Pagina 2 van 3
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 19 sep 2013 11:21
door FL0r1s
Jongens ik weer het echt even niet meer. Net mijn blok weer in elkaar gezet & nogsteeds het zelfde probleem. Die veer steekt netjes naar voren in zijn inkeping & volgensmij heb ik alles goed gemonteerd.
De ringen zitten er (volgensmij) allemaal tussen & ik heb netjes gewerkt.
Ik zal het probleem nog 1 keer zo goed mogelijk proberen te beschrijven:
Ik heb het hele blok gereviseerd & weer in elkaar gezet. Toen het blok onder mijn brommer hing ging bij het achteruit lopen mijn zuiger heen en weer in de cilinder, alsof je een puch aanloopt.
De tip gekregen dat het aan de kickstartremveer zou kunnen liggen, blok opengehaald & de veer goed naar voren gestoken & weer dicht gesleuteld. Geen succes.bij het naar voren lopen snort de brommer gewoon mooi & is er niks aan de hand. Naar achter lopen draait het vliegwiel rechtsom & gaat de cilinder heen en weer.
Ik kan overigens wel gewoon kickstarten, draait het vliegwiel netjes linksom.
(Het echt starten van de motor heb ik niet geprobeerd, leek me beter.)
Wat heb ik veranderd aan mijn brommer?
-alles uit elkaar en schoongemaakt
-nieuwe keerringen
-nieuwe lagers
-nieuwe koppelingsegmenten 1e & 2e koppeling
-0,3mm shim geplaatst in de koppeling (zat er niet in)
-nieuwe vraagtekenveer (oude was gebroken)
-natuurlijk nieuwe pakkingen.
Ik hoop dat iemand ineens met de oplossing komt, ik weet het niet meer!
EDIT:
Kan iemand anders vertellen wat er wel en wat er niet hoort te draaien als ik achteruit loop met de brommer? Dan kan ik even kijken of ik zie waar het mis gaat. (Ik snapte het werkplaatshandboek niet helemaal)
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 20 sep 2013 19:44
door shadowranger
Probeer eens het volgende: Tijdens het achteruitlopen zet dan eens kracht (zonder te kicken) op je pedaal. Draait er dan nog steeds het e.e.a. mee? Hoor je tijdens het vooruit lopen ook rare bijgeluiden uit de bak komen (ratelen zonder dat de motor loopt)? Dan zit er toch iets niet goed in de bak.
Anders kan het zijn: Vraagtekenveertje niet goed gemonteerd (rechtsom ipv linksom). Hierdoor wordt de 1e versnelling niet vrijgegeven als je hebt gekickt
Naaldkoppeling van het koppelingshuis is defect. Draait deze in 1 richting wel vrij tov de krukas (ik meen dat het bij stilstaande motor rechtsom was)? Indien dat niet het geval is, neemt die de krukas mee als je met de brommer loopt. Hetzelfde geldt ook als de motor draait en je stil gaat staan. Dan wordt de motor afgewurgd en slaat deze af doordat deze niet vrij kan draaien. Dit kan overigens komen door de 0.3 shim (wat mij erg dik lijkt voor tussen koppelingshuis en 1e versnellingssegmenten).
Ik ben even niet in de gelegenheid de juiste dikte shim op te zoeken, je houdt dat even tegoed.
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 20 sep 2013 22:41
door FL0r1s
Thanks voor de uitgebreide reactie
Ik heb het probleem toevallig een half uurtje terug gevonden. Bij het monteren van zijn koppelingssegmenten van de 1e koppeling heb ik 1 van die 3 soort van ijzeren veren er niet goed ingedrukt, deze stak dus een stukje uit & greep vast in het koppelingshuis wat zorgde dat ook het vliegwiel meedraaide.
Nou heb ik zijn hele blok in elkaar gesleuteld & vonkt de bougie niet. Joepie!
2verschillende bougies geprobeerd & het zwarte draadje uit zijn blok direct in de bobine gestoken maar het mocht allemaal niet baten.
Ik weet dat er meerdere tppics over zijn, maar iedereen spreekt elkaar tegen.
Wat kan er mis zijn met mijn ontsteking & hoeveel voorontsteking moet ik nou hebben? Ik heb een 65cc & 2mm ongeveer voorontsteking.
Sorry voor alle vragen op dit topic, maar wil het niet nog een keer fout doen haha.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 21 sep 2013 14:54
door shadowranger
Goed, aandrijvingsprobleem opgelost, nu electronica.
Hmmm, 2mm voorontsteking zou in principe niet zoveel mogen uitmaken (ik neem aan puntenontsteking). Wat voor spanning meet je op de zwarte draad (wissel) als je kickt? Zou zo rond de 75 volt moeten uitkomen. Als je geen spanning krijgt kan de spoel defect zijn.
Deze meet je door op Ohm-stand. Reageert de meter als je de zwarte draad aan een testdraad zet en de andere testdraad ergens op het frame (massapunt)?
Hoe is de conditie van de punten, meet eens de weerstand op van de bobine en kijk of de bobine wel goede massa krijgt.
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 14 okt 2013 21:22
door FL0r1s
Hoi iedereen! Tijdje terug alweer, school enzo.
Goed ik heb inmiddels mijn zwarte draad uit mijn blok doorgemeten, ik snapte mijn multimeter niet helemaal, maar we gebeurd in ieder geval vanalles met het voltage als ik kick.
Ik heb ook de massa van de bobine even opgeschuurd zodat deze goed contact kan maken, echter nogsteeds geen effect.
Wat is de volgende stap? Nieuwe bobine kopen? Of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen/ eerst moet uitvoeren?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 18 okt 2013 18:47
door shadowranger
Maakt alles (kabel/ dop/ bobine etc.) goed contact met elkaar?
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 19 okt 2013 13:34
door FL0r1s
Yes dat doet het! Ik heb de dop & kabel ook nog even doorgemeten, maar die zijn gewoon oke.
Zou je me nog een keertje een uitleg kunnen geven over hoe ik nou precies de ontsteking doormeet? Wa t ik snap niet hoe ik het voltage meet op de weerstand-stand (mooi glagje woord). Als ik de weerstand door meet tussen de zwarte draad uit mijn ontsteking en de massa (voetensteuntjes) zonder te kicken, gaat slaap mijn multimeter alle kanten op. Als ik het voltage doormeet & de multimeter op AC 200 zet, krijg ik bij het kicken een max van 3,5.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 19 okt 2013 18:17
door shadowranger
Weerstand meet je op Ohm stand (hoefijzertje teken). Daarmee meet je de inwendige weerstand wat de spoel heeft (zou 0 moeten zijn of oneindig weing). Dus dat jouw meter uitslaat is goed. Daarmee sluit je uit dat de spoel defect is door draadbreuk.
Vwb het meten van voltage, dat doe je op wisselspanning (~) of AC stand. Hiermee meet je de uitgangsspanning wat de spoel levert als je de motor laat draaien. Aangezien de spanning uit de ontsteekspoel waarden bereikt die tegen de 100V kunnen liggen (afhankelijk hoe hard je kickt en stand tov de magneten) zou ik geen lagere instelling gebruiken. Jij meet een max van 3,5 volt? Dan kan het zijn dat er in het ontsteekcircuit wat fout gaat of er zit ergens een grotere weerstand wat het voltage omlaag haalt.
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 20 okt 2013 15:35
door FL0r1s
Top, bedankt voor de uitleg!
Ik heb van een vriend even een bobine & ontsteking geleend om te checken wat er nou kapot is.
Blijkt dat mijn ontsteking niet goed is, ik wilde dus eerst proberen om mn condensator te vervangen, ik weet alleen niet goed hoe ik dat moet doen. Moet ik hem er uit tikken? Welke kant op moet hij er uit? En hoe kan ik de nieuwe er netjes in zetten zonder te beschadigen?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 20 okt 2013 16:26
door shadowranger
Eruit, is naar de voorzijde (waar het grootste deel zit), erin kun je hem er gewoon indrukken. Eventueel een klein tikje geven met een dop uit een doppenset die past op de buitenrand van de condensator. Vast is vast. en niet verder in het gat laten gaan dan tot de achterzijde van de grondplaat.
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 24 okt 2013 13:59
door FL0r1s
Oke, nieuwe condensator zit er in, maar hij vonkt nog steeds niet!
Vandaag nog eens even de weerstand doorgemeten tussen mijn ontsteking & de massa, kom uit op 4ohm.
