Pagina 1 van 1

Voorontsteking instellen

Geplaatst: 10 aug 2013 20:38
door Speedy007
Beste,

Ik wil doormiddel van een digitale schuifmaat een bepaalde voortontsteking instellen op mijn Tomos. Het gaat om een Elektrische ontsteking, maar ik weet niet hoe ik het vliegwiel gelijk zet met het streepje op de grondplaat. Of is dat gewoon het gestippelde streepje op de zijkant van het vliegwiel?

Re: Voorontsteking instellen

Geplaatst: 11 aug 2013 12:09
door shadowranger
Dat gestippelde lijntje is idd het ontstekingsmoment, maar dat is alleen te controleren met een stroboscooplamp als de motor draait. Deze zou dus theoretisch gelijk moeten liggen met de carterinkeping/ streepjes waar de ontstekingsplaat op wordt afgeregeld.

Je kan het BDP bepalen door het hoogste punt van de zuiger te nemen (zet dan je schuifmaat op 0) en daar dan 1,8-2,0 mm bij op te tellen (=voorontsteking). Zet je schuifmaat vast op die maat en draai het vliegwiel weer verder rechtsom totdat de zuiger de schuifmaat weer raakt. Staat het gestippelde lijntje gelijk met een van de streepjes op het carter of inkeping dan mag je ervan uit gaan dat je voorontsteking goed staat voor waar deze ingesteld staat (brom of snor)

Re: Voorontsteking instellen

Geplaatst: 12 aug 2013 01:15
door Speedy007
Ik was eerder van plan om met 3-4mm voorontsteking te gaan rijden op mijn 65cc Airsal :)

Re: Voorontsteking instellen

Geplaatst: 12 aug 2013 12:35
door shadowranger
Wat is daar het voordeel van en ga je dan niet voorbij aan het principe dat als je teveel voorontsteking hebt dat je motor dan achteruit draait?

Re: Voorontsteking instellen

Geplaatst: 20 aug 2013 21:49
door brother
zoveel voorontsteking is echt niet goed hoor.
het beste is 1,8 maar je moet daar altijd een beetje mee spelen.
en wat je wint op een straat brommer aan de ontsteking aanpassen is zo weinig daar merk jij bijna niks van
met een racer kan het 2pk schelen en soms maar 0,2 pk
dus zet hem gewoon op brom