Dan nog. Het "probleem" is dat je brommertjes in een middagje ombouwt Ga ik naar de keuring met me ori setup, word goedgekeurd, en diezelfde middag blaas ik weer met 80 over de weg
Dus das ook dwijlen met de kraan open...
Zeg ik toch...Brommers toch niet zo vervuilend.
In antwoord op Kamervragen zegt minister Cramer van Milieu dat het onderzoek van de Fietsersbond vorige maand niet de conclusie rechtvaardigt dat brom- en snorfietsen vervuilender zouden zijn dan vrachtwagens. "De bijdrage van deze tweewielers aan de lokale luchtverontreiniging is beperkt", aldus Cramer.
Mede namens minister Eurlings van Verkeer, zegt de bewindsvrouw daarnaast dat op basis van de metingen geen uitspraken zijn te doen over het aandeel van brom- en snorfietsen in de totale uitstoot van fijn stof en ultrafijn stof.
Europees
Volgens Cramer schat onderzoeksinstituut TNO de bijdrage van brommers en snorfietsen in de totale uitstoot door verkeer in stedelijke gebieden op niet meer dan enkele procenten. "De bijdrage van auto's, vrachtvervoer, binnenvaart en mobiele werkmachines is vele malen groter. Hier is het luchtkwaliteitsbeleid dan ook primair op gericht. Dat neemt niet weg dat ik voorstander ben van een aanscherping van de Europese uitlaatgasnormen voor de brom- en snorfietsen, omdat dat altijd een positief effect op de gezondheid zal hebben. Met de informatie van TNO stel ik daarbij vast dat een afzonderlijke norm waarschijnlijk niet haalbaar is om meettechnische redenen."
Elektrisch
BOVAG voegt daar aan toe dat de modernere viertaktmotoren voor brom- en snorfietsen sowieso al een stuk schoner zijn dan de tweetakt-varianten. Bovendien is tegenwoordig de elektrische scooter in opmars, die überhaupt geen schadelijke uitstoot veroorzaakt tijdens het gebruik.
Ga is uit m'n topic joh, bezem.
Ga is uit m'n topic joh, bezem.
Uit studies (van de universiteit van Utrecht, met metingen in 12 steden) blijkt dat scooters en brommers welke rijden op fossiele brandstoffen echte fijnstof-kanonnen zijn. Het gaat hier zelfs over het nog gevaarlijkere ultra-fijn-stof (PM2,5). Deze partikels dringen nog dieper in de longen en richten bijgevolg nog grotere schade aan. Minister Van Brempt was onaangenaam verrast door de resultaten van de studie. Gewoon fijn stof is PM10 en heeft al alarmerende gevolgen. Het bewuste PM2,5 is nog erger.
De bewuste scooters en brommers stoten zelfs meer fijn stof uit dan vrachtwagens. Vele scooters rijden ook op fietspaden, waardoor fietsers en voetgangers extra grote hoeveelheden binnenkrijgen als zo’n scooter komt langsgereden. Als de fietser (of voetganger) en de persoon op de scooter aan het verkeerslicht stilstaan, en de scooter vertrekt, vertienvoudigd zelfs de uitstoot van ultra-fijn-stof. De fietsersbond in Nederland wil dan ook dat de uitstoot van scooters en brommers mee wordt opgenomen in de discussie rond luchtverontreiniging en fijn stof. De vrachtwagens en de dieselauto’s zijn dus niet de enige schuldige aan de productie van fijn stof en SMOG.
De uitstoot van scooters ligt rond de 35000 deeltjes fijn stof per kubieke centimeter. Bij vrachtwagens ligt dit rond de 30000 deeltjes per cm³.
Terug naar “Nieuws & Mededelingen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten