Vette uiteinden van de uitlaat kan ook komen door de mengsmering, elke brommer heeft daar last van (behalve 4-takt). Niets om je zorgen over te maken. een zwarte bougie niet. De bougie die jij hebt is normaal voor een standaard setup, vergelijkbaar met een Bosch W5AC. Overigens, een teveel aan mengsmeringolie in de brandstof kan ok voor een vette bougie zorgen en een vervuilde bougie is elektrisch niet zo goed geïsoleerd dat de vonk alleen overspringt bij de electroden, maar spanning weglekt via de vervuiling. Resultaat een minder krachtige vonk en prestatieverlies. Mak de bougie eens goed schoon met remmenreiniger en blaas hem goed uit (perslucht). Of een nieuwe proberen, wat vaak wonderen doet.
De krukaskeerringen kun je prima zelf vervangen. In onze
wiki staat een how to. Let bij de versnellingsbakzijde goed op ringen en waar deze zitten zodat je alles weer goed in elkaar zet. Ik leg de onderdelen in volgorde van demontage en bij elkaar wat waar hoort. Vwb de ontstekingskant, maak een merkteken waar de ontstekingsplaat staat, dat scheelt je afstellen naderhand, tenzij je ziet dat dat wel nodig is. Ik weet niet welke ontsteking je erop hebt zitten, maar de iskra puntloze (met groot open vliegwiel) is erg lastig opnieuw af te stellen als je deze niet vooraf markeert hoe deze heeft gezeten. Bij punten is het belangrijk dat de punten niet zijn ingebrand en het nokje niet te ver is afgesleten. Check ook of het viltje nog vet genoeg is wat zorgt voor smering tussen nok van het vliegwiel en nokje van de punten. Smeer eventueel wat kopervet erop als deze wat droog is.