaat zelf ,maar de cilinder lijkt wel gewoon goed te klinken ondanks dat hij niet op snelheid komt

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 14 nov 2014 07:42
door johngsxr
geen suggesties ?

zijn er anders mensen die in de buurt van den helder wonen die tegen een vergoeding (nee niet natura) ;) een handje kunnen helpen of een diagnose kunnen stellen ?

bromboer geweest en daar kreeg ik antwoord op mijn vragen en dat was BRENG MAAR LANGS. en vragen voor enkel de keerringen 125 euro , daar kan ik toch aardig wat uurtjes zelf voor rommelen !!!!

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 14 nov 2014 12:27
door shadowranger
Vette uiteinden van de uitlaat kan ook komen door de mengsmering, elke brommer heeft daar last van (behalve 4-takt). Niets om je zorgen over te maken. een zwarte bougie niet. De bougie die jij hebt is normaal voor een standaard setup, vergelijkbaar met een Bosch W5AC. Overigens, een teveel aan mengsmeringolie in de brandstof kan ok voor een vette bougie zorgen en een vervuilde bougie is elektrisch niet zo goed geïsoleerd dat de vonk alleen overspringt bij de electroden, maar spanning weglekt via de vervuiling. Resultaat een minder krachtige vonk en prestatieverlies. Mak de bougie eens goed schoon met remmenreiniger en blaas hem goed uit (perslucht). Of een nieuwe proberen, wat vaak wonderen doet.

De krukaskeerringen kun je prima zelf vervangen. In onze wiki staat een how to. Let bij de versnellingsbakzijde goed op ringen en waar deze zitten zodat je alles weer goed in elkaar zet. Ik leg de onderdelen in volgorde van demontage en bij elkaar wat waar hoort. Vwb de ontstekingskant, maak een merkteken waar de ontstekingsplaat staat, dat scheelt je afstellen naderhand, tenzij je ziet dat dat wel nodig is. Ik weet niet welke ontsteking je erop hebt zitten, maar de iskra puntloze (met groot open vliegwiel) is erg lastig opnieuw af te stellen als je deze niet vooraf markeert hoe deze heeft gezeten. Bij punten is het belangrijk dat de punten niet zijn ingebrand en het nokje niet te ver is afgesleten. Check ook of het viltje nog vet genoeg is wat zorgt voor smering tussen nok van het vliegwiel en nokje van de punten. Smeer eventueel wat kopervet erop als deze wat droog is.

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 14 nov 2014 13:50
door johngsxr
de bougie is nieuw !!

maar ik ga even het 1 en ander bestellen !
setje keerringen
zuiger+veren
pakkingen

wat voor ontsteking ik heb mmm tja daar schijnen nogal verschillen in te zitten , het is een tomos a35 e-start original

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 15 nov 2014 08:54
door johngsxr
bestaan er trouwens werkplaats handboeken voor de tomos ?
ik weet dat het net een mini bouwpakket is maar net zo als bij mijn auto's en mijn oude gsxr had ik er graag wat leeswerk bij voor als ik aan het sluitelen ben ,
ik wil ook graag mijn kennis wat uitbreiden over het 2 takt tunen , na voorheen altijd honda mt5 en mb5 gereden te hebben vind ik het toch wel weer leuk om in de garage wat pappa tijd door te brengen met wat sluitelwerk als hobby !!
ik kom alleen engels talige boeken tegen weten jullie misschien wat nederlands talige boeken ??

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 15 nov 2014 13:47
door johngsxr
boeken gevonden dankzij het forum !! ga hem alleen wel in papier bestellen
ik wil alleen graag nog een origineel werkplaats handboek als die er zijn ???

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 15 nov 2014 15:56
door shadowranger
Je kunt de handboeken ook uitprinten. Origineler dan dat is er niet (meer).

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 15 nov 2014 16:02
door johngsxr
wat betreft het bestellen van de zuiger ,ik kan kiezen uit 1 met of zonder sluiven wat raden jullie aan ?
hij hoeft zeker niet sneller te gaan ,ik heb alles ontgrenst + bos uitlaat maar nog wel snorkop en snor ontstekingstand, ook een ander tandwiel achter voor het pingelen op top. nogmaals veel sneller hoeft hij niet alleen trekken mag wel wat beter (mits hij weer loopt uiteraard)

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 15 nov 2014 18:31
door shadowranger
Cilinder met membraan kun je de sleuvenversie gebruiken. Alle andere ben je gebonden tot de dichte versie. Als je de sleuvenversie neemt lijkt het me verstandig de ontsteking (of zowiezo) naar bromstand te zetten. Dat geeft zeker meer resultaat qua prestatie en minder (snelle) vervuiling van de onderdelen.

