Pagina 167 van 178

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 25 aug 2009 23:58
door jeroentjee
Hey ik had een hoe hard rij ik met dit vraagje :P.
Ik heb een tomos standaard met een bromkop, 28 achter tandwiel en een tecno niet terugloop. Voor de rest is hij standaard. Ik rij nu 40-45 en ik wil binnenkort een brommercarburateur eronder zetten (14/12?) Ik begreep dat ik hierbij me spruitstuk moest veranderen. Dat kan mijn pa zelf doen. Hoe hard rij ik dan met die carburateur eronder en met dat spruitstuk ? E.v ook dat ik dan me luchtfilter ontgrens? Enig idee ?
Ook hebik iets gehoord over ontsteking op bromstand ? Heeft dat zin ? is het moeilijk ?
Groetjes

Jeroen

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 26 aug 2009 22:43
door Ricker
Waar ken je voetstepjes kopen die je op je achterveren monteert?

thnx :)

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 27 aug 2009 08:01
door shadowranger
Bromboer, fietsenmaker.

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 27 aug 2009 11:28
door Standard
Ik heb een irritant probleem, mijn remmen zitten niet strak om mijn stuur vast. Als ik ze dus zo heb wat ik het lekkerst vind schuiven ze omhoog bij hard gas geven of als je er ook maar een klein tikje tegen aan geeft. Nu heb ik ze dus best hoog zodat ze wel vast zitten, recht tegen over me stuur zeg maar.

Weten jullie hoe je hem makkelijk vast kan krijgen, of moet ik hier gewoon maar aan gaan wennen? Die schroef is in ieder geval niet vast te draaien.

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 27 aug 2009 11:31
door adje
Had ik ook, beetje lijm ertussen.

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 27 aug 2009 11:54
door sjaakvanvoorschoten
Hey ik had een hoe hard rij ik met dit vraagje :P.
Ik heb een tomos standaard met een bromkop, 28 achter tandwiel en een tecno niet terugloop. Voor de rest is hij standaard. Ik rij nu 40-45 en ik wil binnenkort een brommercarburateur eronder zetten (14/12?) Ik begreep dat ik hierbij me spruitstuk moest veranderen. Dat kan mijn pa zelf doen. Hoe hard rij ik dan met die carburateur eronder en met dat spruitstuk ? E.v ook dat ik dan me luchtfilter ontgrens? Enig idee ?
Ook hebik iets gehoord over ontsteking op bromstand ? Heeft dat zin ? is het moeilijk ?
Groetjes

Jeroen

het heeft zin, je rijdt denk ongeveer 55

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 27 aug 2009 13:28
door jeroentjee
heb het aan me pa gevraagd maar die vind het shitty om aan de ontstekingstand te klooien omdat als je niet goed doet je hele brommer verrot is met starten en uitvallen enz.
Dus het word waarschijnlijk luchtfilter ontgrenzen en de carburateur :).

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 27 aug 2009 18:15
door shadowranger
Als je gewoon de uitleg volgt in FAQ hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Elektronisch is heel makkelijk, punten vergt wat meer geduld en precisie.

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 28 aug 2009 13:45
door Sandato
Een klein vraagje van beginner :)

Ik heb laatst mn Tomos snor wat aangepast.
Ik heb mn S bocht uitlaat eronder uit gehaald en een Standaard-snel eronder gelegd.
Ook ben ik meteen van sproeier 49 naar 51 gegaan.
Alles ging prima, hij reed lekker,startte lekker en reed daarbij ook meteen 15 km harder.

Tot op een dag mijn vader zei: Je Tomos lekt.
Ik heb toen gekeken wat het kon zijn, mn brandslangetje vstrakker gemaakt, mn vlotterbakje eraf en weer strakker erop gedraaid.
Mn luchtfilter gecheckt, maar ik kon het niet echt makkelijk vinden.
Ik heb toen gewoon nog een stuk gereden maar gewoon elke keer mn brandstofkraantje op OFF gezet. Hij lekte dan vaak maar een druppeltje in plaats van een plasje. Maar wat mij nou zo zwaar ging iriteren is dat die veel minder goed startte.
Ik MOET hem op choke starten anders doet doe niks, en als die dan even op choke is gestart moet ik hem volgas doen om hem aan te houden. Dan laat ik hem aflslaan,choke eraf en dan kickt die perfect en kan ik weg rijden. Dan is die gewoon een stukje warmer lijkt me.

Nu kwam ik vandaag zelf met een theorie: kan het zijn dat mijn vlotterbakje lek is en dat die zo valse lucht aan zuigt en daarom te arm is bij het starten en tegelijk ook lekt. Hij start trouwens prima als die warm is.
En als mn vlotterbakje lek is, valt dat makkelijk te fixen? Of moet ik per se naar de dealer voor een nieuwe? :?

Hulp zou super zijn :mrgreen:

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 28 aug 2009 14:06
door freako
Ook even een klein vraagje van mij, (Na een heeeeeele lange afwezigheid hier :cry: )

Vanavond ga ik weer op tomosjacht, omdat men oude rijp was voor de sloop (nooit echt verstand gehad van brommers)

Ik ga kijken naar een tomos quadro, alleen heeft die al wel 13000 kilometer op de teller
(de verkoper zegt dat die altijd gewoon zijn normale beurt heeft gehad, olier ververst, tandwielen vervangen etc,...)

Maar nooit compleet gereviseerd is geweest (naar zijn weten)
Kan dit kwaad met 13000 kilometer op de teller?

Hoop dat iemand nog antwoord kan geven voor vanavond :)

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 28 aug 2009 18:28
door AnnedeB.
Hee mensen,

ik heb net en gloednieuwe tomos revival TS snor, maar ik vind het allemaal wat te langzaam gaan. Hoe laat ik hem iets harder lopen zonder gelijk weer allemaal nieuwe onderdelen te moeten kopen?

groet Anne

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 28 aug 2009 21:37
door jeroentjee
Hee mensen,

ik heb net en gloednieuwe tomos revival TS snor, maar ik vind het allemaal wat te langzaam gaan. Hoe laat ik hem iets harder lopen zonder gelijk weer allemaal nieuwe onderdelen te moeten kopen?

groet Anne
er naast rennen

(je moet altijd nieuwe onderdele kopen :). Alleen bromstand ken je self doen).

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 28 aug 2009 21:38
door Randy[R]
ander uitlaatje, is maar 1 ding :) scheelt ongeveer 10 km

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 28 aug 2009 23:01
door Sandato
Vergeet alsjeblieft niet mijn post ook te beantwoorden! :)

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 29 aug 2009 09:06
door shadowranger
Een klein vraagje van beginner :)

Ik heb laatst mn Tomos snor wat aangepast.
Ik heb mn S bocht uitlaat eronder uit gehaald en een Standaard-snel eronder gelegd.
Ook ben ik meteen van sproeier 49 naar 51 gegaan.
Alles ging prima, hij reed lekker,startte lekker en reed daarbij ook meteen 15 km harder.

Tot op een dag mijn vader zei: Je Tomos lekt.
Ik heb toen gekeken wat het kon zijn, mn brandslangetje vstrakker gemaakt, mn vlotterbakje eraf en weer strakker erop gedraaid.
Mn luchtfilter gecheckt, maar ik kon het niet echt makkelijk vinden.
Ik heb toen gewoon nog een stuk gereden maar gewoon elke keer mn brandstofkraantje op OFF gezet. Hij lekte dan vaak maar een druppeltje in plaats van een plasje. Maar wat mij nou zo zwaar ging iriteren is dat die veel minder goed startte.
Ik MOET hem op choke starten anders doet doe niks, en als die dan even op choke is gestart moet ik hem volgas doen om hem aan te houden. Dan laat ik hem aflslaan,choke eraf en dan kickt die perfect en kan ik weg rijden. Dan is die gewoon een stukje warmer lijkt me.

Nu kwam ik vandaag zelf met een theorie: kan het zijn dat mijn vlotterbakje lek is en dat die zo valse lucht aan zuigt en daarom te arm is bij het starten en tegelijk ook lekt. Hij start trouwens prima als die warm is.
En als mn vlotterbakje lek is, valt dat makkelijk te fixen? Of moet ik per se naar de dealer voor een nieuwe? :?

Hulp zou super zijn :mrgreen:
Kijk eens naar de kleur van je bougie. Waarschijnlijk is die niet koffie-met-melk-bruin aan de tip wat in de cilinder zit. Waar ligt het plasje, en waar ruikt het naar (benzine/olie?)

Vwb het vlotterbakje, als ie daar lekt dan kan de sealring niet goed in de sponning zitten, waardoor lekkage optreedt. Verder merk ik bij meerderen dat er mengsel achteruit de carburateur loopt waar het luchtfilter op de carburateur zit. Er hoort een soort "standpijpje" te zitten die de smurrie weer hoort op te zuigen bij de luchtinlaat, maar door het ontbreken ervan loopt dit nu weg tussen het rubber en de carburateur. Overigens, een goed afgestelde carburateur hoort droog te zijn.

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 29 aug 2009 09:10
door shadowranger
Ook even een klein vraagje van mij, (Na een heeeeeele lange afwezigheid hier :cry: )

Vanavond ga ik weer op tomosjacht, omdat men oude rijp was voor de sloop (nooit echt verstand gehad van brommers)

Ik ga kijken naar een tomos quadro, alleen heeft die al wel 13000 kilometer op de teller
(de verkoper zegt dat die altijd gewoon zijn normale beurt heeft gehad, olier ververst, tandwielen vervangen etc,...)

Maar nooit compleet gereviseerd is geweest (naar zijn weten)
Kan dit kwaad met 13000 kilometer op de teller?

Hoop dat iemand nog antwoord kan geven voor vanavond :)
Misschien ben ik al te laat, maar 13000 km is niet erg als de tomos gewoon zijn onderhoud heeft gehad. De mijne staat al op 350000 en krijgt gewoon onderhoud. 't Is maar hoe ermee is gereden.

Maak een proefrit, let op het starten (koud), luister naar de motor hoe die klinkt zowel stationair als rijdend, en probeer de remmen en versnellingsbak. Als je daar geen abnormale afwijking of bijgeluiden hoort kun je de tomos gerust kopen. Maar let wel, de prijs-kwaliteit is wat bij mij altijd vooraan staat. Verder kun je visuleel controleren of de verkoper zijn argumenten waar maakt.

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 29 aug 2009 11:15
door Sandato
Een klein vraagje van beginner :)

Ik heb laatst mn Tomos snor wat aangepast.
Ik heb mn S bocht uitlaat eronder uit gehaald en een Standaard-snel eronder gelegd.
Ook ben ik meteen van sproeier 49 naar 51 gegaan.
Alles ging prima, hij reed lekker,startte lekker en reed daarbij ook meteen 15 km harder.

Tot op een dag mijn vader zei: Je Tomos lekt.
Ik heb toen gekeken wat het kon zijn, mn brandslangetje vstrakker gemaakt, mn vlotterbakje eraf en weer strakker erop gedraaid.
Mn luchtfilter gecheckt, maar ik kon het niet echt makkelijk vinden.
Ik heb toen gewoon nog een stuk gereden maar gewoon elke keer mn brandstofkraantje op OFF gezet. Hij lekte dan vaak maar een druppeltje in plaats van een plasje. Maar wat mij nou zo zwaar ging iriteren is dat die veel minder goed startte.
Ik MOET hem op choke starten anders doet doe niks, en als die dan even op choke is gestart moet ik hem volgas doen om hem aan te houden. Dan laat ik hem aflslaan,choke eraf en dan kickt die perfect en kan ik weg rijden. Dan is die gewoon een stukje warmer lijkt me.

Nu kwam ik vandaag zelf met een theorie: kan het zijn dat mijn vlotterbakje lek is en dat die zo valse lucht aan zuigt en daarom te arm is bij het starten en tegelijk ook lekt. Hij start trouwens prima als die warm is.
En als mn vlotterbakje lek is, valt dat makkelijk te fixen? Of moet ik per se naar de dealer voor een nieuwe? :?

Hulp zou super zijn :mrgreen:
Kijk eens naar de kleur van je bougie. Waarschijnlijk is die niet koffie-met-melk-bruin aan de tip wat in de cilinder zit. Waar ligt het plasje, en waar ruikt het naar (benzine/olie?)

Vwb het vlotterbakje, als ie daar lekt dan kan de sealring niet goed in de sponning zitten, waardoor lekkage optreedt. Verder merk ik bij meerderen dat er mengsel achteruit de carburateur loopt waar het luchtfilter op de carburateur zit. Er hoort een soort "standpijpje" te zitten die de smurrie weer hoort op te zuigen bij de luchtinlaat, maar door het ontbreken ervan loopt dit nu weg tussen het rubber en de carburateur. Overigens, een goed afgestelde carburateur hoort droog te zijn.
Ik kwam op het idee van mn vlotterbakje omdat als ik er een keukenrolletje onder leg, het alleen nat is bij mijn vlotterbakje ( een perfect cirkeltje ) Het ruikt truwens naar benzine. Ook wil mn luchtfilter er nog wel eens half afschuiven, dus die ga ik zo ook even strakker doen.
En die sealring, is dat dat witte ringetje in je vlotterbakje?

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 29 aug 2009 11:23
door sjaakvanvoorschoten
bij mij is ie zwart :mrgreen:
een o ringetje moet tussen je vlotterbak en carburateur zitten. deze moet goed in de pasvlak van je vlotterbak zitten

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 29 aug 2009 18:29
door shadowranger
Dat witte ding is de vlotter, de sealring zit in een groef in je bakje. Soms kan die er wel uitfloepen en sluit het bakje niet goed af.

Re: Beginners: Kleine vragen topic

Geplaatst: 29 aug 2009 20:09
door Sandato
De sealring zat er inderdaad niet goed op, en nu wel en nu lekt die niet meer :mrgreen:
Alleen net zag ik wel wat nattigheid al, maar dat is volgens mij wat vocht van mn luchtfilter want die had ik er nog niet goed op gedaan :lol:
Ik laat wel weten hoe het gaat, toch bedankt voor de sealrintip !!

Trouwens even, waar dient de vlotter voor?