Bij een powerbox is het niet bewezen dat je er harder van optrekt, of een betere gasreactie er aan overhoud.
Het is beweerd, maar nog nooit via testbankuitslagen bewezen.
Zoals jullie zullen weten zuigt de cilinder mengsel aan, afentoe wordt niet al het mengsel de cilinder in gezogen (bijv door openstaande membraanklepjes) en komt er dus mengsel terug het spruitstuk in.
Normaal gaat dit mengsel (minieme hoeveelheid) via je carburateur weer je luchtfilter door naar de buitenlucht. (hiermee verlies je dus benzine, ook al is het een minieme hoeveelheid).
Een powerbox verlengt dus het vaccum, dus dmv Helmhortz resonantie technieken (snap ik nog niet 100%) wordt het mengsel wat niet via dat vacuum aangezogen wordt je powerbox ingezogen.
Het is hiermee natuurlijk van belang om een goede lengte uit te rekenen, als je dit niet doet gebruik je de powerbox niet optimaal. Hiermee kan je dus de regel toepassen (Zwaardere brommer(motorisch), groter vacuum.) vice versa. Het is dus van belang om het vacuum te berekenen wat je nodig hebt om het overgebleven mengsel aan te zuigen.
Trouwens, doppler boxje is leuk dingetje, heb hem zelf ook op mijn brommer gezet. En ook al is het niet bewezen met voor/na had ik toch zelf het gevoel dat hij hem midden in een bocht bijv. beter oppakt als je het gas oppakt. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je dan net in je powerband zit.
Groetjes