Pagina 1 van 2

koppeling verligten

Geplaatst: 29 dec 2005 10:37
door roelow
zouden jullie hier kunnen neerzetten hoe je de koppeling verligt

Geplaatst: 29 dec 2005 12:52
door Vuile Beunkoe
niet ding is al zo zwak.

Geplaatst: 29 dec 2005 15:56
door PraatPaal
koppeling verlichten is onzin, werkt niet, is slap zelfs nog slapper als orginele koppeling..

je moet je koppeling juist verstevigen, puch koppeling kan je wel verlichten maar die is anders als tomos dus verlichten van tomos koppeling heb je geen reet aan, als het al lukt

Geplaatst: 09 jan 2006 22:46
door Gast
jah is goed te doen ik maak altijd 2 tot 3 gaten per segment maar liever niet helemaal doorboren naar de andere kant ! ook een beetje zo bore nde dat zaak goed in balans blijft

verder haal ik de veer er altijd uit
en daar knip ik een dikek cm van af

dan buig je er een nieuw haakje aan en kun je hem er weer (met veel moeite ) in zetten
let op bij een 2 speeds kun je kiezen welke koppeling je aanpast
ook kun je bijde doen

als je de ene doet dan strek je met meer toeren op

als je de andere doet schakeld ie later naar de 2e versnelling

Geplaatst: 10 jan 2006 00:45
door freak
onze gast hier heeft voor 50%gelijk.
je kunt de sigmenten lichter maken door er gaatjes in te boren,met de veren heb ik nooit geprutst.
maar het groote nadeel is dat de koppeling sigmenten nu veel sneller slijten.

Geplaatst: 10 jan 2006 07:00
door PraatPaal
en dat ze kunnen brasten, Lucas (hellracer+89) heeft zijn koppeling dears door het middel getrokken met zen65 polni

Geplaatst: 10 jan 2006 16:14
door jboy
:D van de veren klopt trouwens maar ik geloof dat je de veer van je eerste versnelling moet inkorten voor bijde effecten hoor :lol:

Geplaatst: 10 jan 2006 18:29
door freak
dat verhaal met die veren gaat er bij mij niet in.
als je de koppelings elementen lichter maakt gaan ze sneller uit elkaar.
maar maak je de veren korter,zou het inhouden dat je de veren sterker maakt,dus gaan ze pas bij een veel hoger toertal uit elkaar.
en das nu net niet de bedoelling.
het gaat erom dat ie feller weg trekt,lijkt me???
dan zou je er eerder slappere veren tussen moeten zetten en geen sterkere,dus dat inkorten van de veren gaat niet op.

Geplaatst: 10 jan 2006 18:35
door fido
Het gaat erom dat je met meer toeren wegtrekt waardoor je dus sneller vooruit schiet. Dat van het koppeling verlichten zie k het nut niet helemaal van in ¿?

Geplaatst: 10 jan 2006 18:44
door Vuile Beunkoe
dat verhaal met die veren gaat er bij mij niet in.
als je de koppelings elementen lichter maakt gaan ze sneller uit elkaar.
maar maak je de veren korter,zou het inhouden dat je de veren sterker maakt,dus gaan ze pas bij een veel hoger toertal uit elkaar.
en das nu net niet de bedoelling.
het gaat erom dat ie feller weg trekt,lijkt me???
dan zou je er eerder slappere veren tussen moeten zetten en geen sterkere,dus dat inkorten van de veren gaat niet op.
de veren inkorten is oa voor hogere toeren voordat ie aangrijpt.
verlichten idem, als je verlicht word de kracht bij eenzelfde aantal toeren minder, dus zijn er meer toeren nodig wat resulteert in later aangrijpen.

als je te ver gaat met evrlichten, treed er te veel slip op en kom je niet meer vooruit.

Geplaatst: 10 jan 2006 19:12
door freak
daarom zou ik de elementen verlichten en de veren gelijk laten.
zo heb je bij het optrekken meer kracht,waardoor je een andere tandwiel verhouding kunt gebruiken.
dit zou bij de tweede versnelling net zo werken.
het princiepe is het zelfde als bij de koppeling van een scooter,des te lichter de rollen des te sterker trekt ie op.

Geplaatst: 10 jan 2006 20:04
door Volty
Ik zou eerder kiezen voor het inkorten van de veren, want als je je segmenten gaat verlichten dient dit ook 100% symmetrisch te gebeuren. Het effect is gewoon hetzelfde, alleen de kans op fouten is bij veertjes inkorten veel kleiner.

Ennu, voor een scooter is er maar 1 setje rolletjes die ervoor zorgt dat je hard optrekt; die met het juiste gewicht. Simpelweg lichtere rolletjes erin keilen zorgt er alleen maar voor dat ie beroerder gaat optrekken. En sinds wanneer moeten er rolletjes in een scooterkoppeling? :roll:
Dat 'lichte rolletjes = snel optrekken + zware rolletjes = hoge top' is een typisch 15-jarigen n00b verhaaltje waar je weinig waarde aan moet hechten :wink:

Geplaatst: 10 jan 2006 21:46
door Gast
gaat het hier over een scooter dan :?
nej maar... ik kom er ff niet helemaal uit..
wat kank nouw het beste doen...
veren inkorten of segmenten verligten, of allerbei
ps gaat wel om knetterhard optrekke

Geplaatst: 10 jan 2006 22:32
door jboy
:shock: kijk...de koppeling van een tomos is al niet echt stevig dus ik denk dat je die segmenten met rust moet laten. dus ik zou de veren doenmaar dat moet je zelf weten. kort m niet teveel in want anders is ie gewooon TE sterk :evil: :wink:

Geplaatst: 11 jan 2006 10:49
door PraatPaal
veren inkorten is het beste om te doen zie hiervoor de FAQ/How to make vraagetekenveertjes vervangen daar staat wat je kan inkorten

Geplaatst: 11 jan 2006 11:57
door Gast
hier ben ik weer ik zie dat ik wat stof op heb doen waaien dus nu ff voor de gene die het nog niet helemaal snappen

elke brommer,scooter,auto enz heeft een toerental waarop de motor maximaal presteerd

dit heeft te maken met je powerband
de truc is om er voor te zorgen dat je koppeling aangrijpt op dat moment !!!

standard word dit op een laag toerental gedaan om de volgende redenen
: als de koppeling vroeg aangrijpt : rijd de brommer rustiger , slijt de koppeling minder,verbruikt de brommer minder brandstof

dat is voor ons niet heel belangrijk want wij willen toch hard optrekken ?

de truc is dus om de koppeling op het juiste moment te laten aangrijpen

dit is voor iedere brommer op een ander punt

je powerband kun je beinvloeden door wijzigingen aan je motor zoals uitlaat,cilinder,carb enzz


* hoe je die koppeling later laat aangrijpen is helemaal aan jullie zelf
je kunt net als wat ik zij de veren inkorten en er gaten in boren

dat de koppeling door gaten boren zwakkerword heeft meer te maken met de kundigheid van de gene die boord dan met de koppeling zelf


als je vind dat je koppeling een beetje stoterig aangrijpt of je wilt soepeler weg trekken gebruik dan dikke antieslijtage olie van bv een auto

Geplaatst: 11 jan 2006 16:35
door PraatPaal
gast, het is de bedoeling dat de koppeling vlak voor het einde van de powerband aangrijpt, dus op uitlaatbasis/expantiebasis.

dat is omdat je anders de motor niet toe laattoeren te maken en heb je kans datje koppleing hemdoodgrijpt...

Geplaatst: 11 jan 2006 17:08
door Volty
Ik zou hem juist net na het begin van de powerband laten aangrijpen, want dan kan ie, als de koppeling eenmaal aangegrepen is, in de powerband blijven doortrekken. En dan, in het ideale geval, aan het eind van de powerband overschakelen naar zn 2, waar het feest weer opnieuw begint :P

Als je hem dan aan het eind van de powerband laat aangrijpen, zal ie overtoeren gaan maken en niet meer door willen trekken. Immers, het meeste vermogen wordt IN de powerband afgegeven, buiten de powerband vallen de meeste 2-taktjes snel dood :wink:

Geplaatst: 11 jan 2006 17:10
door PraatPaal
ja 1/3 van de powerband of zoiets maar dat is lastig te berekenen hoeveel je je veren dan moet inkorten maar dat is iig wel een richtpunt ja

Geplaatst: 11 jan 2006 17:12
door Volty
mja, berekenen.. voor de meesten hier zal het ws. niet verder komen dan experimenteren :p

Steeds stukje bij beetje je veer inkorten dus, tot ie goed optrekt. Opzich niet zo'n probleem als je van sleutelen houdt, afstellen kost nou eenmaal tijd.