Pagina 1 van 1

Originele uitlaat aanpassen

Geplaatst: 19 sep 2014 14:17
door C. van Klaveren
Hallo waarde Tomosfans,

Ik heb m'n Tomosjes weer van stal gehaald. Het is even geleden dat ik er mee bezig ben geweest, maar ik wil m'n laatste actie weer oppakken.
Voor de goede orde: Die laatste actie betreft het aanpassen van de gewone uitlaat. Voor vele onder jullie misschien een onzin verhaal, maar voor mij is het de kunst.
Dikke uitlaten aanrukken is voor mij niet zo moeilijk, maar power uit je originele uitlaat peuteren is veel interessanter.

Door 10 cm van mij uitlaatbocht af te zagen is het vermogen duidelijk gestegen, juist bij lage toeren. Ergo: als je aan het optrekken bent.

Ter verduidelijking : net na de las van de bocht en de demper heb ik hem doorgezaagd. Toen 10 cm van de bocht afgezaagd. Toen een stukje dikkere pijp opgeduikeld en in de demperpijp geschoven (moet je wel een beetje aanpassen) Hij gaat wel lekken daar, maar dat moet je dicht kitten en met alu folie afplakken (klem er over heen). Dan kan het "nieuwe" stukje pijp over het bochtdeel schuiven.
Resultaat: hij trekt beter.

Tot zover gemeld. En nu mijn vraag. Wie heeft zich hier ook al eens mee bezig gehouden ?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Originele uitlaat aanpassen

Geplaatst: 19 sep 2014 16:28
door dingiedong
Bij de standaard uitlaat wordt juist de bocht gebruikt om het vermogen te drukken.

Ik heb er wel eens mee zitten spelen met zowel een Puch als een Tomos.

De lengte van de pijp bepaalt het toerental waar de motor zijn maximale vermogen levert...als je die lengte aanhoudt maar de diameter kleiner kiest begrens je op effectieve manier het vermogen zonder dat je motortje te futloos wordt.

Vervang die 16mm bocht maar eens door een 22mm (binnendiameter) pijp met dezelfde S bocht en lengte...
Je motortje zal nog steeds lekker soepel trekken onderin maar wel veel harder doortrekken en net iets sneller lopen.

bij een nog wijdere pijp neemt de trekkracht juist flink af.
Maak je de bocht korter neemt het toerental waarbij het maximale vermogen wordt geleverd toe.
Maak je de bocht langer krijg je onderin de toeren meer koppel maar je maximale toerental (en topsnelheid) daalt..

de mooist lopende diameter is 22mm bij de standaard cilinder (wat ik heb uitgeprobeerd)
dat is mijn ervaring met de standaard A5 cilinder.Heb je een snellere cilinder dan kan het verhaal heel anders worden.