Pagina 25 van 183

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 17:24
door vdWal
Nee, er gebeurd niets met de lengte.
bedankt :) dan bestel ik de 260mm

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 17:50
door shadowranger

In reactie op Shadowranger, waar ik zijn reactie zeer dankbaar om ben.

Het kicken gaat gewoon even makkelijk als voorheen, daar zit geen verschil in. Tijdens mijn survival rondje op de stoep waar ik met de Tomos bezig was heb ik de carberateur er al afgehaald en de sproeier zat niet los. Ik heb ook gelijk gekeken of de bougie vonkte en dat deed ie, een dag later deed ie dat niet.
Ik heb toen de bobine meegenomen naar de bromboer en hij vertelde me dat ie gewoon werkte. ---> En dat ik moest zoeken naar eventuele los geschoten draden mbt de uitknop, oid.
Dat kan best zijn, dat je een slecht contact hebt. Check de bougiekabel zowel bij de aansluiting van de bobine (schroefdrrad) als in de bougiedop (als je daarbij kan komen). Knip als je lengte hebt een stukje af om er zeker van te zijn dat je "vers" koper hebt om aan te sluiten. Vwb de draadbreuk van de uitknop, dat kun je omzeilen door de bobine rechtstreeks op het zwarte draadje aan te sluiten dat uit je blok komt. Let er wel op dat je je motor niet meer kan uitzetten als ie eenmaal loopt. Trek zeker niet aan de bougiedop, want je krijgt een opflikker van heb ik jou daar. Beter is om de benzinekraan dicht te draaien en wachten totdat deze op is. Mocht de motor toch nog uitvallen ondanks de rechtstreekse verbinding, kan het ook liggen aan een lekke condensator/ punten te ver ingebrand (als je puntenontsteking hebt). Als je condensator lekt en deze wordt warm, ontstaat de vonk tussen de punten ipv de bougie.

Als de krukaskeering kapot is bij de versnellingsbakzijde, komt dat dan overeen met mijn problemen?
Misschien een zeer lompe vraag, maar kan het ook komen doordat er op mijn krukas speling zit?
Speling van links naar rechts is niet goed, maar dat kan liggen aan de afstandshims die gemonteerd zitten bij de krukaswangen. Misschien heeft de vorige eigenaar een lagerrevisie willen doen, maar verzuimt de juiste shims te plaatsen. Die speling kun je opvullen door de juiste maten shims te monteren. Als je speling hebt van boven naar beneden kan het wel kwaad want dan zijn de krukaslagers versleten en dienen vervangen te worden. Hierdoor kan idd de keerring ook kapot gaan.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 18:42
door Renault
Vraag;
kan je een normaal vliegwiel van een 4 spoels elektronische onsteking (de kleine 'dichte') verwisselen met het vliegwiel van een Revival (met de tandjes voor de startmotor) ook deze 4 spoels elektronisch.
Iemand *O* ?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 18:54
door TomosTuningWassenaar
ja, dat kan gewoon.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 20:18
door 7P_
Is er hier iemand op de hoogte van het bestaan van deze website: http://www.scooterdump.com ?
Nieuwe Tomos Pack´r voor €849, normaal €1049
Nieuwe Tomos Youngst´r voor €949, normaal €1149,-

Dit soort prijzen ben ik voor nieuwe Tomosjes nog nooit tegengekomen.

Edit_ ik had .nl het is .com sorrrryyyyy ;( ;(

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 20:25
door Erik
hij bestaat ook niet meer :S

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 21:49
door Mc. Sim
Waar zijn de std Tomos koppeling segmenten van gemaakt? :mrgreen:

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 22:22
door 7P_
Van het fantastische materiaal Kurk. Dit is van het type champagnekurk, een zeer harde kurk. Het is in mijn ogen spijtig dat ze ooit zijn afgestapt van de keiharde segmenten. Dit hebben ze gedaan omdat in de ouderwetse segmenten asbest verwerkt zat, hetgeen niet meer wordt geproduceert ivm mogelijke gevolgen...

