• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Algemeen: Kleine vragen topic -3-

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1603 berichten
  • Pagina 75 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • …
  • 81
  • Volgende
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 mar 2015 10:06

Leg het ding voor je neer en kijk naar de aansluitingen, van links naar rechts:

- 12 volt uit (gelijkspanning voor claxon en knipperlichten( relais)
- 12 volt in (wisselspanning uit ontsteking t.b.v. verlichting)
- 12 volt in (gelijkspanning uit ontsteking voor aansluiting 1
- ground
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Budehgong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 15 apr 2015 16:23

Hallo allemaal,

Nadat ik m'n vraagtekenveertje heb vervangen krijg ik de rechter carterkap er niet meer op.
Het lijkt wel alsof ie in het midden ergens tegenaan komt, maar hij heeft altijd zo gezeten en ik heb er verder niets aan veranderd. Met foto's gecheckt en alles zit zoals het hoort.
Ik heb zelf al even gezocht maar kon niets vinden, heeft iemand een idee?
On the road again..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2015 08:31

Kan het zijn dat de middenvertanding wat "hangt" waardoor deze niet in het lager valt? Dan moet je deze iets ondersteunen totdat deze er wel in valt. Of bedoel je dat het deksel niet meer sluit als je alles erin hebt zitten?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Budehgong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 16 apr 2015 09:13

Het deksel wil niet helemaal dicht; hij blijft bij een cm te gaan hangen, alsof ie ergens tegenaan komt.
Zal zo snel eens proberen of het die middenvertanding is, hoop 'm snel voor elkaar te hebben voor ik naar het werk moet :P
Edit: Heb geprobeerd de boel te ondersteunen, maar dan komt de schroevendraaier waarmee ik dat deed in de weg te zitten.
Krijg die kap er met geen mogelijkheid op, en ik kan niks vinden waardoor er iets anders zou kunnen zitten.
Edit2: Ik had nog ergens gelezen dat de middelste as soms niet helemaal lekker in de lager past, en dat je 'm met een dremel wat ronder bij kunt vijlen om 'm beter te laten passen, maar dat heeft geen verschil gemaakt bij mij. Heb ook gecheckt of geen van de assen dieper ingedrukt kon worden, en dat kan niet. Middelste as kan hoogstens een milimeter naar boven, maar dat lijkt ook niet te helpen.
Moet nu naar m'n werk, dus ik hoop dat ik er vanavond of morgenochtend in slaag om 'm erop te krijgen, maar hoe weet ik nog niet helemaal :P
On the road again..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2015 17:35

Is het niet zo dat ie gewoon blijft hangen op de paspennen van het deksel? Je kan proberen om met een beetje beleid het deksel erop te tikken met een vuist (hand, geen hamer). Soms klemmen de paspennen een beetje. Ik neem aan dat er niets aan gewijzigd is sinds je het deksel eraf hebt gehaald?

Budehgong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 16 apr 2015 18:22

Ik neem aan dat je die twee busjes bedoelt aan beide kanten van het carter?
Die lijken het probleem niet te zijn; heb het zelfs zonder geprobeerd, en hij lijkt echt ergens in het midden te blijven hangen.
Ook de vuist en (zachte tikjes met) een rubber hamer hielpen niets, de deksel schommelt op iets wat als de middelste as voelt.
Dat vraagtekenveertje heb ik vorige week vervangen, en sindsdien niets. Toen ging de deksel er ook wat moeizaam op, maar ik weet niet meer wat ik toen gedaan heb dat er verandering in bracht. De pakking was ik toen wel vergeten, waardoor de boel ging lekken en dat is dus waarom ik 'm deze keer weer open heb getrokken.
On the road again..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 apr 2015 09:31

Zit de kickstartremveer goed in de uitsparing van het carter? Als deze niet goed zit krijg je het deksel er ook niet goed op.

Budehgong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 17 apr 2015 09:59

heb even gekeken met een lampje en dat kan het nog wel eens zijn.
pobleem is nu dat ik naar mn werk moet, en dat ik wss vanavond pas weer tijd heb.
nu maar ff die kutfiets uit de schuur halen.. :(
On the road again..

Budehgong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 18 apr 2015 00:06

Boel zit net weer in elkaar, was wel kutwerk diee veer :p hij start alleen nog niet; af en toe even maar vlak daarna valt ie uit. als ie start is het erg zwak, hij krijgt zn eigen wiel nauwelijks in beweging. Bougie is zwart maar vonkt wel, was hiervoor altijd koffiebruin. Zat te denken zo nog ff snel sproeier te verkleinen, maar kan het ook wat anders zijn? moet morgen weer om 12:30 naar mn werk dus heb verder weinig tijd helaas.

Edit: Nu start ie wel zonder luchtfilter, en kom in ieder geval de straat prima door. Viel1x uit onder het rijden en 1x bij stilstand. Ga zo ff kijken of ik het naar de jumbo haal.
On the road again..

Budehgong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 20 apr 2015 21:03

Weer een update: Na 2 dagen zo rondgereden te hebben kwam er gisteravond ineens witte, stinkende rook uit de uitlaat. Na even gestopt te hebben met de motor uit hield het op.
Nou kom ik net terug van m'n werk, en houdt-ie er op de brug mee op. Ging steeds langzamer, weer stinkende rook en toen wou-ie ook een tijdje niet meer starten. Volgens mij had ik 'm op reserve staan toen ie weer aan wou, maar hij had nauwelijks trekkracht en iets verderop viel ie weer uit.
Zag ook wat zwarte olie onder het blok uit komen, aan de linkerkant.
Ik verdenk de keerringen, maar stiekem hoop ik op iets met minder sleutelwerk :p
Hoeveel werk zou dat ongeveer zijn, die keerringen vervangen? Nu dat blok eindelijk dicht zit trek ik 'm liever niet wéér open.
On the road again..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 apr 2015 07:02

Weer een update: Na 2 dagen zo rondgereden te hebben kwam er gisteravond ineens witte, stinkende rook uit de uitlaat. Na even gestopt te hebben met de motor uit hield het op.
Nou kom ik net terug van m'n werk, en houdt-ie er op de brug mee op. Ging steeds langzamer, weer stinkende rook en toen wou-ie ook een tijdje niet meer starten. Volgens mij had ik 'm op reserve staan toen ie weer aan wou, maar hij had nauwelijks trekkracht en iets verderop viel ie weer uit.
Zag ook wat zwarte olie onder het blok uit komen, aan de linkerkant.
Ik verdenk de keerringen, maar stiekem hoop ik op iets met minder sleutelwerk :p
Hoeveel werk zou dat ongeveer zijn, die keerringen vervangen? Nu dat blok eindelijk dicht zit trek ik 'm liever niet wéér open.

Helaas, witte rook duidt op een lekke krukaskeerring achter de koppeling. Maar als je deze gaat vervangen, doe de andere achter de ontsteking dan ook meteen. Een beetje sleutelaar fixt dat in een uurtje of 1,5-2.

Budehgong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 22 apr 2015 11:43

De keerring aan de koppelingskant heb ik vervangen, maar het probleem is nog niet opgelost.
Ik heb net aan de linkerkant gekeken, maar mijn vliegwiel wil er niet af.
Het is een nieuw model met oliepomp, waardoor er nog één of ander dik wiel overheen zit wat ik er met geen mogelijkheid vanaf krijg. Had het voortandwiel er al afgehaald omdat ik dacht dat daar de keerring achter moest, maar het enige rubber dat daar zit is veel groter en nog in prima staat.
Heeft iemand enig idee hoe dat wiel over het vliegwiel eraf kan? In het midden (waar de oliepomp in valt) zit iets zeskantigs wat op een moer lijkt, maar waar geen enkele sleutel bij kan.
Edit: Dit is die moer die erin zit, enig idee hoe ik die eruit krijg? Denk dat ik zo de boel maar weer open trek om er eens goed naar te kijken.
Edit2: Die 'moer' is dus gewoon een rubber kapje wat eraf komt met een schroevendraaier -.-'
Nu heb ik wel m'n vliegwiel eraf kunnen halen, maar het viel me op dat 1 van de ontstekingsspoelen er wat 'verbrand' uit ziet. Enig idee of dat zo hoort, en zo niet, wat er mis mee is?
Zo maar eens kijken of ik die keerring kan vinden.
Edit3: Keerring aan de onstekingskant ziet er nog gewoon prima uit; helemaal schoon en geen scheurtjes oid. Kan het probleem dan nog aan wat anders liggen? Ik vervang deze keerring zowiezo maar ff, maar vraag me af wat er verder mis meek kan zijn.
On the road again..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 apr 2015 13:45

Die spoel op de foto waar je naar verwijst, is dat die onderaan (wat geliger)? Die hoort er zo uit te zien en is omwikkeld met een folie vanwege de dunnere draden en strakkere omwikkeling. Dit is je ontsteek spoel. Aan de drie andere zie ik geen rare dingen.

Het probleem met uitvallen en jouw aangeven van stinkende witte rook duidt bij mij echt op atf verbranding. Misschien is er zoveel atf in de cilinder gekomen, dat de zuigerveren in de groef zijn vastgekoekt en daardoor geen compressie meer leveren. 't Is wel een motor met een gebruiksaanwijzing lijkt me.

Budehgong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 22 apr 2015 14:20

Die spoel op de foto waar je naar verwijst, is dat die onderaan (wat geliger)? Die hoort er zo uit te zien en is omwikkeld met een folie vanwege de dunnere draden en strakkere omwikkeling. Dit is je ontsteek spoel. Aan de drie andere zie ik geen rare dingen.

Het probleem met uitvallen en jouw aangeven van stinkende witte rook duidt bij mij echt op atf verbranding. Misschien is er zoveel atf in de cilinder gekomen, dat de zuigerveren in de groef zijn vastgekoekt en daardoor geen compressie meer leveren. 't Is wel een motor met een gebruiksaanwijzing lijkt me.
Ja aan dit brommertje heb ik al vele uren werk gehad ja; de verkoper (Jaap Bos in Zwolle) was nogal een beunhaas, en vrijwel niks deed het zoals het echt hoorde, dus ik weet nooit helemaal zeker of iets klopt als ik het eraf haal.

Die ontsteking is dus prima, en als ie na het vervangen van de keerring nog niets wil doen ga ik naar de zuigerveren kijken, maar voorlopig is mijn enige probleem dat die keerring er de laatste 2 mm niet in wil :')
Zeker geen kans dat ik een dikkere heb gekregen en dat het zo wel goed zit? :P
Nu eerst ff koffiepauze, dan zo weer op dat ding duwen.

Edit: Nog geen succes. Alles geprobeerd erop te zetten maar het vliegwiel past er nu niet ver genoeg op waardoor het carterdeksel niet dicht kan. Keerring is nog steeds geen beweging in te krijgen.

Edit2: De keerring is er eindelijk ingeglipt!
Nu zit alles weer in elkaar, maar toen ik even wou kijken of de bougie nog vonkte en de electrische start indrukte hoorde ik alleen een tik en kwam er verder nergens beweging in. Met de kickstart ook geen succes. Voordat iemand erover begint; ja de zuigerstop is eruit :P Is dit een vaker voorkomend probleem of ben ik gewoon een prutser?

Edit3: Alles zit weer in elkaar, maar waar het aan lag weet ik niet.
Brommer start verder nog steeds niet; nog steeds de witte rook en hij valt vlak na starten uit; bougie is nat en zwart.

Edit4: Ja ik blijf lekker updaten :P
Brommertje loopt nu, maar wederom alleen zonder luchtfilter. Deze maar eens geopend en zag er nogal wat zand en zooi inzitten, en het onderste puntje was lichtbruin, dus daar zal ie niet helemaal lekker gesloten hebben. Dit weekend maar ff zonder filter rijden en dan volgende week het filter eens goed schoonmaken.
On the road again..

Budehgong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 24 apr 2015 13:26

Heb m'n luchtfilter nog niet schoongemaakt maar ik kwam erachter dat die rubber slang gedraaid zat, dus heb 'm goed gedaan en even gecheckt of de boel mooi doorblaast met de compressor, maar toen ik 'm erop zette viel de motor weer uit bij het testen. Ik ga het zo even proberen met een draaiende motor, kijken wat er gebeurt.

Edit: Lukt niet met draaiende motor; zo gauw ik in de buurt kom met het filter valt de motor uit.
Hij blijft nu zowiezo moeilijk stationair lopen, terwijl ik daar gister onderweg geen problemen mee had.
Iemand een idee? Volgens mij blijft ie wel gewoon rijden als ik erop zit, hoef nog niet weg dus laat het straks even weten.
On the road again..

Budehgong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 28 apr 2015 12:24

Kettin was losgekomen van de week; visje was eraf gevlogen dus toen ik even achteruit reed viel de ketting uit elkaar.
Nu net vervangen, maar dat eerder genoemde probleem blijf ik houden; hij start alleen met choke en valt uit vlak nadat ik het gas open trok.
Straks even kijken of-ie het de brug over haalt, maar ik heb geen idee wat er verder nog mis kan zijn.

Edit: Opgelost! Carb zat er niet helemaal goed op en trok valse lucht. Nu zit alles weer in elkaar en loopt weer met luchtfilter erop. Hopelijk hoef ik nu weer even niets te posten :P
On the road again..

Tomoshoofd
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomoshoofd » 04 mei 2015 09:02

Heeft iemand deze spuitbus al eens gebruikt?

http://www.tomospartsnederland.nl/motip ... 400ml.html

Komt deze kleur overeen met de originele Tomos blauwe kleur?
Deze kleur bedoel ik van mijn Tomos:

Afbeelding
Weer terug van weg geweest

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 04 mei 2015 09:17

Ik denk het niet, omdat de Motip Fluorescerend is en je originele lak niet.
Zelfs als de RAL code dan gelijk is zal je nog verschil zien.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

Tomoshoofd
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomoshoofd » 04 mei 2015 10:02

De enige oplossing is dus om de brommer compleet over te spuiten?
Ik wou namelijk het voor/achterspatbord en achterbrug opnieuw spuiten in dezelfde kleur.

Echt veel goede verfwinkels zijn er niet, omgeving Drachten in Friesland.
Weer terug van weg geweest

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 04 mei 2015 10:33

Ik zou even zoeken naar de juiste kleurcode en dan een bus normale (niet fluor) Motip kopen.
Google maakt me niet veel wijzer, dus misschien even een mailtje naar Tomos sturen?
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
1603 berichten
  • Pagina 75 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76