Pagina 3 van 8
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 18:17
door PimW
Voor zover ik weet kun je hier weinig meer aan doen, dat is de reden dat ik altijd maar zeg dat je je eerst moet inlezen.
Miss heb je geluk en trekt ie dit nog, miss niet.
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 19:01
door sjaakvanvoorschoten
f*ck...

een carriere als tuner is dus niet voor mij meegenomen
ik weet wel tenminste dat de uiteindes van me zuigerveren niet over de uitlaatpoort(rand gaan). zal dit het korte leven van mijn cilinder nog een beetje vergroten?
ik ga denk ik nog later weer een DMP kopen en dan weet ik tenminste wat wel en niet kan.

Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 19:16
door PimW
Het gaat er ook om dat de zuigerveer tever gaat uitstulpen de poort in. Als hij dit tever doet kan hij gaan happen. Hoeveel dit is hangt echter af van de soort zuigerveer en hoe breed de poort is. Misschien zit je net op het randje en kun je gewoon zo blijven rijden, misschien ben je toch net te ver gegeaan voor die (toch niet zo goede kwaliteit cilinder) Airsal.
Zie dit als een goede waarschuwing voor jezelf om je eerst eens goed te gaan verdiepen in het tunen. Zeker als het om cilinders gaat kun je niet zomaar gaan hakken en zagen, een fractie van een mm heeft al verregaande consequenties. Geef niet zomaar op!
*TIP* Bezoek eens het Literatuur topic in het pro gedeelte.
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 20:24
door sjaakvanvoorschoten
het zijn zuigerveren van een dmp. ik weet niet of dat wat uitmaakt.
ik heb mijn waarschuwing. ik heb in het tuning literature topic gekeken. waarschijnlijk over dat ene stukje heen gelezen.
volgende keer zal ik nog beter voorbereiden.
P.S. het is een DMP cilinder (ik vind ze beter dan de aarsols)

Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 20:27
door Renault
Airsel en DMP heeft echt precies dezelfde poortmap

Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 21:06
door Waldo
het zijn zuigerveren van een dmp. ik weet niet of dat wat uitmaakt.
ik heb mijn waarschuwing. ik heb in het tuning literature topic gekeken. waarschijnlijk over dat ene stukje heen gelezen.
volgende keer zal ik nog beter voorbereiden.
P.S. het is een DMP cilinder (ik vind ze beter dan de aarsols)

Hoe weet je dat? je hebt nog nooit zon cilinder in je handen gehad, laat staan op gereden.
@renault, volgens mij verschillen ze toch een beetje maar ik weet het niet zeker
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 21:34
door Renault
Ik en Pimbo hadden ze vergeleken en toen waren ze hetzelfde

de originele/standaard poortmap he.
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 15 sep 2008 20:32
door TomosTuningWassenaar
mischien is de poortenmap hetzelvde, maar je hoort wel vaker dat een 65 dmp vastnaaid dan een 65 airsal
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 24 okt 2008 18:03
door leerling1
ja da's waar vindt airsal een goede fijne betrauwbare cilinder (maarja niet echt snel)
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 24 okt 2008 18:16
door Ingmar.
ehmm dit topic is meer voor vragen over tuning enzo niet over of een cil goed is of niet
en @leerling airsal is redelijk snel hoor

Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 16 nov 2008 14:55
door Waldo
Ik ben momenteel bezig met het tunen van een standaard 50cc gietijzer. Deze had ik van ruttos gekocht en zodner dat hij het gezegd had aas er al vanaf aan gebeurd, jammer genoeg wel heel erg beun. Het stond iig vast dat ik deze cilinder niet ging gebruiken voor mijn schoolbrommer, maar ik dacht dus ik ga er even aan dremelen.
Ik had laatst van iemand op puchforum 4 hardmetalen freesjes gekocht, deze icm een dremel 400 digital zorgen ervoor dat het tunen allemaal zeer gemakkelijk gaat. Ik zal binnekort even een poortmapje maken met alle berekeningen erbij

Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 16 nov 2008 16:56
door Ziggys91
jaa maak een poortmapje met maten erbij, ik ben ook een 50cc aan het tunen en vraag me af wat jij allemaal veranderd heb. Ik post binnekort ookwel een poortmapje
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 16 nov 2008 16:59
door Waldo
Is goed!
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 16 nov 2008 18:15
door Ziggys91
Zijn er trouwens nog meer mensen die hun originele 50cc hebben getuned? en wat hebben die dan precies gedaan? en misschien wat poortmapjes zijn handig

Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 16 nov 2008 18:18
door Ingmar.
heb wel een zwaar getunde liggen

je bedoelt gietijzer he <O~
als ik zin heb maak ik wel poorte mapje
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 16 nov 2008 18:33
door Ziggys91
heb wel een zwaar getunde liggen

je bedoelt gietijzer he <O~
als ik zin heb maak ik wel poorte mapje
Jaa gietijzeren 50cc gewoon! aah maak even snel een poortmapje alsjeblieft haha dan kan ik effe kijken wat ik nog kan veranderen aan mn cilinder, fotootje van de poorten zou ook leuk zijn

Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 16 nov 2008 22:01
door Ziggys91
Poortmapjes en fotos:
65cc
Originele airsal:

mijn 'getunede' airsal

zuigergat even breed als inlaat gemaakt

poortmap beetje vaag zal op de computer binnekort even de maten er duidelijker bij zetten
50cc
getunede 50cc

zuiger gaten breder gemaakt

poortmap:
Origineel

'getuned'
En met deze freesjes op een aldi 'dremel'(vet weinig power maarja) of op een boormachine doe ik het

Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 16 nov 2008 22:20
door Renault
Heb je bij die 50cc alles berekend of gewoon beetje gedaan?
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 16 nov 2008 22:37
door Ziggys91
Heb gewoon een beetje gedaan alleen de uitlaatpoort is berekent(67% vd boring) (moet nog stukje breder als dat die op die poortmap is) Voorderest is alles geoon beun geimproviseerd hehe weet iemand wat ik nogmeer kan verbeteren/tunen aan die 50cc?
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 16 nov 2008 22:40
door Ingmar.
zoals ik op de poortmap kan zien licht je uitlaatpoort op het odp niet helemaal open dus die zou ik zoieso naar benden frezen