Desalniettemin jammer dat Tomos geen veel duurzamer materiaal gebruikt. Ook zijn deze koppelingen niet te reviseren. Sommige oude motorfietsen hebben ook kurkkoppelingen. Motorrijders reviseerden deze soms met plakjes champagnekurk. Maar dat is bij een Tomos zo goed als onmogelijk :roll:

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 22:25
door Erik
ik heb wel gehoord dat veel mensen ze vervangen ??
de kurk dan

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 22:25
door Mc. Sim
Dat er kurk op zit weet ik, maar ik bedoel het metaal :mrgreen: Je kunt er makkelijk een andere voering op lijmen met olie bestendige lijm.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 22:26
door 7P_
Dat heb ik ook ooit eens gehoord, maar zou bij god niet weten hoe ik dit moet doen.
Als iemand hier ervaring mee heeft, schrijft deze persoon dan AUB een Faq, dat zou super zijn :)

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 22:31
door Mc. Sim
Aangezien ik binnenkort toch mijn koppeling onder handen zal nemen zal ik er wel een faq van maken. :mrgreen:

Iemand die weet van wat voor metaal de segmenten zijn gemaakt?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 22:34
door 7P_
Volgens mij van aluminium, maar dat kan ik mishebben.

@Tosser, ik wist echt niet dat er een lijm was die zowel olie als hitte kan weerstaan, en eveneens hecht aan zowel metaal als kurk. Maarre, dit kan ons collectief veel geld schelen. Tijd voor oud en nieuw, dan gaan we het es ff flink op een zuipen zetten qua champagne :mrgreen: :mrgreen:

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 01 dec 2008 11:06
door Thomazzi
Dat kan best zijn, dat je een slecht contact hebt. Check de bougiekabel zowel bij de aansluiting van de bobine (schroefdrrad) als in de bougiedop (als je daarbij kan komen). Knip als je lengte hebt een stukje af om er zeker van te zijn dat je "vers" koper hebt om aan te sluiten. Vwb de draadbreuk van de uitknop, dat kun je omzeilen door de bobine rechtstreeks op het zwarte draadje aan te sluiten dat uit je blok komt. Let er wel op dat je je motor niet meer kan uitzetten als ie eenmaal loopt. Trek zeker niet aan de bougiedop, want je krijgt een opflikker van heb ik jou daar. Beter is om de benzinekraan dicht te draaien en wachten totdat deze op is. Mocht de motor toch nog uitvallen ondanks de rechtstreekse verbinding, kan het ook liggen aan een lekke condensator/ punten te ver ingebrand (als je puntenontsteking hebt). Als je condensator lekt en deze wordt warm, ontstaat de vonk tussen de punten ipv de bougie.
De contactpunten zijn 3 weken geleden vervangen en toen ik thuis aankwam heb ik gelijk gecontroleerd of de grondplaat misschien verschoven zat, of los zat en dit was niet het geval.
Wat je bedoelt met de condensator weet ik helaas niks van, maar zal tijdens het nakijken van de brommer hier naar kijken, ook met het starten van de brommer met de rechtstreekse verbinding zal ik zeer zeker proberen!

Wat ik ook zeer raar vond is dat toen de brommer uitviel en ik ging kijken wat er aan de hand was, ik ineens zag dat de bougiedop eraf was, vaag :?
Speling van links naar rechts is niet goed, maar dat kan liggen aan de afstandshims die gemonteerd zitten bij de krukaswangen. Misschien heeft de vorige eigenaar een lagerrevisie willen doen, maar verzuimt de juiste shims te plaatsen. Die speling kun je opvullen door de juiste maten shims te monteren. Als je speling hebt van boven naar beneden kan het wel kwaad want dan zijn de krukaslagers versleten en dienen vervangen te worden. Hierdoor kan idd de keerring ook kapot gaan.
Ik zal dit gelijk controleren, maar wat bedoel je nou precies met de vetgedrukte zinnen? Misschien een typfout gemaakt? -> Want dat wil zeggen dat er überhaupt geen speling op de krukas mag zitten.

Dankjewel voor de reactie(s)!

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 01 dec 2008 12:27
door Erik
Mijn schroefdraad in de cilinder is naar de klote, ik kan momenteel niks anders bedenken dan een nieuwe schroefdraad tappen. Hiervoor heb ik wel een tap nodig. Iemand weet wat ik precies moet kopen(hebben ze zoiets ook bij doeland?

En welke maat boutjes zit er in de cilinder? m6?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 01 dec 2008 13:16
door vinz0r
Mijn schroefdraad in de cilinder is naar de klote, ik kan momenteel niks anders bedenken dan een nieuwe schroefdraad tappen. Hiervoor heb ik wel een tap nodig. Iemand weet wat ik precies moet kopen(hebben ze zoiets ook bij doeland?

En welke maat boutjes zit er in de cilinder? m6?
je bedoelt voor je uitlaat?
is gewoon doppie 10,volgens mij m6 ja.

kijk ff bij een autozaak voor een tapsetje want bij gamma/doeland zijn die setjes goedkoop maarook snel stuk.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 01 dec 2008 13:22
door Erik
dat boeit mij niet :')

doeland is lekker dichtbij en niet in de stad

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 01 dec 2008 13:35
door vinz0r
dat boeit mij niet :')

doeland is lekker dichtbij en niet in de stad
is een tip hea ;(

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 01 dec 2008 17:59
door shadowranger
De contactpunten zijn 3 weken geleden vervangen en toen ik thuis aankwam heb ik gelijk gecontroleerd of de grondplaat misschien verschoven zat, of los zat en dit was niet het geval.
Wat je bedoelt met de condensator weet ik helaas niks van, maar zal tijdens het nakijken van de brommer hier naar kijken, ook met het starten van de brommer met de rechtstreekse verbinding zal ik zeer zeker proberen!

Wat ik ook zeer raar vond is dat toen de brommer uitviel en ik ging kijken wat er aan de hand was, ik ineens zag dat de bougiedop eraf was, vaag :?
Dat is waarschijnlijk de boosdoener. Hoe zit je bougiekabel normaal vast, aan de kant waar de kabel de dop ingaat (rubberen Champion oid dop) of kun je het deel wat op de bougie gaat losdraaien (harde originele Tomos dop)? Vaak is van de rubberen versie de schroefdraadpunt weggebrand omdat de kabel alleen raakte en er niet goed opgeschroefd zat. Had Sicktuning de laatste keer ook, maar dat heb ik beun opgelost door met een klein boortje iets een gaatje te maken waar normaal de punt van de dop zorgt dat de schroefdraad pakt.
Speling van links naar rechts is niet goed, maar dat kan liggen aan de afstandshims die gemonteerd zitten bij de krukaswangen. Misschien heeft de vorige eigenaar een lagerrevisie willen doen, maar verzuimt de juiste shims te plaatsen. Die speling kun je opvullen door de juiste maten shims te monteren. Als je speling hebt van boven naar beneden kan het wel kwaad want dan zijn de krukaslagers versleten en dienen vervangen te worden. Hierdoor kan idd de keerring ook kapot gaan.
Ik zal dit gelijk controleren, maar wat bedoel je nou precies met de vetgedrukte zinnen? Misschien een typfout gemaakt? -> Want dat wil zeggen dat er überhaupt geen speling op de krukas mag zitten.

Dankjewel voor de reactie(s)!
Nee, geen typfout, maar speling op en neer is erger dan links-rechts (mag wel net voelbaar zijn, maar zeker niet meer). Op en neer is lagerprobleem.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 03 dec 2008 16:47
door KoenSegg25
Hallo,

Mijn setup is nu:
Stnd Cabrateur
Stnd Cilinder
Puch HD kop R.G.D.
Bullit uitlaat
26-26 Tw

Topsnelheid: 40 km/h

Kan iemand mij vertellen wat de topsnelheid word als ik er een 14/7 cabrateur onder leg? En trekt hij dan ook harder op? want ik wil hem rond de 45 km/h laten gaan en geen kleiner tandwiel. Als de topsnelheid met een 14/7 cabrateur veel groter is dan 45 km/h, kan ik dan er een 28 tands achtertandwiel onder leggen en hem ongeveer 45/h te laten rijden?

Alvast bedankt voor jullie reactie