Ik denk dat hij bij het luchtfilter valse lucht trekt, ik ga waarschijnlijk een powerfilter bestellen dus dan zou dat opgelost moeten zijn toch?Waar trekt hij valse lucht?
Iets met een carburateur op een motorblok kan niet koud goed rijden (loopt te arm als hij goed afgesteld is), dan zul je een injectie systeem en een computer erop moeten bouwen die de juiste hoeveelheid brandstof inspuit bij verschillende temperaturen....dus een tomos stel je af zodat hij warm goed rijdt.
Als ik met remreiniger bij het gedeelte waar de luchtfilter aansluit op mijn carburateur spuit dan gaat die harder lopen. heb tussen spruitstuk en carburateur al een rubbere ringetje gedaan daar gebeurt er ook niks als ik met remreiniger spuit.Na de carb waar je het luchtfilter op aansluit is geen valse lucht, die lucht gaat gewoon onder de gasschuif door en neemt dan benzine mee.
Valse lucht bevat geen benzine en op lucht loopt een motor helaas niet bv een spruitstuk pakking of keerring die lek is.
Okay misschien trekt die dan toch geen valse lucht, ik ga hem vanavond weer proberen stationair af te stellen. Want het lukt niet echt dan draai ik de schroef een stukje in zodat die blijft lopen. Maar de ene keer blijft hij wel lopen en de andere keer weer niet terwijl ik niks anders heb gedaan.Als je op de aansluiting van het luchtfilter en het rubber spuit reageert bijna iedere tomos op de deo test, dat is geen valse lucht, die afdichting is niet echt goed als het rubber wat ouder en harder is geworden.
Aansluiting carb en spruitstuk, aansluiting spruitstuk en cilinder, voet en koppakking en de krukas keerringen zijn de plaatsen waar hij valse lucht kan trekken.
Ik was weer een sproeier maat omhoog gegaan omdat die echt niet lekker liep ga vanavond maar weer 1 omlaag kijken hoe die het doet. weet dat het tijd en geduld kost vind het ook erg leuk maar moet nog veel leren heb nog een lange weg te gaan.Een halve minuut en dan slaat ie af? Als je denkt dat ie stationair verzuipt kan dat liggen aan je afstelling (lucht-brandstof, hoeveelheid olie in de brandstof of ontsteking), dit kun je zien aan de bougie elektroden die donker/ zwart zijn. Afstellen doe je als je motor op bedrijfstemperatuur is, en kijken naar de bougie elektroden als je een behoorlijke afstand hebt gereden zodat de bougie zijn zelfreinigingstemperatuur (leuk woord voor Scrabble) heeft bereikt. Als je een koudere bougie monteert (meer voor langere afstanden volgas) kan het zijn dat je bougie te donker blijft als je alleen een blokje om rijdt. Daarom is het beter een flinke rit te maken.
Het kost tijd en geduld om de boel te finetunen.
Ja klopt dit was tijdelijk anders hing die los en dat was nog slechter geweest maar de orginele beugel is nu gelast en hangt nu weer vast.Heb je de uitlaat aan de achterbrug vast gemaakt met ijzer draad (foto 11)
Als dat zo is ben je de cilinder aan het slopen want er komen krachten op de tap eindjes bij de uitlaatpoort, als de brommer in of uit veert.
Okay top dan ga ik als ik thuiskom sproeier vervangen en dan laat ik weten of die lekker loopt! en of ik hem nu stationair goed krijg.Sproeier is zelf afhankelijk van de temperatuur van de buiten lucht, nu met 30 graden heb je een maatje kleiner nodig dan in de winter met 5 graden.....lucht zet uit door warmte....dan pas er minder lucht in je cilinder...dus heb je ook minder benzine nodig om de juiste verhouding lucht-benzine te krijgen.
Het * bij *standaard luchtfilter stond er perongeluk. Heb ik nu als het goed is weg gehaalt. Had de scrhoef gister een stukje in gedraait en nu bleef die wel weer lopen als die weer lastig doet dan ga ik dat maar proberen.In je setup vermeldt je sproeier 52 in een dellortho 14/9 carburateur. Dit zou te groot zijn. Gebruikelijk in de 14/9 is 49-51 met een standaard luchtfilter en standaard spruitstuk. Dat je nu een 51 erin hebt wil niet zeggen dat dit met jouw setup de juiste is. Aangezien er eerder een 49 in zat en daar al prima op liep als ik je openingspost lees. Er staat overigens een sterretje bij "standaard" luchtfilter in de setup, wat betekent dit?
Ik zie aan de rand van je bougie een zwarte/ natte laag, wat duidt op een onvolledige verbranding en dus te rijke afstelling. Wat fons716 al aageeft, warme lucht kan minder brandstof bevatten dan koude lucht, dus in de zomerdagen kan het zijn (zeker nu de temperaturen richting de 30 graden gaan) kan dan juist een grotere sproeier problemen geven. Vaak is de af-fabriek gemonteerde sproeier een compromis tussen de twee uitersten om niet continue de sproeier te hoeven wisselen.
Ik denk dat je het stationair probleem misschien moet zoeken in de idle-jet (klein gaatje onderin de aansluiting voor het spruitstuk in de carburateur), die kan verstopt zitten. Met een haar uit een staalborstel kun je die doorprikken en met een luchtpistool (compressor) doorspuiten om eventuele troep te verwijderen. Het stationair toerental stel je af bij een bedrijfswarme motor en zodanig in toerental dat de koppeling net niet aangrijpt en je achterwiel niet draait. Misschien heb je die nu te krap gesteld en icm een koude motor juist ervoor zorgt dat deze afslaat doordat de brandstof(nevel) neerslaat op de koude delen.
Vwb je bougie, je geeft in de beginpost aan dat de bent geswitched van B5HS naar B6HS, De kleur van deze bougie kleurt pas na kilometers rijden, niet bij een blokje om, zeker niet als deze zijn zelfreinigingstemperatuur niet bereikt word je daardoor op het verkeerde been gezet.
Verder lees ik een wijziging van de sproeiermaat van 49 naar 51. Dat laatste vraag ik mij van af wat daarvan de reden is geweest. Heb je dit alleen "uit voorzorg" gedaan ivm de uitlaat? Dan zou ik toch teruggaan naar de oorspronkelijke sproeier, als je eerder geen prestatieprobleem had.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten