Hallo waarde Tomos rijders.
Bij deze een 2e afstel verhaal van mij.
(De eerste stamt uit 9 nov. 2008 en staat in het archief-faq-algemeen)
Om te beginnen moet ik eerst melden hoe de Tomos er voor stond.
Standaard cilinder met de spoelpoorten aangepast aan het carter. Carburateur 12mm met sproeier 62 en luchtfilterkast ingang van 26mm.
Daar reed hij aanvaartbaar mee. Trok best wel aardig weg. Schakelde over bij 20 km p\u naar zijn 2e versnelling. Dipte even in zijn toeren, (Vermoedelijk omdat koppeling 1e versn. versleten is.) maar ging er aan trekken, zo naar de 40 – 45. En daarna wat gematigder naar de 50. Afhankelijk van de wind kon hij doorlopen naar de 53 – 55.
Door een misser mijnerzijds kreeg het motortje een vastloper.
[Komt elders op de site.]
Uiteraard moest dat verholpen worden en daarna uitgetest worden wat er aan schade overgebleven was.
Aan carburateur en luchtfilterkast was niets gedaan.
Na de nodig aantrap bewegingen sloeg hij eindelijk aan. (Heb je altijd als je de cilinder gelicht heb.)
Nu het afstellen nadat de vastloop verschijnselen hersteld waren.
Even voor de goede orde en hier van belang:
De luchtingang van de filterkast was ± 26mm
fase 1.
Het wegrijden ging goed. Ook was er niets te merken dat hij vast had gestaan. Maar goed ik reed er natuurlijk niet gelijk volgas mee. Het motortje moest eerst een beetje “inlopen” + hij was nog koud. Allengs de weg naar mijn “testweg” deed hij het wel aardig, maar voor mijn gevoel miste hij toch iets.
Bij de “testweg” aangekomen moest hij het maar laten “zien”. Vanaf het startpunt gaat het gelijk naar beneden en kwam ik snel aan zijn top. (Dan rij ik onder aan de dijk en heb je niet zo`n last van wind.) Wel, hij zat zo aan de 45 en ging door naar de 50, maar veel harder ging hij niet. Ik merkte dat hij niet echt harder kon. (Dat voel en hoor je.) Met hangen en wurgen kwam hij af en toe even aan de 51 – 52 (afhankelijk van wind en weg) en dan weer terug naar de 50.
En de twee heuvels in dat fietspad koste heel wat kilometers. [Die info betekend weer, dat zijn kracht op een lagere toerental ligt.]
Op de terug weg gevoelde je de tegenwind en dat liet zich gelden in de snelheid. 45 – 47.
Zowel op de heen als de terugweg kon je tijdens het rijden het gas terug nemen zonder dat het echt snelheid koste. (Ook een gegeven wat een teken is.)
Weer terug bij het begin van de “testweg” aangekomen ben ik gestopt en het isolatie buisje (tule) uit het luchtaanvoer pijpje gehaald. En dan ziet het er zo uit.
Dan wordt in ieder geval de luchttoevoer niet belemmerd.
Fase 2.
Daar ging die weer, naar onderaan de dijk. Volgas, doch dat werkte niet echt positief. Het was iets teveel lucht. Met wat gas minder liep hij beter naar zijn top. En toen hij daar was gaf ik weer volgas. Toen ging hij mee en er kwamen 2 kilometers meer uit. 52
Dat bleef hij vast houden, zolang hij niet omhoog moest. Dan zakte hij in naar de 45 – 47.
Op de weg terug kwam hij ook niet hoger dan die 45 – 47. Maar ik wist genoeg. De sproeier was te klein bij deze luchttoevoer. Terug naar huis.
Volgende dag. Fase 3.
Eerst weer de luchtfilterkast van het isolatie buisje van 26mm voorzien.
Daarna een sproeier 64 gemonteerd. En ik kon weer aan de slag.
Eerst nog de bandenspanning gecontroleerd en op 2 At gezet.
Daar ging ik weer. In de straat was al te merken dat hij (nog) beter trok. Ook het oppakken van z`n 2e versnelling ging beterder. Het gaf mij al een blij gevoel. Wat zou die doen op de “testweg” ? [Hij moest nog warm worden, hè. Niet vergeten.]
Onderweg gaf hij een idee dat hij wilde 4-takten ? Maar goed hij liet in ieder geval weten dat hij er zin in had, daar waar het trekken aanging.
Bij mijn “testweg” aangekomen was het weer volgas en gaan. Opnieuw moest ik weer iets met het gas spelen, maar hij liep naar de 52 >>54. Dus iets verbetering door die wat grotere sproeier, maar als ik het gas iets terug deed dan bleef hij zo rijden. (Dus de verhouding is niet 100%)
En bij het omhoog rijden zakte hij weer in naar 47.
Op de terug weg weer hetzelfde als bij sproeier 62. Hij kwam niet harder dan 47. (wind)
Weer terug gekomen bij het begin, opnieuw weer de isolatie tule van 26mm uit het luchtaanvoerpijpje gehaald.
Fase 4.
Volgas ging ik weer naar beneden. Maar dat werkte niet. Met wat gas minder pakte hij beter op. Zo ging die naar de 50 – 52. En dan gas er bij. En daar ging die, wel met horten en stoten, maar hij ging. En wel tot de 60. (strak in de hoek.)
Aan het toerengeluid kon je horen dat dit niet de toeren waren die uit zijn eigen kracht kwamen, doch door de omstandigheid verkregen waren. (Hij hield het wel vast, die kant uit.) Op een gegeven moment vond ik het wel goed zo en draaide om.
