Goedendag,
Ik heb een Tomos standard snor uit 2011. Letterlijk van een oud oma'tje gekocht met 250km op de teller. Reed afgelopen 3 jaar prima, maar achtertandwiel kering moest gedaan worden, en wilde ietsje sneller rijden.
Afgelopen zomer heb ik de ontsteking op bromstand gezet, deze stond voorbij het 2e (bovenste) streepje, dus ik hem hem weer iets terug gezet. Ik heb de koppakking en voetpakking vernieuwd, een airsel zuiger er in gezet. Het membraan heeft nieuwe pakkingen, en ben toen van sproeier 53 naar 57 gegaan om eerst eens te kijken hoe dat rijdt.
Carb originele dellorto 14/9, tgv 26/28, luchtfilter zit nog het piemeltje in, bougie NGK bhs6
Nu heb ik zo'n 3 maanden af en toe gereden wegens drukte met sproeier 57, dat reed opzicht prima. Bougie was wat aan de donkere kant. Trok goed op vanuit stilstand, ook naar de top. Enkel soms een idee van 4takten. Vooral omdat hij met choke niet starte maar wel zonder had ik het idee dat die te rijk stond.
Nu heb ik iets meer tijden wilde hem na wat ik van de zomer heb gedaan nu eens goed afstellen.
Vandaag heb ik sproeier 57 weer naar 53 gedaan, nieuwe bougie NGK bhs6 in gedaan. Bij optrekken nu heb ik dat ik stilsta, volgas geef, hij 0.5sec stottert en dan pas aangrijpt en optrekt (koud blok). Rustig zo'n 4km gereden, toen wat meer volgas.
Dan merk ik dat hij telkens bij volgas wat ingehouden versnelt en dan ineens mooi doortrekt. Vooral bij gas los, en gelijk weer volgas dat hij inhoud en dan pas doortrekt. 1 a 2 keer had ik zelf dat bij volgas optrekken hij een milliseconde stilvalt en weer gelijk oppakt en doortrekt. Ook heb ik het idee dat bij gas los en laten uitrollen hij blijft hangen in toeren, terwijl hij gewoon netjes afremt. Alsof de stationair schroef hoog staat maar dat is niet zo.
Dit geeft mij het gevoel dat de sproeier te klein is. Echter, op een 14/9 carb lijkt mij dan met normale uitlaat dat sproeier 53 al aan de hoge kant is, laat staan als ik nu nog hoger moet gaan. Toch reed hij beter met 57, vooral het optrekken was toen sneller. Ik kan me niet voorstellen dat sproeier 54/55 wel het perfecte gaat zijn omdat er zo'n klein verschil in zit. Valse lucht is uitgesloten. De bougie was na deze rit van 8km nog wit, met minimaal wat bruin op de keramiek dus kon daar niks over zeggen.
Zie ik iets over het hoofd? Toch maar wel een grotere sproeier? Of juist nog kleiner proberen.