Pagina 1 van 2

scooteruitlaat op tomos?

Geplaatst: 04 feb 2006 21:10
door roelow
heeft er iemand ervaring met een scooter uitlaat(terugloper) onder de tomos te zetten
want ik wil graag een scooteruitlaat erop, maar dan dat ik zow min mogelijk aan hoef te verlasse :lol:
ik dacht zelf aan een uitlaat voor piaggio

Geplaatst: 04 feb 2006 21:23
door PraatPaal
moet je de bocht omlassen, en de flens bijbeunen, is niet zo heel moeilijk, gebruik de zoek button eens, hier izjn al enkelene topics over geweest.

mina en pia kan allebei, ik heb nog een mina 50 dopler uitlaat liggen, deze ga ik binnekort misschien aanpassen voor tomos.

Geplaatst: 04 feb 2006 21:47
door roelow
en zou je daar een howe 2 make van kunnen make
want ik zou daar miskien nog wel wat aan kunnen hebe :lol:

Geplaatst: 04 feb 2006 22:39
door PraatPaal
bij mina hori is het een kwestie van de 2e bocht in de stinger omdraaien.

Geplaatst: 04 feb 2006 22:41
door roelow
in de stinger omdraaien????
hoe bedoel je dat? :)

Geplaatst: 04 feb 2006 22:45
door PraatPaal
een uitlaat is opgebouwt uit delen
die delen hebben een naam

Flens (aan cil vast.)
stinger (voorbocht)
convertor oid (eerste expantie deel vergroting)
belly (leterlijk buik, ookwel expantievat.)
compressor (de trechter aan het eind
tailpipe (niet altijd aanwezig, bij een scooter vaak in terugloopvorm)

de stinger bij mina hori zitten 3 knikken in
1 direkt na de flens
2 na de 1e kin (duh:roll:) deze is raar en moet je omlassen
3 van middenknik naar expantie toe

de 2e las je tussen je uitalat uit, en draai je om of laat je weg (dan moet je draaibare flens hebben als je hem weglaat)

dan moet je nog even de bevesteging op de cilinder zelf pas maken (De flens) en dan past hij op je tomos.

enige wat dan nog te doen staat is achterophaning maken tegen afbreken (door bv. trilling) deze kan je bv. maken van een alu strip op de orginele ophanging of met een beugeltje op je achterveer steun.

Geplaatst: 04 feb 2006 23:13
door roelow
kj dan praatpaal ik weet genoeg
en zou je owk nog antwoord op mijn vraag bij sleutelprobleme willen beantwoorde :oops:

Geplaatst: 05 feb 2006 17:00
door michiel-tomos
moet je de bocht omlassen, en de flens bijbeunen, is niet zo heel moeilijk, gebruik de zoek button eens, hier izjn al enkelene topics over geweest.

mina en pia kan allebei, ik heb nog een mina 50 dopler uitlaat liggen, deze ga ik binnekort misschien aanpassen voor tomos.
mag ik vragen... loopt met zo'n uitlaat je tomosje nou harder dan met een standaard snel uitlaatje? of is het meer voor het uiterlijk?

Geplaatst: 05 feb 2006 19:05
door freaky_Tomos
scooteruitlaten zijn hoogtoerig, hoogtoerig wil zeggen: veel omwentelingen van je krukas, dus hogere trekkracht
dit vraagt wel het nodige van je koppeling, het eet het namelijk als pap.
maar roel is van plan om te gaan de cross ermee te rijden, dus heeft tie veel trekkracht nodig.
hopelijk heeft hij 1 versnelling, want als je er 2 heb moet je 6 koppelingsegmenten kopen :lol:

Geplaatst: 05 feb 2006 20:30
door PraatPaal
scooteruitlaten zijn hoogtoerig, hoogtoerig wil zeggen: veel omwentelingen van je krukas, dus hogere trekkracht
praat aub geen BS

niet iedere scooteruitlaat is hoogtoerig, omdat ze gebaseert zijn op een heel andere slag, als je de expantie van mijn 50cc doppler
Afbeelding

vergelijkt met een bv. tomos hoogtoerige tomos uitlaat als de technigas:
Afbeelding

is de opbouw van de expantie HEEL anders, hij is korter en breder in de belly, ook is de compressor en defusor korter, dus dat maakt hem veel laagtoeriger en gebaseert op een koppel uitlaat

kraam dus aub niet ditsoort onzin uit als je het expantie princiepe niet snapt, of je nogniet bezig gehouden hebt met een opmaat uitlaat, laat staan narekenen van een uitlaat.

Wat je het beste kan die is een yasuni C16 of yasuniZ pakken, deze komen wel als hoogtoerig uit de verf op tomos vanwege de expantie overeenkomst met een op tomos berekende uitlaat.

tevens zeg je nog iets stoms in dezelfde zin namelijk over de eigenschap hoogtoerig.

hoogtoerig en laagtoerig is gewoon een uitlaat term van presterende functie.

een laagtoerige uitlaat (bv. homoet of techno cercuit.) zijn gemaakt voor koppel, deze onderdrukken de cilinder op een manier waardoor er meer kracht op lage toeren geproduceert word. Ookwel laagtoerige koppel uitlaat.

een hoogtoerige uitlaat is weer tegenovergestelt, deze heeft een cilinder nodig die hoogtoerig is (dus met een hoog liggende blowdown) op hogetoeren is de uitlaat circulatie in de expantie dermaten geschikt om hoog vermogen dmv goede tegendruk en timing te creeeren.

Wat het verschil is in prestatie en benodigtheden:
laagtoerig, een niet toerenneukende cilinder, en de functie is goed op en doortrekken. (optimale koppel en vermogen liggen op een lager toerental als doorsnee of hoogtoerige uitlaat)

hoogtoerig, een hoogtoerige cilinder, functie is minder optrekken, maar hoog schel geluid en hoog PK op hogere toerentallen (ook prestatie punt ligt hoger.)

Geplaatst: 05 feb 2006 21:19
door roelow
duz praatpaal, waar komt dit nu allemaal opneer want ik kan het ff neit meer volge :oops:

Geplaatst: 06 feb 2006 07:54
door PraatPaal
dat ferry busslhit praat, en dat je een sxooter uitlaat moet zoekem met niet te dikke expantie, anders hoef je niet op bijsterlijk vermogen te rekenene. maar het meeste is wel vermogenwinst tegenover *standaard snel sigaartje enzo.

Geplaatst: 06 feb 2006 13:52
door freaky_Tomos
ik begrijp hem volledig praatpaal.

ik snap er dus nog niet zoveel van, dus bedankt voor de erg leervolle les.
Ik begrijp hem nu wel.

Geplaatst: 06 feb 2006 14:26
door PraatPaal
ik begrijp hem volledig praatpaal.

ik snap er dus nog niet zoveel van, dus bedankt voor de erg leervolle les.
Ik begrijp hem nu wel.
hehe, een faq reply =)

topic starter snap je nu het aanpassen en de werking?
heb je al een specifieke uitlaat hangen of uitgekozen of niet?

Geplaatst: 27 feb 2006 12:20
door Mat..
is de opbouw van de expantie HEEL anders, hij is korter en breder in de belly, ook is de compressor en defusor korter, dus dat maakt hem veel laagtoeriger en gebaseert op een koppel uitlaat
Ehmm... hoe steiler een conus (dus hoe sneller hij in breedte toe- of afneemt) hoe piekeriger hij is. Een plaat met een klein gaatje geeft ook pulsen terug, maar op een heel kort gebied, zo kort dat je het niet zal merken, hoe meer die plaat uit elkaar getrokken wordt (dus als conus) hoe minder sterke pulsen hij levert, op een breder gebied.

En de lengte is veel van invloed op het toerengebied waarop hij werkt, zoals je zelf al zei is die scoot uitlaat veel korter. Met een kortere uitlaat kan hij zijn gassen sneller kwijt... M.a.w., een hoogtoerige uitlaat.

Geplaatst: 27 feb 2006 14:31
door PraatPaal
klopt, lmfd

maar teveel druk is ook niet goed, ookal maak je niet snel veel druk met bveen C16 op je tomosje wat hem niet meteen hoogtoerig maakt als je em op je tomos gebruikt, dat wat het punt van het verhaal ongeveer

Geplaatst: 27 feb 2006 15:12
door Mat..
klopt, lmfd

maar teveel druk is ook niet goed, ookal maak je niet snel veel druk met bveen C16 op je tomosje wat hem niet meteen hoogtoerig maakt als je em op je tomos gebruikt, dat wat het punt van het verhaal ongeveer
Yup, maar ik denk dat je beter een uitlaat van een automaatje kan nemen dan van een scooter/schakelbrommer. Tenzij je natuurlijk bovenin vermogen wilt.

@ TS: Kijk maar eens naar uitlaten van bv Puch, Peugeot enzo, zijn zat leuke automaatuitlaatjes hoor.

Geplaatst: 01 mar 2006 18:36
door larz
hey jongens met deze scooter uitlaat zou je daar een beetjuh lekker mee kunne rijden op een *standaard getunde(uitlaatpoort aangepast) brommer cilinder?

edit: moet je perse omlassen of kan je ook solderen ofzo

Geplaatst: 02 mar 2006 10:44
door Vuile Beunkoe
hey jongens met deze scooter uitlaat zou je daar een beetjuh lekker mee kunne rijden op een *standaard getunde(uitlaatpoort aangepast) brommer cilinder?

edit: moet je perse omlassen of kan je ook solderen ofzo

nee daar kan je an niet lkker mee rijden, kan je beter en proma gp gebruiken

en je moet het lassen, solderen houdt het niet hoor.

Geplaatst: 02 mar 2006 14:46
door michiel-tomos
moet je de bocht omlassen, en de flens bijbeunen, is niet zo heel moeilijk, gebruik de zoek button eens, hier izjn al enkelene topics over geweest.

mina en pia kan allebei, ik heb nog een mina 50 dopler uitlaat liggen, deze ga ik binnekort misschien aanpassen voor tomos.
lache, maar zijn de specificaties van je brommer dan beter dan bij bijv. bullit of stand. uitlaat snel?