Pagina 1 van 1

Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 10:14
door MrMike
Hey peeps,

Ik kwam dit tegen:

Klinkt best wel logisch en gaaf. Iemand ervaring met zoiets?

http://www.mopedarmy.com/wiki/Racing_tr ... your_tomos

Grtz
Mike

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 10:36
door homoetje
Had het een keer gelezen ja, misschien dat ik het probeer als ik mijn voortandwiel keerring vervangen heb.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 11:57
door Joren
Wat een onzin :roll:
Waarom zou je 2 verschillende oliƫn gaan mixen.. Dat is nog het domste wat je kunt doen.

Als je er gewoon 700ml atf inpleurt zal hij evenlaat schakelen.
Of het goed is voor je bak.. Denk het niet.

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 12:02
door MrMike
Meer olie is meer smering en meer koeling.

Aangezien het 2 takt is en er dus geen olie de cilinder in komt welke weggeschraapt moet worden door de zuiger. Denk ik dat dit helemaal geen kwaad kan.

Tenzij je koppelings-aangrijp punt zo hoog wordt dat hij teveel toeren gaat maken.
Misschien slijt je koppeling wat sneller, maar verder zie ik zo niet waarom het slecht is.

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 13:20
door buitertje
je hebt meer carterdruk waardoor je kering veel meer druk krijgt

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 13:37
door MrMike
Waarom heb je meer carterdruk?

Lucht zet meer uit bij hoge tempraturen dan olie, minder lucht en meer olie betekend minder uitzetting.
Of zie ik het nu helemaal fout?

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 13:44
door Joren
Waarom zouden fabrikanten anders aanraden een bepaalde hoeveelheid olie in het carter te gooien? En niet; jah gooi maar gewoon vol.

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 13:46
door TheStealthSpy
De lucht kan gewoon weg via het ontluchtingsgat boven je voortandwiel. De olie kan dit niet en gaat dan teveel druk op de keerring uitoefenen. Tomos schrijft niet voor niets voor dat je 225ml ATF-olie in het carter moet hebben en niet meer.

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 14:00
door MrMike
Ik ben van nature een heel eigenwijs iemand.

De extra druk door de olie heeft te maken met Hoogte x soortelijk gewicht. We hebben het hier over enkele cm's meer olie. De druk lijkt mij verwaarloosbaar. Tenzij iets ervoor zorgt dat de olie onder druk komt te staan.

Er zit geen oliepomp of ander systeem in, lucht kan er vrij uit. Ik zie nog steeds geen problemen.

Wat ik wel grappig vindt, iedereen hier is aan het sleutelen, 70cc, mooie uitlaatjes, 17 mm carbs. Zonder dat ik iemand eigenlijk hoor roepen "de lagers gaan eraan, je krukas trekt het niet, etc." maar als ik er 700cc olie in wil doen roept iedereen gelijk: Aah niet doen, daar kan die niet tegen :D

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 14:50
door Joren
NIEMAND gooit teveel olie in zijn blok. Niet bij brommers, crossmotoren, motoren, auto's, vrachtwagens etc.
Op wat mafkezen na misschien.
Als het beter zou zijn voor het blok zou dat wel alom bekend zijn.. En dan zou de fabrikant ook wel meer voorschrijven.

Bovendien verslijt je je olie veel sneller naarmate je er meer in gooit, de olie zit dan constant tussen je koppeling en word dus ook meer continu "fijngemalen"..

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 16:19
door buitertje
als je 65cct erop zet gaan de lagers miss iets sneller kapot maar niet veel en de krukas kan het gewoon aan.

bij een auto komt er ook niet te veel in omdat ze dan gewend raken aan zoveel olie en dan gaan verbruiken en er veel meer carterdruk komt. bij een tomos ook en niet alleen de keringen maar ook de pakkingen krijgen die druk te verwerken. er is uitgezocht door meneer tomos hoeveel olie erin moet en er meer in donderen gaat never nooit voor prestatie winst zorgen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 20:04
door shadowranger
Het hele verhaal komt op mij over als grote BS! Gewoon normaal ATF op peil in de bak, rijdt prima. Elke verwijzing naar dit verhaal slaat nergens op. Je Tomos gaat er echt niet harder om lopen.

Net zoals Polini racevonkjes, zelfdenkende membraanbkleppen en turbo's voor op je carburateur.

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 20:07
door Joren
Wat wel waar is is dat met meer olie in je bak de koppeling later oppakt. Dit doordat hij zoveel olie moet wegdrukken.
Maar als je wil dat hij later schakelt en oppakt dan moet je gewoon je veertjes inkorten, zoals het hoort. :mrgreen:

Re: Race Olie

Geplaatst: 24 jun 2013 20:12
door shadowranger
Teveel olie in de bak zorgt ervoor dat je koppeling meer gaat slippen, maar qua trekkracht gaat inboeten omdat ie zoveel olie moet wegstouwen en het toerental afgewurgd wordt. Heb al drie van dit soort "problemen" bij de hand gehad ter reparatie omdat men idd het verhaal had gevolgd.

Re: Race Olie

Geplaatst: 25 jun 2013 10:12
door MrMike
Ok geen goed plan. :P

Zal er niet meer over praten :P

Mike