Pagina 2 van 2

Re: valse lucht

Geplaatst: 31 aug 2010 13:21
door spranckx
daar is het al te laat voor:D
wat kan ik in het vervolg doen als de cilinder echt muurvastzit op de carter?

pakking is bijna 24 uur aan het drogen... kan niet wachten tot het 8 uur is en ik hem vol kan gooien met brommix.

had voor de proef net een paar keer gekickt om te horen of er nog lucht ontsnapte tussen de cilinder en de carter maar dat was niet het geval. nu hopen dat het vanavond blijft zitten als ik hem aantrap.

Re: valse lucht

Geplaatst: 31 aug 2010 14:23
door drestar
je cilinder zat waarschijnlijk gewoon flink vastgekoekt door de koolaanslag, dan moet je gewoon aan de cilinder heen en weer bewegen met kleine schokjes.een beetje op het gevoel doen zeg maar, ik heb er al veel zo losgekregen die zo vast zaten, tis niet altijd even makkelijk maar met een beetje beleid en geduld gaat het wel,

Re: valse lucht

Geplaatst: 31 aug 2010 16:14
door spranckx
heb het idee dat er al pakking op gesmeerd was door de vorige eigenaar, want heb echt 2,5 uur lopen klooien voordat de eerste centimeter los kwam, maargoed, zal dit probleem pas weer hebben als er een nieuwe cilinder op moet.. als ik dan niet al een nieuwe tos heb:D.

Re: valse lucht

Geplaatst: 31 aug 2010 17:56
door Jan de Lasser
eh, dat probleem heb je ook als je nieuwe zuigerveren moet plaatsen

Re: valse lucht

Geplaatst: 31 aug 2010 20:50
door drestar
heb het idee dat er al pakking op gesmeerd was door de vorige eigenaar, want heb echt 2,5 uur lopen klooien voordat de eerste centimeter los kwam, maargoed, zal dit probleem pas weer hebben als er een nieuwe cilinder op moet.. als ik dan niet al een nieuwe tos heb:D.
ik denk toch dat je cilinder gewoon vast zat van vele jaren niet eraf geweest te zijn, ik heb vanavond ook net mijn cilinder eraf gehaalt en heb er ruim drie kwartier keihard op moeten rammen met een balk en een hamer,er was geen beweging in te krijgen.ik ben de tapeindes ondertussen goed in blijven spuiten met kruipolie WD-40
en de cilinder steeds trekkent heen en weer blijven bewegen.het probleem is dat de tapeindes geroest zijn,daardoor dikker zijn geworden en aan de cilinder vast zitten omdat het er waarschijnlijk in al die jaren nooit meer uit elkaar is geweest, ik heb een foto ervan met wat ik ervoor gebruikt heb aan gereedschap, ook heb ik een foto van de zuiger met cilinder, er zitten flinke poorten in .ik vraag me af of ik een 50 snel heb? of is het een gewone 50cc cilinder? er staat wel tomos A55 op maar ik heb al meer een tomos A55 cilinder in mijn handen gehad en daar zaten niet van die poorten in.ik hoop dat iemand me kan vertellen?
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Re: valse lucht

Geplaatst: 31 aug 2010 20:55
door Jan de Lasser
het spul zat dus zo vast door de roest op de draadeinden.
Cilinder lijkt mij een airsal te zijn, maar de jeugd hier op het forum weet dat veel beter als ik :lol:
Als ik jou was zou ik die draadeinden uit het blok draaien en vervangen door nieuwe :mrgreen:
Kost je de kop niet, en als je ze dan voor montage even vertint of goed in het kopervet zet heb je daar de volgende keer plezier van.

Re: valse lucht

Geplaatst: 31 aug 2010 21:22
door drestar
yep, ik heb nog nieuwe draadeinden liggen die ik eens ergens bij wat spullen meebesteld heb,dus die komen nu goed van pas,en ik ben zeer benieuwd welke cilinder ik te pakken heb? er staat geen airsal op maar ik kan verder ook niets ontdekken, of het moet een nieuwere type tomos origineel zijn.maar ik heb zulke poorten nog niet gezien in originele cilinders en zuigers

Re: valse lucht

Geplaatst: 01 sep 2010 08:28
door spranckx
hoeveel km harder gaat een 50cc snel ten opzichte van een standaard cilinder?

Re: valse lucht

Geplaatst: 01 sep 2010 09:45
door drestar
weet ik niet precies,maar kan er iemand nou eens vertellen welke cilinder dit is? anders moet ik er weer een nieuw topic over openen want ik wil het absoluut weten,

Re: valse lucht

Geplaatst: 01 sep 2010 10:36
door spranckx
vieze topic stealer dat je bent :P

ik heb helaas geen antwoord op je vraag...

Re: valse lucht

Geplaatst: 01 sep 2010 10:59
door Jan de Lasser
is het een zware (staal) of een lichte cilinder (aluminium)?

Re: valse lucht

Geplaatst: 01 sep 2010 11:20
door drestar
vieze topic stealer dat je bent :P

ik heb helaas geen antwoord op je vraag...

haha, :lol: ja waarom een ander topic openen als ik die van jou kan gebruiken,
maar zag jou zuiger met je cilinder er anders uit?

@ jan, het is een zware gietijzeren cilinder, het is een 50 snel of misschien een nieuw type 50cc, ik vermoed zelf toch het laatste omdat er tomos A55 op staat en verder niks, maar ik twijfel toch omdat ik niet weet of er wel nieuwere en andere types cilinders zijn voor het gewone blok tot 2001, laatste heb ik nog een originele tomos A55 bromcilinder in mijn handen gehad maar dan zonder die sleuven,

Re: valse lucht

Geplaatst: 01 sep 2010 11:30
door Jan de Lasser
weet ik ook niet.

Re: valse lucht

Geplaatst: 01 sep 2010 17:51
door spranckx
mijn cilinder is dacht ik ook a55. maar is dit dan een van na 2001?

heb je trouwens voor een grotere carb (heb nu 14/12 en wil misschien 15) een groter spruitstuk nodig? en kan je dezelfde sproeier (58) er inlaten of moet je toch denken aan een paar maten groter vanwege de hoeveelheid die door een 15mm kan ten opzichte van een 14/12?

Re: valse lucht

Geplaatst: 01 sep 2010 22:49
door roelk
Ik heb een tomos uit 2008
En er laatst een 65cc onder gezet dus ik zal morge is voor je kijken hoe mijn orginele cilinder eruit ziet :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: valse lucht

Geplaatst: 02 sep 2010 11:20
door drestar
Ik heb een tomos uit 2008
En er laatst een 65cc onder gezet dus ik zal morge is voor je kijken hoe mijn orginele cilinder eruit ziet :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
ja graag :)