Pagina 2 van 8
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 31 aug 2008 22:28
door sjaakvanvoorschoten
ik wil gewoon allebei. optrekken en snelheid. ik ga er van het weekend aan de slag ermee. wanneer hij klaar zien jullie het hier vanzelf. met oude poortenmap en nieuwe om te vergelijken
nog bedankt voor de reactie
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 07 sep 2008 21:26
door sjaakvanvoorschoten
daar ben ik weer. ik heb een idee over de spoelpoorttuning.
ik wil namelijk dat de spoelpoorten een T-vorm krijgen.
hier een slechte schets met paint van hoe het eruit gaat zien
het idee erachter is zodat de spoelpoorten eerder en langer hun werk doen en dus dat me cilinder meer vermogen heeft. waarschijnlijk met grotere snelheden.
heeft iemand hier ervaring met zo een soort spoelpoorten of is dit al eens eerder bedacht?
ik hoor het graag
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 08 sep 2008 19:52
door PimW
Als je dat doet maak je je cilinder extreem laagtoerig. Je haalt de poorten nlk omhoog en daardoor wordt de blowdown periode heel klein. Dit zal betekenen dat je cilinder meer gaat presteren bij lage toerentallen.
Ook is deze vorm poort niet de meest gunstige voor zuiger en zuigerveren. Die overgang kan voor enorme slijtage zorgen.
Je kan het altijd proberen maar imo gaat het je geen goed resultaat opleveren.
Ik raad je aan je wat meer te gaan verdiepen. Lees bijvoorbeeld het boek van Graham Bell.
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 08 sep 2008 20:20
door sjaakvanvoorschoten
ok dank je voor het tegenhouden van een grote fout
straks ga een poortenmap maken van hoe het eruit ziet.
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 12 sep 2008 19:51
door PimW
Ik zat gister even na te denken over cilinder spoeling. Het gaat erom zo snel mogelijk je oude mengsel kwijt te raken en te vervangen voor nieuwe. Dit kan door een hele grote uitlaatpoort te maken, maar dit heeft zoals iedereen wel weet ook beperkingen en nadelen.
Toen dacht ik (echt geen flauw idee of het wel werkt of uberhaupt zin heeft), waarom niet twee aparte uitlaat poorten op één cilinder? En wel recht tegenover elkaar. Om de onbruibare gassen zo volledig mogelijk uit de cilinder te werken zat ik te denken aan 6 spoelpoorten (1 t/m 6 op tekening), waarvan er twee eerder openen dan de rest.
Deze (op tekening 2 en 5) werken dan als een soortvan wig op de overgebleven gassen in de cilinder: ze duwen deze richting de uitlaatpoorten. Meteen daarna openen ook de andere vier spoelpoorten en duwen de rest van de gassen naar buiten. Door deze poorten ook richting het midden van de cilinder te richten met zo min mogelijk verlies door de uitlaat.
Door de verschillende stromen mengsel die op elkaar botsen zou je ook nog eens een beter gehomologewerd mengsel moeten krijgen, wat weer zorgt voor een betere verbranding.
links de cilinder vanaf boven gezien met de spoelwerking. Rechts een poortmap van de twee uitlaatpoorten en 3 van de 6 spoelpoorten
Ik heb er verder nog niet echt over nagedacht dus als je wat ziet of er wat over wilt zeggen: Ik hoor het graag.
PS: Als je geen inlaat ziet: dat klopt. Daar had ik ff geen zin in, dus doen we ffies alsof het een membraan op carter is of een roterende inlaat.
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 12 sep 2008 20:47
door sjaakvanvoorschoten
leuk idee pim

al vraag ik me wel af hoe je het voor elkaar gaat krijgen om 2 uitlaatpoorten te maken op tomos (of is het geen tomos?)
nu weer ik
het heeft een tijdje geduurd, maar ik heb toch eindelijk een poortenmap gemaakt
een beetje slechte kwaliteit maar dat heb je met een 0.5 megapixelcamera op je mobiel

Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 12 sep 2008 20:57
door PimW
Als je zoiets ou willen maken moet je sowieso al denken aan een nieuwe bus in een cilinder persen of laten gieten.
Dan si het eigernlijk meteeen al zonde het op een tomosje te maken, hoewel het niet onmogelijk is. Als je als basis een kreidler cilinder neemt past ie met wat kotterwerk al op het tomoscarter (cilinder tapeindes komen overeen).
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 12 sep 2008 21:40
door Renault
Sjaak; dat wou ik ook precies hetzelfde doen als met mijn DMP... alleen heb jij nou een blowdown van ongeveer 30 wat eigenlijk best hoogtoerig is als je kijkt naar wat hij eerst was, ongeveer 26. De boel een beetje laagtoerig houden mag wel hoor

