Het gaat om het expansie volume van de pijp/ demper vs. de gassen die uit de cilinder komen. Als je weet hoe een 2-takt werkt, moet een drukgolf uit de demper de spoeling van het verse mengsel op het juiste moment tegenhouden en in de cilinder houden, anders verlies je vermogen. Een te grote expansieruimte vertraagt de retour-drukgolf met gevolg drukverlies. Hetzelfde geldt voor een te dunne pijp, dan kunnen de gassen onvoldoende snel de cilinder uit (dit is het principe van de standaard snorpijp met vernauwing).
Vwb je vraag, een 22mm pijp kan net zo goed presteren als deze is afgesteld op je setup als een 28mm pijp. Waarschijnlijk zal een 28 mm pijp minder weerstand opleveren (=hogere topsnelheid) maar een lager koppel (=trekkracht) geven.
Oke, nu begin ik het meer te snappen. Maar je weet dus nooit hoe deze 28mm pijp gaat reageren, omdat die natuurlijk niet hetzelfde reageert op elke tomos. Wat ik zoek met een nieuwe uitlaat is: (eisen) hij moet van chrome zijn en vrij origineel eruit zien. De opties voor mij zijn dan:
28mm sigaar (tomos parts/ shop)
28mm Jamarcol (tomos parts)
A35 28mm RS sigaar chroom (tomos shop)
Techno Bos fuego (tomos shop)
Techno Bullet (tomos parts/ shop)
Welke uitlaat zou het beste optrekken? Mijn top vind ik zo prima, als die er iets harder van gaat is mooi meegenomen, maar zoek vooral trek vermogen. De techno circuit uitlaat, vind ik zelf super vet, maar maakt wel een enorme herrie en ziet er niet bepaald origineel uit, dus is helaas geen optie voor mij.