Pagina 2 van 3

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 19 dec 2011 22:08
door Kniftig
Hallo,

Blok zit weer in elkaar en hangt er weer onder. De kickstart draait weer.

Maar nu... het zal eens niet zo zijn....

..wil de brommer niet starten. Dat wil zeggen. Hij sputtert even een seconde en als ik vol gas geef zelfs 2,5 seconde. Ik zag ook ergens rook tussenuit komen. Ik redeneerde dus dat het een ontstekings of compressieprobleem moest zijn. Gezien de rook moet er wel sprake zijn van ontsteking en dus een compressieprobleem.

Dus ik dacht dat de kop of uitlaat er misschien niet goed genoeg op zat. Kop strakker gedraaid. Geen verschil. Carterhelften nog wat verder aangedraaid, hierbij is een imbus voor de helft afgebroken. Dit kan volgens mij wel een probleem worden/zijn. Weer geen verschil. Over naar plan B:

Toen ik de cilinder uit elkaar haalde zat er geen pakking op zowel de uitlaat als op de kop van de cilinder.
Ik heb er bij het monteren wel een pakking op gezet, zowel op de uitlaat als op de kop.

Ik redeneerde en las op de faq dat mogelijk door de koppakking er compressieverlies zou optreden. Pakking er dus tussen uitgehaald en kop er weer opgezet. Probleem is nu alleen dat ik twee tapeindes heb dolgedraaid. Hier was niet eens veel voor nodig vreemd genoeg. De andere twee kan ik wel goed vastzetten. Deze twee niet. Dit lijkt mij een probleem voor de compressie. Ik krijg nu de brommer ook niet eens voor een seconde aan de praat. Als ik hem aankick, hoor je hem draaien maar meer ook niet. Zelfs geen rook :(

Mijn vragen.
Hoe zit het met die koppakking en uitlaatpakking? Moeten deze er wel onder? Zo ja. Hoe moet de uitlaatpakking er exact op? Ik heb er een met een metalen ring, aan de ene kant is de ring wat breder dan aan de andere kant. De dunne ring komt redelijk overeen met een ring die op het cilinder zit, dus ik dacht dat het misschien er wel zo op moest, maar de diameter van de pakking is breder dan de uitlaat zelf. Klopt dit?
Kunnen de dolgedraaide tapeindes voor compressieverlies zorgen?
En de imbus in het carter? laten zitten of verwijderen? En hoe eventueel t verwijderen?
In het middencarter heb ik een kartonnen pakking zitten (was de enige die ik kon vinden met de juiste gaten voor de pasbussen)Dat zit mij ook niet lekker. Is dat of kan dat een een probleem zijn?

Veel vragen. Als iemand suggesties heeft of andere ideen heeft waar ik ff naar moet kijken of wat t kan zijn, hoor ik het graag. Alvast bedankt

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 20 dec 2011 00:15
door Ping
Imbusbout carter ... ligt eraan welke bout dat is , zolang er geen ongewenste lekkage ontstaat , kan het niet veel kwaad.

Tapeinden van de cilinder vormen wel een probleem. Vervangen dus.
Wanneer je de 4 moeren niet gelijkmatig vast kan aandraaien heb je geen gelijke spanning op de cilinderkop.
Stel dat er 1 moer een 2 mm los hangt , dan zal de kop daar krom trekken en dus is jouw compressie en vacuum weg.
als je de moeren eraf krijgt en nog goede schroefdraad over hebt , zou je de ruimte kunnen opvullen met ringen ,
tot je weer grip hebt op de schroefdraad. Zolang je maar dezelfde aanhaalmoment kan behalen op alle 4 de moeren.

De tapeinden kunnen door roest weggevreten zijn waardoor je minder betrouwbare schroefdraad overhoudt waar je
voldoende kracht op kan uitoefenen , of je hebt er meer kracht op uitgeoefend dan nodig ,
zonder dat je er zelf erg in hebt, ( ookwel brute of domme kracht genoemd )

Dat een pakking groter van opening is dan de gaten maakt niks uit , zolang hij maar afdicht.
De koppakking wordt wel vaker weggelaten .
De uitlaatpakking weglaten komt zelden tot nooit voor.

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 20 dec 2011 00:37
door Kniftig
Bedankt voor je snelle reactie!

Is het dan ook zo dat als je geen compressie of vaccuum hebt je brommer 1 tel of twee loopt en dan stilvalt?

De uitlaatpakking kan ook geen invloed hebben op de compressie toch? Daar heb ik verder niet naar gekeken namelijk. Enig idee of de kant van de pakking waar de metalen ring het breedst is naar de uitlaat toe moet staan? Lijkt mij dat het niet voor niets verschillend is, maar ik kan er geen logica achter ontdekken.

Er zit niks anders op dan de tapeindes te vervangen. Alle vier vervangen lijkt mij het beste toch? Is het te doen zonder het blok volledig los te maken? Of is het aan te raden het blok er eerst onder uit te halen?

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 20 dec 2011 00:57
door Ping
Na een paar keren kicken zou die 1 tel een teken van leven kunnen geven.
Als de uitlaat pakking lekt heb je geen tegendruk , waardoor die ook al beroerder kan gaan lopen.
Als je alle gebreken bij elkaar optelt , dan wordt de kans van presteren steeds minder.

Wat je bedoelt met de pakking van de uitlaat , snap ik niet helemaal ,
maar de uitlaatflens heeft minder vlees dan de cilinder .... zolang hij maar goed afdicht .

ALs je dan toch tapeinden gaat vervangen , doe ze dan idd alle 4 en smeer ze lekker in met kopervet tegen de roest enzo.

Ik las even terug en ik lees dat het hier om een A35 Quadro gaat.
Als je die weghaalt is het geen probleem.
De benzinekraan zit bij deze net in de weg om de cilinder eraf te kunnen halen ,
Je zou anders het blok dus moeten kantelen zodat de kant van de cilinder naar beneden gaat hangen,
en anders idd het blok er onderuit halen.


Zorg wel dat de pakkingsresten volledig verwijderd zijn , zodat je een mooie egaal gladde afwerking krijgt.

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 20 dec 2011 06:34
door ome henk
Je kunt ook ff je tank legen en het benzinekraantje losdraaien,kun je de cilinder er zo afhalen.

Henk

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 20 dec 2011 12:53
door Kniftig
Wat je bedoelt met de pakking van de uitlaat , snap ik niet helemaal ,
maar de uitlaatflens heeft minder vlees dan de cilinder .... zolang hij maar goed afdicht .
Gaat om de volgende type uitlaatpakking:
Afbeelding

Aan een kant is het metalen ringetje een stuk breder dan aan de andere kant.

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 20 dec 2011 16:37
door Ping
Dan moet de brede kant naar de uitlaat.

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 21 dec 2011 15:23
door Kniftig
Tapeindes zijn vervangen. Zowel van de cilinder als die van de uitlaat.

Alles zit er weer onder. Maar nu...

Als ik de brommer aantrap dan doet hij het even. 3-4 seconde en dan valt hij uit. Ik heb de indruk dat het aan de brandstoftoevoer ligt. Zou dat kunnen? Als ik het 3-4x probeer dan gebeurd er ook niet veel meer (verzopen?)
De 3-4 seconde dat hij draait klinkt hij wel goed. Hij maakt niet meer dat lekke geluid en er komt geen rook meer overal tussenuit. Wat zou het kunnen zijn, waar zou ik even naar moeten kijken?

Toen ik de luchtfilter van het carburateur trok kwam er een redelijke hoeveelheid benzine uit de carburateur gelopen. Ik weet niet of dat normaal is, maar ik vond het wel opvallend.

Nogmaals alvast bedankt. Beetje bij beetje kom ik er wel...

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 21 dec 2011 20:37
door Kniftig
Ik ben er inmiddels achter dat het probleem zich inderdaad met de carburateur voordoet. Wat precies weet ik nog niet. Er komt veels te veel benzine in de carburateur en cilinder. Het (choke)heveltje is ook lam/doet niks.

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 28 dec 2011 17:47
door Kniftig
Ik heb de carburateur ondertussen uit elkaar gehaald en schoongemaakt. De vulnaald bleef zeer waarschijnlijk hangen. Het probleem doet zich nu niet meer voor dat mn carburateur volstroomt met benzine. Maar ik krijg hem nog steeds niet goed aan de praat. Zodra die loopt duurt het hooguit 10 seconde en dan valt ie weer uit. Hij start ook alleen als ik gas geef.

Ik heb geprobeerd de stationair schroef dicht te draaien en na elke poging te starten een halve slag open te draaien (het leek mij dat de motor steeds verzoop). Uiteindelijk kom ik dus op dat punt dat hij het dan een seconde of 10 doet en dan uitvalt. Als ik het verder opendraai gebeurd er weinig of doet hij het minder lang. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 28 dec 2011 18:20
door shadowranger
Sproeier te groot, afstelling niet goed (zowel mengsel als ontsteking), bougie defect door teveel aan brandstof

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 28 dec 2011 18:38
door Kniftig
De bougie heb ik inmiddels vervangen. Maakt weinig verschil. Hij start iets makkelijker maar valt nog steeds uit na een paar seconde. Er komt ook opvallend veel rook uit de uitlaat. De carburateur zat er standaard al op voordat ik de lagers ging vervangen. Lijkt mij dat die sproeier dus niet te groot kan zijn, of kan je die nog op een andere manier afstellen?
Ik heb een 4-spoels iskra ontsteking. Daar kan ook weinig verkeerd aan afgesteld zijn.

Edit: Nog iets wat mij opvalt als ik het choke-heveltje indruk gaat hij niet meer terug. Het luchtgaatje is daarmee een stuk kleiner. Is het voor een koude start (om het zomaar te noemen) beter om juist meer of minder lucht te hebben?

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 28 dec 2011 19:58
door Boeman
De bougie heb ik inmiddels vervangen. Maakt weinig verschil. Hij start iets makkelijker maar valt nog steeds uit na een paar seconde. Er komt ook opvallend veel rook uit de uitlaat. De carburateur zat er standaard al op voordat ik de lagers ging vervangen. Lijkt mij dat die sproeier dus niet te groot kan zijn, of kan je die nog op een andere manier afstellen?
Ik heb een 4-spoels iskra ontsteking. Daar kan ook weinig verkeerd aan afgesteld zijn.

Edit: Nog iets wat mij opvalt als ik het choke-heveltje indruk gaat hij niet meer terug. Het luchtgaatje is daarmee een stuk kleiner. Is het voor een koude start (om het zomaar te noemen) beter om juist meer of minder lucht te hebben?
bij een koude start heb je een rijk benzinemengsel nodig om goed te kunnen starten. dus minder lucht.
als je er een stuk mee kan rijden dan zou ik dat doen en even naar je bougie kleur kijken. vanaf daar verder met conclusies trekken

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 28 dec 2011 22:38
door 15melvin15
Welke kleur is de rook?
extreem blauwe rook geeft teveel benzine aan

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 29 dec 2011 02:58
door Kniftig
Er mee rijden zit er helaas niet in. :( Zodra ik gas geef of los laat valt hij uit, als hij uberhaupt aan gaat.

De rook is wel enigszins blauwig. Weet niet of je dat extreem kan noemen. Ik moet ook zeggen dat ik mn uitlaat heb gespoeld met gootsteenontstopper en uitgebrand met wasbenzine. De motor heeft ook een hele tijd stilgestaan en is helemaal uit elkaar geweest, waar het nodige aan WD40 bij is gebruikt en het nodige vet bij het weer in elkaar zetten. Heb het overgrote deel wel schoongemaakt maar er zal altijd wel wat restjes er in achterblijven.

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 29 dec 2011 09:57
door shadowranger
Blauwe walm duidt op een teveel aan twee-takt olie in de benzine. Heb je je wel aan de mengverhoudingen gehouden (1:50 of 2%) of heb je getankt bij een lokaal tankstation met pre-mix?

WD-40 brandt zo weg, daar hoeft je motor niet moeilijk om te doen. Probeer het eens voor korte tijd zonder uitlaat aan de cilinder. Maakt wat herrie, maar daarmee sluit je de uitlaat uit. Ondanks dat je de uitlaat hebt ontstopt (gootsteenontstopper????) en uitgebrand, kan deze nog steeds dicht zitten. Demper is ook schoon en vrij van kool?

Als de motor beter werkt zonder uitlaat is de uitlaat dus de boosdoener. Misschien overwegen om een andere erop te zetten of na te zien waarom de oude het niet doet.

Vwb de choke en dat ie niet terug komt is doordat de kabel iets meer opgespannen moet worden (speling op het gashandvat). Dat los je op met de wartel aan je stuur of bij de bocht op de carburateur. Overigens, als e choke erop blijft staan zal je motor uiteindelijk ook blauw gaan walmen en afslaan.

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 29 dec 2011 15:17
door Kniftig
Ik heb het zonder uitlaat geprobeerd, maakt niks uit. Na 4-5 seconde slaat ie in een keer stil (hij sputtert ook niet ofzo voor hij afslaat). Ik vind de rook overigens niet zo blauw. Wel vrij dik.

De brandstof is nog de brandstof die de vorige eigenaar er in had zitten. Naar zijn zeggen heeft hij altijd brommix getankt. Niet ideaal, maar het heeft voor hem wel altijd gewerkt en zou ook moeten werken.

Gootsteenontstopper heb ik niet zelf bedacht, stond hier ergens op t forum, op zich leek het mij geen gek idee aangezien het vet oplost. Ik krijg alleen de laatste resten er niet uit, dus heb ik hem maar schoongebrand met wasbenzine (vooral eigenlijk zodat het water in de uitlaat niet nog meer ellende ging veroorzaken.

Nog meer ideeen?
Even samenvattend wellicht dat er een lampje gaat branden bij iemand:

Ik heb de keerringen en krukaslagers vervangen.
Zuigerveren ook vervangen (niet omdat het moest) Even voor de zekerheid: De sleuven in de zuiger moeten toch naar het spruitstuk/membraam toe staan?
Kartonnen middenpakking er tussen gezet (vertrouw de kwaliteit ervan niet)

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 29 dec 2011 17:18
door 15melvin15
brandstof verouderd, gooi die ouwe troep er eens uit, haal je hele carburatateur leeg.

haal zelf ff beetje mengsmering en gooi dat er eens in.
op oude brandstof kan hij idd ook slecht gaan lopen.

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 29 dec 2011 17:57
door Ping
Verse mix zou idd geen kwaad kunnen , maar ik betwijfel of daarmee jouw probleem is opgelost.

Je hebt keerringen vervangen en je hebt een rotte imbusbout in je carter,
de uitlaat rookt als een malle.
Ik zou even kijken of je die bout niet kan vervangen , en ook
de ATF olie peilen.

Re: Wie kan mij helpen?

Geplaatst: 29 dec 2011 22:12
door Kniftig
Het zal inderdaad geen kwaad kunnen om de brandstof te vervangen. Ga ik morgen doen. Iemand nog tip hoe je het beste zelf een mengsmering kan maken? Gewoon benzine in je tank en dan 2% olie erbij? Mengt dat goed uit zichzelf? Of kan je het beter in een jerrycan doen en dan goed schudden? Gaat dat niet scheiden na verloop van tijd?

De rotte imbus zit in mn carter bij mn achterwiel en is net onder de kop afgebroken toen ik hem strakker probeerde te draaien. Volgens mij houdt het stuk wat er in zit de carterhelften nog wel bij elkaar. Ik merk ook niks wat op compressieverlies zou lijken (Dan zou er rook oid uit moeten komen toch?). Ik zie ook geen kier ofzo. Ik heb ook echt geen idee hoe ik die er nog uit zou kunnen krijgen, tips zijn welkom.

De uitlaat rookt niet als een malle hoor. Ik vind de rook vrij dik voor wat ik gewend ben, maar zoals er al gezegd wordt is het niet gek, met de choke koude motor etc. Het rookt zoals je het zou verwachten in zo'n geval denk ik.

Wat olie betreft: Ik heb na het in elkaar zetten de carter gevuld met verse ATF olie. Zoals het hoort: Dus tot het uit het gaatje kwam aan de zijkant van mn carter. Ik wilde het net even checken en zag een kleine druppel olie bij het tapgat zitten. (Het oliepeil was verder goed) Ik probeerde de schroef wat strakker te draaien,maar dat gaat dus niet. Ik voel hem ietsje strak draaien en als ik dan door draai dan draait hij weer los, tot het punt dat ik hem weer ietstje strakker voel draaien. De schroefdraad ziet er goed uit.Ik hoop niet dat het gat verrot is dan. Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen eventueel? Dacht zelf aan teflontape wellicht.

Maar als ik heel eerlijk ben, met de kennis die ik heb, zie ik niet in hoe een van deze punten mijn probleem zouden kunnen oplossen.