• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Revival stopt er ineens mee tijdens het rijden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
157 berichten
  • Pagina 2 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 8
  • Volgende
Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 10 feb 2016 15:09

Fijn om te lezen dat jullie zo meedenken, dat geeft de mens en brommer weer wat hoop :-) Ik kwam erachter dat ik niet het passende gereedschap hebt om de cilinder eraf te halen, dat ga ik vd week halen. Ik vroeg me verder af, of echt het hele blok = carter toch? eraf moet? Of de cilinder alleen niet voldoende is. En als ik het blok uit elkaar haal wat moet ik dan vervangen aan pakkingen en welke pakkingen? Sorry voor de nogal ontwetende vragen (zo hou ik mij titel pindabrain hoog 8) )
Over het oliecircuit wat John zei, daar neig ik meer naar om eerst te proberen. Het hele blok/cilinder uit elkaar halen en zuiger nakijken en vervangen kost veel meer tijd. Wat denken jullie Verstandig? of toch eerst het blok uitelkaar, uitlaat nakijken.

Ik heb niks veranderd aan de sproeier, het is dezelfde die erin zat alleen schoongeblazen toen ik de carburateur had schoongemaakt. Wat betreft de uitlaat, daar had ik het e.e.a. al over gelezen op het forum en zat er ook aan te denken.
De uitlaat is zo'n gaar ding (originele) en ziet er niet al te best uit als ik naar de bochten kijk (enorm verroest). Ik was t.z.t. al van plan om een nieuwe aan te schaffen, ik heb hier bewust mee gewacht omdat ik het 'uitval' probleem eerst wilde verhelpen/onderzoeken. Indien het probleem bij de uitlaat ligt koop ik vandaag nog een nieuwe. Een ding is me wel duidelijk geworden nouja 1 ding :mrgreen: ik moet er niet meer op gaan rijden totdat ik de werkzaamheden hebt uitgevoerd/geprobeerd.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 10 feb 2016 15:31

Haal om te beginnen de uitlaat er eens af, pak een zaklamp en kijk door de uitlaatpoort naar binnen, hoe ziet de poort er uit (dicht of niet) Verder kun je zo ook een stukje van de zuiger en de achterkant van de cilinderwand zien, hoe ziet dat er uit (kickstarter zachtejes bewegen, zie je de zuiger wel voorbij komen.

Ik zelf kan niet lekker aan een blok werken als ie onder de brommer hangt, ik krijg de cilinder er dan trouwens ook niet af, blok kantelen gaat niet bij mij. Ik ken de revival niet goed genoeg om te weten hoe het daar zit.

Misschien heb je mazzel en is het met een nieuwe uitlaat klaar, of met mengsmering tanken al geloof ik dat dus niet, zit olie op bougie. Voor hetzelfde geldt heb je nu al schade aan je zuiger, wie zal het zeggen. Pakking = voetpakking en koppakking als je de cilinder verwijderd.

Wat je uiteindelijk verkiest is geheel aan jou. (snel, snel, beun, beun of in 1 keer goed :))

I.M.H.O uiteraard.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 10 feb 2016 17:27

Haal om te beginnen de uitlaat er eens af, pak een zaklamp en kijk door de uitlaatpoort naar binnen, hoe ziet de poort er uit (dicht of niet) Verder kun je zo ook een stukje van de zuiger en de achterkant van de cilinderwand zien, hoe ziet dat er uit (kickstarter zachtejes bewegen, zie je de zuiger wel voorbij komen.

Ik zelf kan niet lekker aan een blok werken als ie onder de brommer hangt, ik krijg de cilinder er dan trouwens ook niet af, blok kantelen gaat niet bij mij. Ik ken de revival niet goed genoeg om te weten hoe het daar zit.

Misschien heb je mazzel en is het met een nieuwe uitlaat klaar, of met mengsmering tanken al geloof ik dat dus niet, zit olie op bougie. Voor hetzelfde geldt heb je nu al schade aan je zuiger, wie zal het zeggen. Pakking = voetpakking en koppakking als je de cilinder verwijderd.

Wat je uiteindelijk verkiest is geheel aan jou. (snel, snel, beun, beun of in 1 keer goed :))

I.M.H.O uiteraard.
thanks ief. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte
Tomos Revival 2005 Snor

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 11 feb 2016 16:52

Vandaag heb ik de cilinderkop en de uitlaat eraf gehaald. Zie foto's van de cilinderkop en een stukje van de zuiger. Ik vrees dat het er niet best uitziet. Het ziet er naar mijn mening uit als roet wat lijkt op opgedroogde olie. Op de zuiger is het denk zo'n 2 a 3 mm dik en de binnenkant van de cilinderkop 2 a 3 cm dik. Graag zou ik jullie mening willen horen. Bijkomende probleem was nog, dat alles muurvast zat (zoals ik al had verwacht) Tot grote frustratie brak ook nog eens een moer af van de uitlaat (tussen de bocht naar de cilinderkop). Ik weet nog niet hoe ik dat kan oplossen en of het überhaupt op te lossen valt. Ik kreeg het andere gedeelte wat aan het blok vastzit niet los, als iemand dat weet hoor ik het graag, anders struin ik u tube of het fora af. Ik heb de binnenkant van de uitlaat grondig bekeken met een zaklamp, ik kon geen verstoppingen ontdekken. Sterker nog, ik kon de bocht goed volgen.
IMG_1562.jpg
IMG_1556.jpg
IMG_1554.jpg
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 11 feb 2016 20:57

U is een dapper mens :)

Klooi dat, ik neem aan, je tapeind afgebroken is, nu hoop ik maar dat ik je niet van de regen in de drup geholpen heb :( (alles is te fixen hoor, maar toch)

Even zien, je hebt de cilinderkop er afgehaald, cilinder zelf zit nog op het blok, ja?

Je hebt nu in de bocht van de uitlaat gekeken begrijp ik, heb je ook al in de poort gekeken waar die op de cilinder zit?

Als je nu, met de cilinder nog op het blok, de zuiger naar het laagste punt laat zakken mbv de kickstarter (rustig) dan kun je de cilinderwand zien dus de binnenkant van de cilinder, kun je daar een redelijke foto van maken denk je?

3 mm roet lijt me erg veel, kan je mooi even schoonmaken dan, in de kop iig, zuiger maar even laten voor wat ie is. Verder, aangenomen dat de cilinder er nog af moet, tijdje goed inspuiten met wd40 of iets en even inlezen over cilinder verwijderen, ze kunnen iid erg vast zitten en er moet niet nog meer stuk. Op zich ziet het er nog niet dramatisch uit hoor.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 11 feb 2016 21:31

U is een dapper mens :)
Thank u :-)
Klooi dat, ik neem aan, je tapeind afgebroken is, nu hoop ik maar dat ik je niet van de regen in de drup geholpen heb :( (alles is te fixen hoor, maar toch)

De 4 Tapeinden zitten er nog op (zie foto), ik heb gelezen dat je die ook het best kunt losmaken omdat alles zo vastzit. Als je de uitlaat monteert aan de cilinder met de twee boutjes, daarvan is er 1 afgebroken in de cilinder, dus de andere gedeelte zit nog in de cilinder.
Even zien, je hebt de cilinderkop er afgehaald, cilinder zelf zit nog op het blok, ja?
Ja
Je hebt nu in de bocht van de uitlaat gekeken begrijp ik, heb je ook al in de poort gekeken waar die op de cilinder zit?

Ja, daar was ook niks verkoold te zien.
Als je nu, met de cilinder nog op het blok, de zuiger naar het laagste punt laat zakken mbv de kickstarter (rustig) dan kun je de cilinderwand zien dus de binnenkant van de cilinder, kun je daar een redelijke foto van maken denk je?
Dat ga ik morgen doen en zal het posten.
3 mm roet lijt me erg veel, kan je mooi even schoonmaken dan, in de kop iig, zuiger maar even laten voor wat ie is. Verder, aangenomen dat de cilinder er nog af moet, tijdje goed inspuiten met wd40 of iets en even inlezen over cilinder verwijderen, ze kunnen iid erg vast zitten en er moet niet nog meer stuk. Op zich ziet het er nog niet dramatisch uit hoor.

Ik ga het morgen weer goed inspuiten met WD40. Ik had op het forum gelezen dat het blok niet perse eraf moet om bij de cilinder/zuiger te komen, dat zou voor mij doen wel schelen. Wat ik hierboven al schreef, de tapeinden eraf draaien en dan wat tikken met een zachte hamer zou het moeten lukken. Ben blij om te horen dat het nog niet dramatisch eruitziet.
Dus dat verkoolde/roet in de binnenkant van de cilinderkop is normaal? Geeft dat geen signalen aan over een mogelijke vastloper in het verleden?
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 11 feb 2016 21:43

Uitlaat zit normaal ook met tapeindje, mede om dit soort ellende te helpen voorkomen. (al kunnen die ook prima kapot.)

In principe hoeven de tapeinden er niet nuit om de cilinder er af te halen, punt is dat de tapeinden vast gaan zitten in de cilinder door vuil/ roest etc, dat moet je laten weken. Nu heb jij een aluminium cilinder dus misschien is dat minder erg (roest niet iig) maar toch... Als je die tapeinden er eerst uit gaat proberen te draaien en die breken af ben je helemaal ziek. Je kan het proberen maar goeddd weken in wd 40 en als je merkt dat het niet wil, stoppen. (ik zou proberen te weken en dan de cilinder eraf proberen te krijgen, met beleid!!!!!)

Die roet is op zich niet fijn maar volgens mij hebben al die snor dingen er last van dus dat zegt nog niet zo veel. Het gaat er om of je schade hebt aan je zuiger/ cilinderwand, kop en bovenkant zien er op zich goed uit, roet buiten beschouwing gelaten.

edit: ps, als je de cilinder er af haalt, zorg er dan voor dat er geen vuil je blok in donderd.

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 11 feb 2016 21:55

Uitlaat zit normaal ook met tapeindje, mede om dit soort ellende te helpen voorkomen. (al kunnen die ook prima kapot.)

Ja, het is mij dus gelukt om hem te slopen..
In principe hoeven de tapeinden er niet nuit om de cilinder er af te halen, punt is dat de tapeinden vast gaan zitten in de cilinder door vuil/ roest etc, dat moet je laten weken. Nu heb jij een aluminium cilinder dus misschien is dat minder erg (roest niet iig) maar toch... Als je die tapeinden er eerst uit gaat proberen te draaien en die breken af ben je helemaal ziek. Je kan het proberen maar goeddd weken in wd 40 en als je merkt dat het niet wil, stoppen. (ik zou proberen te weken en dan de cilinder eraf proberen te krijgen, met beleid!!!!!)

Na mijn actie met die tapeinde, laat ik het misschien toch achterwegen en natuurlijk mede jou advies hierover. Feit is wel, ding moet eruit/los!

Die roet is op zich niet fijn maar volgens mij hebben al die snor dingen er last van dus dat zegt nog niet zo veel. Het gaat er om of je schade hebt aan je zuiger/ cilinderwand, kop en bovenkant zien er op zich goed uit, roet buiten beschouwing gelaten.
edit: ps, als je de cilinder er af haalt, zorg er dan voor dat er geen vuil je blok in donderd.
Ik zal er op letten.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 11 feb 2016 22:14

Succes en bij twijfel niet inhalen ;)

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 12 feb 2016 20:03

Vandaag geprobeerd om het blok en de cilindervoet eraf te halen. Ik krijg het blok en de cilinder er met geen mogelijkheid af. De cilinder zoveel mogelijk ingespoten met wd40 bij de tapeindes, daarna nog steeds geen beweging in te krijgen.
Ik heb naar mij weten alle bouten eraf gehaald van het blok, geloof dat het er twee zijn. Of zijn het er toch 3? want ik zag later dat linksonder (achterzijde) nog twee bouten waren waarvan 1 (volgens mij) aan het blok vastzat. Het blok was wel wat losgekomen, je kon hem een beetje bewegen naar boven en beneden denk mm werk. Maar van kantelen was geen sprake. Wie kan mij hier verder mee helpen?
De ketting heb ik losgemaakt en een aantal kabels. net als de cabaruteur. Als ik beweging erin krijg, dan komt hij tegen het spruitstuk en frame aan en daar kan ik niet bij om hem los te maken (spruitstuk). Ik hoop op de laatste bout, dat die toch los moet en dat alles er gewoon afvalt :mrgreen: Het is jammer dat ik niemand ken die hier al ervaring mee heeft en die ff kon helpen, voor een kratje bier :D Ik heb foto's gemaakt van de binnenkant van de cilinder wanneer de zuiger iets naar binnen is. Daarnaast heb ik de de cilinderkop binnenkant wat schoongemaakt. ief, ik ben benieuwd wat de schade is ;-)
Bijlagen
IMG_1579.JPG
IMG_1568.JPG
IMG_1567.JPG
IMG_1566.JPG
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 feb 2016 20:37

Ik kan de cilinderwand zo niet (goed) zien, wel roze dinkies ;) ,jij wel, zolang als je geen vegen en/of krassen ziet dan is het goed.Niet echt van belang maar het is gewoon een gietijzer A5 cilinder, ook geen touw aan vast te knopen. (voor mij, haha, alleen op nieuwere modellen dus schijnbaar)

Maar goed, hoe nu verder, blok zit iig met 3 bouten vast ja. Als de wand geen schade vertoond mag je aannemen dat de zuiger ook ok is en als dat het geval is dan was dit mogelijk toch een onnodige toestand tenzij de voetpakking lek is/was. Blijft het wel heel vreemd dat het blok blokkerde als ie er mee stopte, dat duid toch echt op een warmloper maar het zou kunnen dat dat zonder schade is gegaan omdat het niet rijdende voort gebeurd is maar tijdens stilstand. (geen koeling meer)

Nu je toch zo ver bent, dan de laatste loodjes ook maar? Aan de voorkant kun je een deel van de tapeinden zien, Daar kun je dus ook wd40 spuiten, zachtjes met rubber hamer tikken tegen de cilinder, oude moer op tapeind zetten en daar wat op tikken, alles om de boel een beetje los te schrikken en dan zouuuuuu je de cilinder er toch vanaf moeten kunnen krijgen.

Om er nu nog op te gokken dat de voetpakking wel ok is, is dat handig? Voorkomt wel veel verder gedoe. Voordeel van hem er wel afhalen is dat je de voetpakking ook uitsluit als boosdoener, je er nieuwe zuigerveertjes op kan zetten en evt. een nieuw lagertje, je kan de zuiger even goed bekijken en.... je doet de nodige ervaring op :)

o, trouwens, hij moet er toch af want je uitlaatbout is kapoet, doh.

Wat je zou kunnen doen, om veel kosten te voorkomen... een imatie cilinder kopen van 35 euro, heb je alles in 1 keer en nieuw, wel zwart, tenzij je hem meteen gaat opvoeren, weet niet of dat de bedoeling is.

Dus, eerst dat ding er af, ff paar proppen schoon keukenpapier in je blok stoppen zodat er geen rotzooi in kan komen en dan weer verder. Heb je er wel een beetje lol in?

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 12 feb 2016 21:06

Ik kan de cilinderwand zo niet (goed) zien, wel roze dinkies ;) ,jij wel, zolang als je geen vegen en/of krassen ziet dan is het goed.Niet echt van belang maar het is gewoon een gietijzer A5 cilinder, ook geen touw aan vast te knopen. (voor mij, haha, alleen op nieuwere modellen dus schijnbaar)
Die roze dinkies zijn van me handdoek 8) , die had ik ff gebruikt ter bescherming bij het tikken (had geen rubberenhamer nu wel inmiddels). Ik heb idd ff goed gekeken, voor zover ik kon zien zag ik geen krassen of vegen.

Nu je toch zo ver bent, dan de laatste loodjes ook maar? Aan de voorkant kun je een deel van de tapeinden zien, Daar kun je dus ook wd40 spuiten, zachtjes met rubber hamer tikken tegen de cilinder, oude moer op tapeind zetten en daar wat op tikken, alles om de boel een beetje los te schrikken en dan zouuuuuu je de cilinder er toch vanaf moeten kunnen krijgen.
Ga ik morgen proberen.

Wat je zou kunnen doen, om veel kosten te voorkomen... een imatie cilinder kopen van 35 euro, heb je alles in 1 keer en nieuw, wel zwart, tenzij je hem meteen gaat opvoeren, weet niet of dat de bedoeling is.
De planning was dat ik brommer zou gaan opvoeren, dat was niet mijn allereerste prioriteit nu ik toch bezig bent ga ik dat misschien wel doen omdat alles toch open ligt.
Heb je er wel een beetje lol in?
Het is zeker erg leerzaam en heb er plezier in. Ik zeg altijd door het zelf te proberen leer je het meest alhoewel het soms handig is als je weet hoe je het moet doen om frustratie te voorkomen. Gelukkig bestaat er in dit tijdperk internet dat maakt het een stuk makkelijker. ief je hebt me al een stuk opweg geholpen. Ik dacht vorige week nog dat een cabaruteur uitelkaar halen en schoonmaken en hele klus was (voor mij wel iig), hiermee vergeleken was dat peanuts.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 feb 2016 21:13

Daar ben ik blij om, kan nl. niet helemaal uitsluiten dat dit mogelijk onnodig was achteraf, laten we er dan voor het gemak maar van uit gaan dat dat niet het geval was, haha. Als je em toch op gaat voeren dan kom je al snel aan een nieuwe cilinder dus dan moest dit sws.

