Pagina 1 van 1

Tomos hervat productie in Koper?

Geplaatst: 10 jan 2014 12:47
door dingiedong
De link van het originele bericht werkt niet goed...
http://www.sloveniatimes.com/tomos-mope ... line-again


Goed nieuws!:
Tomos Mopeds Rolling Out of Koper Production Line Again
Business, 23 Nov 2013 / By STA, T. M.

Tomos has relaunched assembly of the internationally-renowned brand of mopeds at the Koper headquarters after a failed attempt to outsource production to Turkey. The plant is to produce 500 mopeds in the first month.

Tomos suspended moped assembly in Koper at the end of last year in order to focus solely on development and distribution of the Tomos brand.

However, the chosen Turkish partner was not in a position to provide end products of sufficient quality on time, so a decision was made to resume assembly in Koper until a new partner is found or the existing one meets Tomos's demands, the boss of Tomos dvokolesa Matjaž Kanduč has told the STA.

"During the time we noticed how much the market misses us. The demand is currently very strong. Fact is that at times of recession quality brands prosper," he says.

The company employed 12 new staff for the relaunch. At the moment it can finance the production of 500 mopeds a month, while the mid-term goal is 700, the level they want to keep at least in 2014.

Aside from moped for end users, Tomos also manufactures commercial two-wheeled vehicles intended for postal companies and other institutions.

Tomos's main market is Benelux, especially the Netherlands, as well as the markets of the former Yugoslavia, the US and Western Europe.

Tomos virtually has a monopoly in the supply of mopeds to the postal companies of former Yugoslavia, and also meets 60% of the Slovenian mail company's needs.

The range of products for private customers includes classic scooters, which are manufactured by Tomos's partner in the Middle East, and electric vehicles, which Kanduč says is the future.

The company has developed an electric moped in cooperation with the Šempeter company Letrika, which contributed the know-how in development of the electrical engine, and Tomos's owner Hidria.

The product is yet to see its production phase, with Kanduč regretting that the project has not received financial backing from the state, something that Tomos's competition benefits from.
Bron: The Slovenia Times

Re: Tomos hervat productie in Koper?

Geplaatst: 26 jan 2014 19:29
door Rookert
Kijkje in de Tomos fabriek van Koper:
http://www.youtube.com/watch?v=f5QnEp5ttPU

Re: Tomos hervat productie in Koper?

Geplaatst: 18 mar 2014 17:39
door Borcheld11
Mooi nieuws! hulde :koning:

Hopen dat de kwaliteit sterk omhoog gaat!, vooral de kwaliteit van de lak was zwaar onvoldoende geworden. :')
Gelukkig dit nieuws, anders was ik bang dat we puch (maxi) achterna gingen o|O

Re: Tomos hervat productie in Koper?

Geplaatst: 18 mar 2014 18:29
door dingiedong
Helaas is het lakwerk werkelijk waar bagger..
maar dat was bij mijn 2006 model ook zo...

Mijn S25 die ik in 1993 nieuw kocht had deze problemen niet..geen roest nergens.Dat ding heeft het 10 jaar vol gehouden door weer en wind zonder roestproblemen

Ik heb nu een 2009 Tomos Quadro estart beide spatborden en de achterbrug zijn rijp voor de spuiter omdat de lak er in hele vellen vanaf bladdert...helaas begint het frame ook op diverse plekken af te bladderen...Dit voorspelt niet veel goeds...Voor de rest starten en lopen..

Dat ding heeft amper buitenlucht gezien en heeft het meer en deel van zijn leven in de garage gestaan.....

Re: Tomos hervat productie in Koper?

Geplaatst: 18 mar 2014 22:52
door Borcheld11
Helaas is het lakwerk werkelijk waar bagger..
maar dat was bij mijn 2006 model ook zo...

Mijn S25 die ik in 1993 nieuw kocht had deze problemen niet..geen roest nergens.Dat ding heeft het 10 jaar vol gehouden door weer en wind zonder roestproblemen

Ik heb nu een 2009 Tomos Quadro estart beide spatborden en de achterbrug zijn rijp voor de spuiter omdat de lak er in hele vellen vanaf bladdert...helaas begint het frame ook op diverse plekken af te bladderen...Dit voorspelt niet veel goeds...Voor de rest starten en lopen..

Dat ding heeft amper buitenlucht gezien en heeft het meer en deel van zijn leven in de garage gestaan.....
Frame van 2006 of 2005 wat ik gekocht had nadat ik mijn frame uit 1999 verpest had bij achterbrugbuis in frame,
Ook helemaal rot onderaan en zelfs heel wat delen bij tank :')

Frame uit 1999 had alleen wat gebruikersporen, zie slechte kwaliteit lak ook bij andere tomosjes bij mij op school ook...
eentje uit 2007 schat ik, heeft aantal plekken waar de grijze grondlaag te zien is tegen over de rode bovenlak, lak is ook veel dunner vergeleken mij frame van 1999, ook bij mij nieuwe frame is de lak dunner :')

Re: Tomos hervat productie in Koper?

Geplaatst: 19 mar 2014 12:49
door dingiedong
daar waar bij mij de verf afbladdert zit blank metaal en als ik te lang wacht roest...Het lijkt wel of de lak niet goed gehecht heeft..

Mijn 2006 sloper staat er nog..het frame zit bij deze brommer nog goed in de lak...holle ruimtes heb ik getectyleerd (net als bij mijn 2009) ivm roestproblemen..Hier was het zwakke punt de spatborden en achterbrug..

helaas is deze brommer na 32000 km af en wordt gesloopt voor onderdelen...Als het frame verder nog goed is kan ik er misschien nog iemand blij mee maken. Bij dit frame is alles nog in goede staat ook de achterbrug toestanden.

dus als je hem lang roestvrij wilt houden tectyleer dan de holle ruimtes bij het achterspatbord en het gedeelte van het frame met standaard en achterbvrug ophanging.

Re: Tomos hervat productie in Koper?

Geplaatst: 19 mar 2014 12:59
door shadowranger
Tomos gebruikt tegenwoordig poeder-epoxy ipv nat-lak, waardoor deze problemen met roest ontstaan. Helaas is poeder-epoxy niet zo dicht als nat-lak. Qua produktie is dit wel sneller en efficiënter, maar daar heeft de eindgebruiker niets aan. Goed wassen en in de was houden (bescherming) is dus het advies.

Re: Tomos hervat productie in Koper?

Geplaatst: 19 mar 2014 13:14
door dingiedong
Vandaar dat het er in hele vellen vanaf bladdert...Ik ken het procedé..Ik heb wel eens gewerkt voor een bedrijf wat die spuitinstallaties / poedercoat installaties levert.

Mijn S25 die ik in 93 had had uitstekend lakwerk..
Mijn 2006 was minder maar niet dramatisch...het frame zit goed in de lak gezien het feit dat deze brommer geen makkelijk leven heeft gehad.
mijn 2009 is dramatisch maar om nou te zeggen dat er een dunne laag op zit nee.....
ik heb het idee dat ik pech heb en de handel niet goed gehecht heeft.Deze brommer is amper mee gereden...

De rest van de brommer is probleemloos