Bij kickstarten nogsteeds 3,5volt top :/
Nog verdere ideeën wat het zou kunnen zijn? In ieder geval iets binnen de ontsteking.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 24 okt 2013 18:24
door shadowranger
Zit er kortsluiting op de ontsteekspoel? Dat kan natuurlijk ook, waarbij de windingen onderling contact maken ipv als een spoel te werken. Helaas zit er dan niets anders op dan de spoel te vervangen.
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 24 okt 2013 20:05
door FL0r1s
is er een manier hoe ik dat kan doormeten? Dan weet ik in ieder geval als dat het is, welke spoel ik moet vervangen. Anders wordt het ook zo'n duur grapje.
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 25 okt 2013 15:30
door shadowranger
Er is maar 1 spoel voor de ontsteking naar de bougie, zowel voor punten las voor electronisch. Dat is de dichtst omwikkelde. Maar wat had je nou voor type, punten of electronisch?
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 25 okt 2013 18:35
door FL0r1s
Ik heb een puntontsteking volgensmij, 2spoelen & geen elektrische start.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 26 okt 2013 01:43
door shadowranger
Ok, de dichtst omwikkelde spoel (ik dacht de bovenste) is de ontsteekspoel. Die is te vervangen. Als er echt maar 3,5 volt uitkomt (wisselspanning) kan de spoel defect zijn, of de punten sluiten/ openen niet (goed). Ergens in het circuit wat zorgt voor het ontsteekmechanisme zit iets niet goed. Kortsluiting kun je niet meten, hooguit inwendige weerstand van de spoel. Ik zal moeten nazien wat een goede spoel voor waarde heeft door deze door te meten. Mag ik aannemen dat de ontsteking wel juist staat afgesteld (maximale opening 0.35-0.45mm en voorontsteking 1.8-2.0 mm voor BDP)? Kijk anders even in de wiki sectie hoe je een puntenontsteking afstelt. Verder is het wel belangrijk om nieuwe punten te ontvetten.
Kun jij de ontsteking eens in zijn geheel uit het carter pakken (vooraf wel even aftekenen hoe eea nu zit) en kijken of de punten niet ingebrand zijn en of de spiebaan in het vliegwiel niet is doorgeslagen over de spie van de krukas. Dit laatste is van belang aangezien de magneten op de juiste positie tov de spoel(en) moeten staan om een maximale veldsterkte te genereren voor een maximale spanning uit de spoel. Misschien kun je daar wat ontdekken.
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 26 okt 2013 01:53
door FL0r1s
Als het goed is, is de maximale opening 0,4mm, vorige maand nog nagemeten. Ik zal het voor de zekerheid nog even checken morgen. Wat betreft de spie doorgeslagen in de krukas lijkt me niet, aangezien hij wel goed vonkt met een andere ontsteking. De contactpuntjes zijn wel wat grijs/donkergrijs maar zien er niet verbrand uit. Misschien ligt het dan inderdaad toch aan de spoel.
Ik zal morgen even kijken of ik het eea op de foto kan krijgen, misschien schept dat meet duidelijkheid.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 26 okt 2013 12:34
door shadowranger
Andere ontsteking werkt dus, moet jouw spoel defect zijn. Zijn overigens niet goedkoop 45-50 euro. Misschien een 2e hands puntenontsteking op de kop tikken?
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 28 okt 2013 17:30
door FL0r1s
Ok ik heb vandaag eens even de spoelen van die andere ontsteking (ontsteking van een vriend) op mijn ontsteking gezet om te kijken of het probleem verholpen was.
Eerst heb ik de roodachtige spoel vervangen die aangesloten zit op de condensator. Toen vonkte hij slecht, maar vonkte wel.
Daarna heb ik de oude spoel weer terug gezet & de oranje dichtgewonden spoel vervangen (waar het gele draadje uit komt)
Toen vonkte de bougie weer als vanouds, maar na 3x kicken vonkte hij weer helemaal niet.
Enig idee wat het kan zijn?
Tevens zit er een kleine speling in de afstand tussen de spoelen & het vliegwiel, ik weet niet of dit nog op een bepaalde manier afgesteld moet worden?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Tomos krukas zit vast
Geplaatst: 28 okt 2013 20:59
door brother
de afstand tussen je vliegwiel en je spoelen mag dacht ik 0,5 zijn, het liefste iets minder.
en heb je je massa wel goed aangesloten (of mss oxcidatie op dat punt)