Hij was afgeslagen en het koste wat moeite om hem aan te krijgen ?
Toen hij het deed ging op weg en dat was min of meer tegen de wind in.
Wel het werd hetzelfde als bij fase 3. Het ging niet harder dan 45 – 47 en met een ¼ minder gas ging `t net zo hard. En dat deed hij tot een zeker moment. Hij ging steeds langzamer lopen, totdat hij stil stond. Benzine op. En de eerste benzinepomp was zeker 2 kilometer verder.
Wel, eigen schuld, dikke bult en altijd blijven lachen en het van de positieve kant blijven zien. Een stevige wandeling is voor een bejaarde nooit verkeerd.
Maar goed. Toen hij het weer deed, ben ik lekker naar huis gereden. Ik had m`n portie weer gehad. Volgende keer verder.
Fase 5.
De volgende dag.
De ervaringen van de vorige dag deden mij vermoeden dat er een grotere sproeier nodig was. (66) (Hij hapte iets teveel lucht met spr.64.)
Bij de brommerboer een sproeier 66 gehaald. Toen ik daar weg reed, ging `t Tomosje moeilijk rijden. (Te veel lucht, waardoor ik maar ½ gas kon rijden, anders sloeg hij af.)
Bleek later vuil in de sproeier te zijn.
Op mijn tweede testweg locatie aangekomen, reed ik nog een keer met sproeier 64 heen en weer.
Het was lastig om hem met volgas op toeren te krijgen.
Tegen de wind liep hij weer 45 – 47. En voor de wind kwam die boven de 50 >>>> 57.
Maar het was moeizaam op de top.
Hier bleek, toen ik de sproeier er uit had, dat hij wat verstopt was. (Vandaar dat moeilijk lopen.)
Toen sproeier 66 geplaatst. (Ging niet zo makkelijk. Omdat ineens de benzinekraan niet meer afsloot. Dus getob met één vinger op het slangetje.)
Maar goed, op een zeker moment zat alles weer in elkaar en kon ik vertrekken.
Wel weer de eindtule van 26mm geplaatst.
Bij het wegrijden voelde ik weer dat hij weer sterker was. Tegen de wind was hij ook duidelijk sterker. Doch hij liep slechts een fractie harder. 45 - 47.
Aan het eind, toen ik stopte sloeg hij niet af. Hij liep zelf iets langzamer stationair. En toen af.
Toen de weg weer terug.
Na de eerste paar meters gaan de toeren omhoog en gaat hij er vandoor. Met het overschakelen, dipt het toerental wat en sleurt hij er verder aan.
[Maar dat in zijn toeren lopen in zijn 1e is niet goed. Hij moet naadloos overgaan naar zijn 2e versnelling. Ergo: De koppelings segmenten zijn vermoedelijk versleten. Ik heb dat al een keer opgemerkt. Dus daar moet binnenkort eerst aan gewerkt worden.]
Maar goed, hij trekt door naar de 52 en blijft daar verder hangen.
Volgende en laatste actie van deze dag. (Het is ondertussen al 15.10u en ik was om 12.00u begonnen. Dus het is weer mooi geweest.)
Eerst weer de 26mm tule er uit gehaald. (Dus er is een vrije lucht doorgang.)
Het wegrijden voelde weer prima aan. (Dat is voor mij het hot item. Niet vergeten.)
Tegen de wind trok hij er duidelijk aan. Maar harder als 47 kwam hij niet, behalve op het eind, maar dan draait de weg c.q. de wind. (50)
Op het eind toen hij 50 liep, ineens gestopt en het motortje af gezet.
Ik was benieuwd hoe de bougie er uit zou zien met deze sproeier en geen luchttoevoer begrenzing. Wel: de bougie (Bosch K75 (225°)) was droog en de punten en isolator waren in zeer lichte mate bruin. De punten stonden voor mijn gevoel iets te ruim. (bij gesteld)
Na de bougie weer terug geplaatst te hebben heb ik even proefjes gedaan met wegtrekken. (Top) Hij liep ook beter rond en hij reageerde ook beter op het gas geven.
Toen weer terug naar de start plaats. Hij pakte meteen op en gelijk naar de 45 en dan door naar de 50 >>55 en tegen wil en dank ging hij door naar 6o – 61.
Ik kon nog iets spelen met het gas. Dus dat betekend dat er nog een grotere sproeier gestoken kan worden. Toch is dat niet normaal, zo`n grote sproeier. Maar dat zoek ik wel uit.
Ook bij vol gas, op de standaard, blijft het toerental hangen en wil hij niet door lopen.
Dat is idem aan het op volgas rijden op de weg. Daar komt hij aan de 50, blijft wat hangen en gaat dan langzaamaan steeds wat harder, totdat hij boven zijn grenzen draait. Hij draait dan niet feilloos rond. Hij hakkelt.
Het was tijd om naar huis te gaan.
Maar er moest eerst nog langs de Bromboer gegaan worden voor een nieuw stukje (50cm) benzine slang.
Eerst moet de benzinekraan nagekeken worden.
En dan ga ik kijken hoe het met de koppeling segmenten zit.
Tevens zal waarschijnlijk het achtertandwiel (28) vervangen worden door het originele. (33)
Dus tot zover. Het wordt vervolgt, maar eerst nog de bovenstaande dingen doen.
En je ziet. Afstellen doe je niet op een achteraf middagje. Ik was er al 3 middagen mee bezig. (Wel een kleine 10 uur)
Jullie allen gegroet en veel plezier. En ….. geduld en securiteit brengt kilometers.
Wordt vervolgd.