Succes verder weer!

O no, red pilled...

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 17 feb 2016 13:41

Ik heb mogelijk hetzelfde gehad: Blijkbaar moet je bij de revival tijdens het tanken de ontluchtingsknop indrukken (OMG-knop aan de rechterkant vlakbij het stuur op het frame). Als je dat niet doet dan blijft er te veel lucht in de tank. Ik weet niet zeker of dit de oplossing was want ik ben vandaag weer voor het eerst met de brommer naar mijn werk gegaan, maar hij is vandaag niet uitgevallen.

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 18 feb 2016 19:26

Hoi Smitsg,

Bedankt voor je tip ik ga het uitproberen als ik het blok terug hebt. Ik heb het blok weggebracht omdat ik de cilinder er niet afkreeg.De bromfietszaak gaf aan dat ze er ook moeite mee hebben omdat hij zo vast is geroest. Maar nog ff een vraagde, hoe doe je dat tijdens het tanken die knop indrukken is dat niet lastig? Ik vroeg de brommerboer of hij een verklaring heeft voor het uitvalprobleem nu ik het e.e.a. hebt geprobeerd. Hij zei dat het mogelijk kan liggen (met nadruk op mogelijk) door te weinig olie. Toen hij vroeg of ik een olietankje hebt of niet. Hij zei ook dat met een tankje te weinig olie wordt afgegeven en daardoor je brommer ermee stopt. Met mengsmering met benzine te mengen voorkom je dit probleem. Dus ik thuis gekomen gelijk dat ding eraf gesloopt :mrgreen:
Tomos Revival 2005 Snor

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 18 feb 2016 20:40

Om te testen of de tank vacuum trekt kun je gewoon een stuk zonder benzinedop rijden. Sommige benzinepompen verkopen nog tweetakt mengsmering benzine, daar zit de olie al door heen gemengd.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 feb 2016 21:09

Haal dan ook even het oliepompje weg tzt. Weet je al wat er op gaat komen nu?

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 19 feb 2016 14:49

Omdat ik het olietankje en het oliepompje al hebt verwijdert kan ik niet meer uitproberen wat smits zei. Ik was in de war met de tank van de benzine ipv het olietankje. Wat bedoel je ief met wat wat er nu opkomt de uitlaat ? IK heb gevraagd of ze de zuigers willen vervangen nu het blok toch bij hun ligt. Daarnaast heb ik een andere uitlaat besteld weet ff niet welke, hij gaat dan in ieder geval wat harder dan nu (35km vindt ik geen snelheid ik ben al een aantal keren bijna ingehaald door fanatieke wielrenners) Ik zat nog wel te twijfelen voor een andere uitlaat, kwa looks mooier maar maakt meer lawaai, die tijd heb ik al gehad en heb geen zin politie achter me aan.

John, dat is fijn om te weten. Ik heb al een jerrycan van 5ltr aangeschaft om de mengsmering te mixen met benzine.
Tomos Revival 2005 Snor

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 19 feb 2016 17:21

Dan kun je juist wel proberen wat smits zei toch. Ik dacht dat je misschien voor een nieuwe cilinder ging maar begrijp van niet nu, vandaar mijn vraag wat er nu op kwam. Is het nu al duidelijk dat er iets mis is met de zuiger/ cilinder dan dus? Anders misschien zonde en hopen dat er een beter passende zuiger in komt.

Pompje had je er dus al af begrijp ik, mooi :)

Zie pb.

O no, red pilled...

Andy01
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 19 feb 2016 19:03

Voor zover ze konden zien hoefde ik geen nieuwe cilinder. Maar ze hebben hem er nog niet af (tenminste toen ik eergisteren belde) Als ik toch een nieuwe cilinder moet, dan beslis ik adv wat ze zeggen de prijs speelt hierin een rol. Het kost nu al behoorlijk wat. Smitsg heeft het toch over het olietankje waar lucht in zit? En ik heb het tankje verwijdert zoals ik aangaf dus kan ik het niet meer controleren. Of mis ik nu iets?
Tomos Revival 2005 Snor

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
157 berichten
  • Pagina 2 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5