Pagina 3 van 3

Geplaatst: 02 dec 2005 20:30
door freaky_Tomos
Groot aandrijf tandwiel ?? :oops:

Geplaatst: 02 dec 2005 20:51
door Tomie
Deze foto maakt het (hopenlijk) duidelijker.

Dit blok is als het ware doormidden geslepen.

Achter het wiel waar je het kettinkje op ziet, zie je nog een tandwiel zitten.
Dit is het "groot aandrijftandwiel" en aan de andere kant daarvan, zit je tandwiel waar je ketting opzit die naar je achterwiel (tandwiel) gaat.

Als je je carterdeksel (koppelingskant) eraf haald, dan zie je 'm niet.
Of je moet onder een bepaalde hoek kijken.
Dan zie je er een klein stukje van.

Ik weet niet (niet opgelet :oops: ) wat voor type blok je nu hebt waarbij je wilt gaan ombouwen.
Maar ik neem aan dat je hetzelfde blok als ik heb?
Een ouder 1 speedje?

Als dat zo is, dan moet je je blok helemaal open maken.
Splitsen dus!

Hopenlijk is het wat duidelijker nu?
Zo niet, dan ga ik gewoon lekker verder met uitleggen.


Afbeelding

Geplaatst: 02 dec 2005 21:11
door freaky_Tomos
dat is nog eens duidelijk uitleggen zelfs met een foto erbij :wink:

ik heb nu nog een oud blokje liggen die al 2 speed is waarvan zelfs de segmenten nog perfect zijn er moet nog een nieuw koppelingsveertje in oftewel vraagtekenveertje en dan het liefste een membraam net zoals me blokie die er nu onder hangt.

maar ik was benieuwd of ik vanuit me oude blok de 2 speed dingen over kon zetten naar me blok wat er nu onder hangt (das 1 speed DUH :wink: )
Dan scheelde me een cil maar is aan de andere kant wel leuk om er nog een te reviseren.

want het blok wat er nu onder hangt trekt voor geen meter :evil:

Geplaatst: 02 dec 2005 23:14
door Tomie
Mooi! :) je kunt dus alle kanten op.

Van het 1 speedblok waar je nu mee rijd, kan je met behulp van het blok wat je nog hebt liggen, een 2 speed maken :idea: Wel even alles checken. Zeker je krukas en groot aandrijftandwiel.

Maar (als ik je goed begrijp) heb je nu op je tomos dus een 1 speed liggen en een membraam cilinder?

En je wilt graag van het 2 speedblok wat je hebt liggen, alles in je huidige 1 speed over zetten?

Als dit verhaaltje klopt, dan zat ik al in m'n schuurtje te sleutelen. :)

Geplaatst: 03 dec 2005 14:42
door freaky_Tomos
Dit klopt helemaal.
Dus als ik het goed heb dan moet ik goed naar me krukas kijken,
en hoe zit het dan met het groot aandrijftandwiel hoezo moet ik daar goed op letten?

Geplaatst: 03 dec 2005 17:34
door Tomie
Ja, goed kijken naar je krukas van je 1 en zowel 2 speed blok. Als je bij beide de koppeling + trommel er af haald, dan moeten ze er hetzelfde uitzien.

Zoals ik al eerder had verteld, het groot aandrijftandwiel "20" is bij een 1 speed kleiner als bij een 2 speedblokje.

Als je nu het middelste tandiel uit je blok haald "9" en je ziet daar weer een heeeeeel klein tandwieltje zitten "2", dan is dat het sein dat je ook dus je groot aandrijftandwiel moet vervangen.

Zie tekening hier onder.

Afbeelding

Tandwieltje "2" zit op as "1" geschoven. En dat maakt het verschil in de groote van het groot aandrijftandwiel.

Geplaatst: 04 dec 2005 20:54
door freaky_Tomos
@ tomie heb jij je krukas moeten vervangen.

Geplaatst: 04 dec 2005 21:02
door Tomie
Nee, was niet nodig bij mij. :)

Geplaatst: 08 dec 2005 18:42
door freaky_Tomos
das mooi zal bij mij waarschijnlijk denk ik ook wel zijn dan, maarja dat weet je niet. :wink:

Geplaatst: 11 dec 2005 00:05
door Tomie
En, ga je de verbouwing aan?

Geplaatst: 11 dec 2005 00:25
door freaky_Tomos
denk het wel effe kijken of het past en dan overzetten das een ding wat cker is als het past.
zou je wat voordelen kennen opnoemen en de nadelen ook als die er zijn :P

Geplaatst: 11 dec 2005 00:42
door Tomie
Okay, hoe ik het heb ervaren!

Ik vond het eigenlijk heel leuk en leerzaam om te doen.

Problemen ben ik bij de eerste keer (alleen overzetten) niet tegen gekomen.
Heb er nieuwe koppelingssegmenten maar gelijk in gezet.

Wel moest ik het blok dus helemaal open maken om een groter aandrijftandwiel in te zetten.
Maar dat ging eigenlijk vanzelf.

Setje pakkingen gehaald, en beginnen maar.

Nadelen kan ik zo niet bedenken.
Voordelen: trekt nu veel sneller op.
Zeker nu ik ook het "ei" cilindertje heb vervangen voor een vierkante.

Ik rijd er iedere dag mee naar mijn werk zonder problemen.
Ook met dit natte en koude weer, geen choke nodig.

Oja, toch wel één probleem...... een lekke band :)

Inmiddels heb ik al drie van dit soort blokjes omgebouwd naar een twee speed.
En met succes!

Dus jij ook succes gewenst.

Geplaatst: 11 dec 2005 11:17
door freaky_Tomos
dat is zeer goed nieuws voor mij cker de moeite waard om er aan te beginnen 8)

Geplaatst: 24 dec 2005 17:15
door freaky_Tomos
jammer genoeg kan dit bij mij niet, het koppelingshart is anders.
Van me 1 speed heb ik een vertand koppelingshart en van me 2 speed is tie aan 2 kanten plat :cry: