Pagina 1 van 1

tomos ATX blok eronder

Geplaatst: 28 jul 2014 13:35
door drestar
Hallo het is al een hele tijd geleden dat ik hier actief ben geweest, maar ik ben nog steeds in het bezit van een een tomos s 25. nu had ik de plannen om een atx 50 blok onder mijn tomos te bouwen. .heb al een blokje gevonden maar zonder ontsteking helaas. kan er gewoon een onsteking op van een tomos automaat blok? en moet ik veel gaan verbouwen om dat atx blok eronder te krijgen? ben in bezit van las en slijp apparatuur dus dat is geen probleem.

tevens zoek ik dan ook nog een voetrem van jan de lasser..

Re: tomos ATX blok eronder

Geplaatst: 28 jul 2014 21:09
door RBurgundy
Er is wel iemand op het forum die dat al is heeft gedaan. Volgens mij moet wel een ophang punt smaller maken maar dat zal je even moeten uitzoeken.

Je kan zo de ontsteking van een automaat erop doen, heb ik bij mijn AT50 ook gedaan. De rest moet natuurlijk ook mee dan zoals de bobine etc.

Re: tomos ATX blok eronder

Geplaatst: 29 jul 2014 10:15
door drestar
Oke bedankt voor je antwoord. dus de hele ontsteking van mijn automaat blokje past dus op de atx? en hoe zit het met cilinder .past de cilinder van mijn tomos automaat ook gewoon op een atx blok???

Re: tomos ATX blok eronder

Geplaatst: 10 aug 2014 14:41
door MichielWolthaus
Twee van de drie ophangpunten komen overeen, voor 1 moet je een flens/plaat maken om het gat te verplaatsen.
Het blok is in principe breder kwa bevestigingspunten van die op een a3 frame. Maar als je de carterdeksel aan de koppeling kant los maakt kan je op ophangpunten aan het blok smaller maken. Zo heeft het 4l blok op een batavus gezeten van fabrieks af.

De cilinder is om te wisselen, alleen heeft een at50 of 4l blok wel eens pen 10. Ook komende spoelpoorten in het carter niet helemaal overeen, deze kan je aanpassen.

Als je een AT50 of ATX blok pakt met kickstart heeft deze altijd 5 versnellingen, de vijf is een 'overdrive' als je met standaard configuratie rijdt. Is wel fijn als je lange afstanden rijdt.
Een kickstart blok heeft ook altijd pen 12, wat makkelijk is.
Je moet wel een achtertandwiel van 33 ofzo gaan rijden, omdat de tandwielverhoudingen in het blok anders zijn, maar dat is een kwestie van proberen.
Zorg dat de tandwielen in lijn staan met elkaar anders blijft de ketting eraf lopen of hij slijt heel snel.
Als laatste moet je zorgen dat het blok echt goed vast zit omdat die meer koppel heeft, ze staan er om bekend om bij de 4l de gaten in het frame ovaal te slaan als de bouten niet goed vast zitten...

Succss! En foto's plaatsen he.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding