Mijn foto's plaats ik altijd via mijnalbum.nl
Hier heb ik gewoon een account aangemaakt en dan kan je een stuk of 500 foto's gratis plaatsen.
Ik maakt de foto's ook voor mijzelf, zodat ik als ik achteraf nog iets wil weten of terug zoeken ik gewoon in mijn mappen met foto's kan kijken.
En bedankt!!
De cilinder is van binnen wel anders als de jaren 60 wegrace cilinders (een stuk slomer) maar het blijft dan ook een brommer.
De types die 80km/h rijden zijn de BT-50's ik heb een AT-50 eigenlijk dezelfde brommer alleen dan langzamer(kleinere poorten in de cilinder, kleinere carburateur, andere uitlaat en in sommige gevallen ook een andere ontsteking maar hier hoort als beide ontstekingen in goede conditie zijn geen verschil tussen te zitten.) en met een iets andere achtervelg(kleinere rem en lagers met cupjes in plaats van SKF lagers).
De BT-50 is eigenlijk een motorfiets(voor nederlandse begrippen) en de AT-50 is de brommer.
Foto's van de de cilinder heb ik misschien nog wel, maar de maten heb ik niet(helaas) het enige wat ik je kan vertellen is dat de boring 39,5 mm is in plaats van 38mm origineel. Dit zal waarschijnlijk gedaan zijn omdat de cilinder ooit is vast gelopen of heel erg was versleten(of misschien zelfs meerdere keren). Voor de rest is er nog wel het één en ander aangepast aan de in en uitlaat. De inlaat is symetrisch gemaakt en de uitlaat is iets breder en iets hoger (tenminste zo lijkt het als ik kijk naar de sporen van het giet proces en de sporen van een vijl, de vijl maakt het materiaal veel gladder als dat het door het gieten wordt)
Zelf heb ik er nog voor gezorgd dat de cilinder en de carburateur netjes op elkaar aansluiten maar dat kan je ook zien in mijn topic.
Als ik er aan denk zal ik bij de volgende keer dat ik de cilinder demonteer een poortmapje maken.
Het enigste voordeel van de meerdere versnellingen is eigenlijk dat je een kortere powerband kan hebben (dus hoogtoeriger kan gaan zitten met minder koppel)
Ik vind dat zelf niets, aangezien ik lage toeren mooier vind en prettiger vind om mee te rijden en de top van mijn AT-50 is nu hard zat, dus die blijft het zo, in zijn 5 trekt die nog goed door en loopt die op top iets te veel toeren, maar tandwielen zijn nogal slecht verkrijgbaar dus ik rijdt nooit echt op top(altijd iets eronder dat rijd een stuk fijner en rustiger/stiller).
Wel wil ik nog naar een 15mm omdat mijn 12mm overleden is, vlotter is op, vlotterdeksel is op, gasschuif is op en ga zo maar door. Dus de 15mm heb ik al liggen alleen nog geen tijd gehad om een spruitstuk te maken. Tevens zou die dan nog iets meer koppel krijgen en iets laag toeriger moeten worden.
De snelheid van mijn brommer is nog niet heel gek voor een Tomos schakel, tegenwoordig valt er veel te vinden op het internet. En er valt stiekem ook een hoop te verkrijgen (denk aan 60cc en inderdaad expansie uitlaten). Er zijn mij zelf brommer bekend (Tomos en Puch) met 2 versnellingen die mij er met gemak uit zouden rijden.