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 20 nov 2014 16:19
door johngsxr
voor ik de onderdelen heb besteld was ik vandaag eerst even de boel aan het schoon maken en een nieuwe bougie kabel gemonteerd die ik nog had leggen . net even een stuk wezen rijden +- 6 km en kwam toen hij eenmaal warm was toch nog op de 40 kmph hij komt dus wel op gang , het lijkt wel dat hij trager trekt door de nieuwe uitlaat hij stotterde nu niet meer dus ik twijffel of het wel die keerring kan zijn ,
kan het miss zo zijn dat hij langzamer trekt door de snor ontsteking ?
of komt het miss dat er nog een snor kop op zit en zo te weinig power heeft ?
maar het hoge toerental zal dat echt de keerring zijn en dus valse lucht trekt (koppeling kant) hij produceert namelijk niet veel rook

ik vraag dit omdat ik niet graag dingen vevang die nog goed zijn en dus nutteloos geld kosten

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 20 nov 2014 21:35
door shadowranger
Je kan proberen of het verdraaien van de ontsteking naar bromstand of in geval van punten afstellen of bromspecs wat verbetering opleverd. Als je zonder problemen verder de 40 km/uur kan halen en geen rook ziet zou ik idd niet de keerring in de bak vervangen. Wat overigens niet wil zeggen dat die achter de ontsteking goed zou zijn, maar zoals gezegd, als je verder geen probleem hebt, kun je dit even laten voor wat het is.

Vwb de kop, door de grotere compressieruimte heeft de motor uiteraard minder kracht, icm een snorstand van de ontsteking levert dit een begrenzing op.

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 22 nov 2014 08:32
door johngsxr
ik ga morgen even kijken naar de ontsteking voor ik ook de brom kop ga kopen,

hij reed inderdaad 40 kmph of het zonder problemen was is wat lastig te zeggen , hij kwam echt heel traag op gang en heeft zeker 15 min geduurd voor hij zoieso die snelheid behaalde , toen hij eenmaal op gang was klonk hij ook goed maar op het moment dat je naar de te halen snelheid wilt gaan en je geeft gas maakt de uitlaat wat meer (ketter) herrie dan dat je op hoge toeren draait alof hij een beetje smoort en gewoon de kracht niet heeft

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 27 nov 2014 18:29
door johngsxr
oke de onderdelen heb ik binnen + de benodigde gereedschap

kop (hoge druk) van dmp
zuiger veren + zuiger+lager enz enz enz
nieuwe pakkingen
krukas keerringen (zitten er 4 in de zak) 1 grote 2 middel en 1 klein volgens mij heb ik er maar 2 nodig ???
vraagteken veertje
nieuwe olie + rubber ringen van de nippel

heeft er iemand nog tips waar ik op moet letten of handigheidje ? ja ik heb de how 2 uitgeprint en ga ik er bij houden

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 30 nov 2014 07:50
door johngsxr
nou het is gelukt, ik ben max 2uurtjes bezig geweest
ik ben er alleen achter gekomen dat er een behoorlijke kras in de cilinder zit en op de zuiger (oude)
ik heb de cilinder dus wat gepolijst en de oude zuiger ook want ik ga geen nieuwe zuiger in een beschadigde cilinder doen en daar ga ik nu dus ook een andere voor bestellen. wat wel wat vervelend is zijn de bouten op het spruitstuk daar had ik niet direct een oplossing voor dus heb de cilinder en af geschoven door de benzine kraan er eerst af te draaien .

de keerring was ook kinderlijk makkelijk dus viel me gelukkig alles mee , ook de ontsteking verandert (2e streep gezet) dat sprak ook voor zich !

hij loopt echt een stuk beter nu en trekt onwijs hard door voor een snor en meet nu een snelheid van 53 op de gps
dat was eigenlijk niet helemaal mijn bedoeling en wil nu toch iets langzamer. wat kan ik doen op hem weer wat rustiger te laten rijden ? welke begrenzer kan ik terug zetten zodat ik alleen snelheid inlever en geen trekkracht ?

de dingen die zijn verandert
uitlaat (bullit/bos)
spruitstuk ontgrenst
luchtfilterhuis ontgrenst
hoge druk kop
ontsteking bromstand
achtertandwiel verkleind
sproeier nog steeds 50

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 30 nov 2014 17:29
door TheStealthSpy
Achtertandwiel vergroten.

Re: loopt slecht/ valt uit

Geplaatst: 30 nov 2014 19:56
door johngsxr
denk je dan niet dat hij een beetje erg veel toeren gaat draaien ???