.
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 12 sep 2008 21:50
door sjaakvanvoorschoten
nou renault,
die excel document om timingen te bereken zegt dat ik een erg laagtoerig ding heb. dus...
P.S. als je het niet weet, dat excel document zit in het proforum.
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 12 sep 2008 21:57
door PimW
Dan heb je wat verkeerd gedaan want deze cilinder is echtwel hoogtoerig...
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 12 sep 2008 22:02
door sjaakvanvoorschoten
na een narekening ben kom ik toch uit op een blowdown dat niet hoger is dan 25,88
maar ik vertrouw op jullie woord en op het horen van mijn tomos want hij heeft wel meer kracht op hogere toeren
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 13 sep 2008 09:04
door Tuning Disaster
hier kom ik op uit hoor
uitlaat timing 177,89
spoeltiming 131,44
blowdown 23,23
redelijk hoogtoerig als je meer koppel wilt zal je je spoelpoorten omhoog moete/laten frezen
Tuning Disaster
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 13 sep 2008 22:34
door sjaakvanvoorschoten
dat is toch laagtoerig? in een post van pim op de eerste pagina stond dat een lagere blowdown, een laagtoerig cilinder is. nu ben ik in de war

Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 13 sep 2008 23:43
door PimW
Klopt, 23 is niet een hoge blowdown. Dit betekend dat je cilinder ook niet erg hoogtoerig is.
Maar ik heb het nog eens ff nagerekend en vergeleken met mijn cilinder en je moest eens weten wat een mm aan verschil kan maken
Ik weet niet of jij aan je uitlaatpoort hebt gezeten? Als je die wel omhoog gehaald hebt zal je cilinder iig hoogtoeriger zijn dan origineel. Die airsals zijn nou eenmaal vrij tamme cilinders.
Vergelijk maar eens met deze:
De uitlaat is een paar mm omhoog en de blowdown in een keer eens stuk hoger.
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 09:56
door sjaakvanvoorschoten
Pim, als ik jouw poortenmap bekijk denk ik daat ik een aardig laagtoerige cilinder heb. 1. omdat mijn spoelpoorten hoger staan 2. me uitlaatpoort is breder. dus...
ik heb al wel ermee gereden en zelfs met een uitlaat dat bevestigd is met 1 bout (ben bezig de andere te repareren

) trekt hij goed op bij lage toeren en trekt goed door bij hogere toeren.
en, dit is eigenlijk heel raar vind ik. hij heeft nu een bijna perfecte gasreactie. terwijl je eerst een een kwart seconde moest wachten voordat hij egt gas gaf. nu is het verschil tussen perfecte gasreactie egt een milliseconde (je voelt het gewoon hoe snel dat gaat). weet iemand hoe dit komt?
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 11:14
door Ingmar.
jij zecht dat jou uitlaat poort breder is dan die van pim hoe breed is die van jou dan?
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 13:47
door sjaakvanvoorschoten
die van mij is 31mm. je kan het niet echt goed zien op me poortenmap maar dat komt door de camera

Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 14:08
door PimW
31mm, Heb je wel opgelet dat de uiteinden van je zuigerveren niet over de poort(rand) lopen?
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 14:12
door Ingmar.
die van mij is 31mm. je kan het niet echt goed zien op me poortenmap maar dat komt door de camera

over max 2 maanden is jou cilinder vast gelopen op de zuiger veren
dit is een mooi voorbeeld waarom je niet zomaar moet gaan tunen als je er geen verstand van hebt
ja mag je uitlaat poort max 67%van je boring maken dus bij een 44mm(65cc airsal)
is het 0.67*44=29.48mm
als je hem groter maakt hebben je zuigerveren niet genoeg druk meer om te klemmen dan komen ze los en breken ze
Re: Cilinder en Carter tuning
Geplaatst: 14 sep 2008 17:14
door sjaakvanvoorschoten
@pim: nee de uitenden van me zuigerveren lopen over me uitlaatpoort(rand)
@ingmar: ff opnieuw gekeken en het is 30mm. maakt dat ook een wereld van verschil?
zo ja, kun je dit dan repareren of niet?