• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Race Olie

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 24 jun 2013 10:14

Hey peeps,

Ik kwam dit tegen:

Klinkt best wel logisch en gaaf. Iemand ervaring met zoiets?

http://www.mopedarmy.com/wiki/Racing_tr ... your_tomos

Grtz
Mike
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 24 jun 2013 10:36

Had het een keer gelezen ja, misschien dat ik het probeer als ik mijn voortandwiel keerring vervangen heb.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 24 jun 2013 11:57

Wat een onzin :roll:
Waarom zou je 2 verschillende oliën gaan mixen.. Dat is nog het domste wat je kunt doen.

Als je er gewoon 700ml atf inpleurt zal hij evenlaat schakelen.
Of het goed is voor je bak.. Denk het niet.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 24 jun 2013 12:02

Meer olie is meer smering en meer koeling.

Aangezien het 2 takt is en er dus geen olie de cilinder in komt welke weggeschraapt moet worden door de zuiger. Denk ik dat dit helemaal geen kwaad kan.

Tenzij je koppelings-aangrijp punt zo hoog wordt dat hij teveel toeren gaat maken.
Misschien slijt je koppeling wat sneller, maar verder zie ik zo niet waarom het slecht is.
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 24 jun 2013 13:20

je hebt meer carterdruk waardoor je kering veel meer druk krijgt

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 24 jun 2013 13:37

Waarom heb je meer carterdruk?

Lucht zet meer uit bij hoge tempraturen dan olie, minder lucht en meer olie betekend minder uitzetting.
Of zie ik het nu helemaal fout?
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 24 jun 2013 13:44

Waarom zouden fabrikanten anders aanraden een bepaalde hoeveelheid olie in het carter te gooien? En niet; jah gooi maar gewoon vol.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 24 jun 2013 13:46

De lucht kan gewoon weg via het ontluchtingsgat boven je voortandwiel. De olie kan dit niet en gaat dan teveel druk op de keerring uitoefenen. Tomos schrijft niet voor niets voor dat je 225ml ATF-olie in het carter moet hebben en niet meer.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 24 jun 2013 14:00

Ik ben van nature een heel eigenwijs iemand.

De extra druk door de olie heeft te maken met Hoogte x soortelijk gewicht. We hebben het hier over enkele cm's meer olie. De druk lijkt mij verwaarloosbaar. Tenzij iets ervoor zorgt dat de olie onder druk komt te staan.

Er zit geen oliepomp of ander systeem in, lucht kan er vrij uit. Ik zie nog steeds geen problemen.

Wat ik wel grappig vindt, iedereen hier is aan het sleutelen, 70cc, mooie uitlaatjes, 17 mm carbs. Zonder dat ik iemand eigenlijk hoor roepen "de lagers gaan eraan, je krukas trekt het niet, etc." maar als ik er 700cc olie in wil doen roept iedereen gelijk: Aah niet doen, daar kan die niet tegen :D
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 24 jun 2013 14:50

NIEMAND gooit teveel olie in zijn blok. Niet bij brommers, crossmotoren, motoren, auto's, vrachtwagens etc.
Op wat mafkezen na misschien.
Als het beter zou zijn voor het blok zou dat wel alom bekend zijn.. En dan zou de fabrikant ook wel meer voorschrijven.

Bovendien verslijt je je olie veel sneller naarmate je er meer in gooit, de olie zit dan constant tussen je koppeling en word dus ook meer continu "fijngemalen"..
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 24 jun 2013 16:19

als je 65cct erop zet gaan de lagers miss iets sneller kapot maar niet veel en de krukas kan het gewoon aan.

bij een auto komt er ook niet te veel in omdat ze dan gewend raken aan zoveel olie en dan gaan verbruiken en er veel meer carterdruk komt. bij een tomos ook en niet alleen de keringen maar ook de pakkingen krijgen die druk te verwerken. er is uitgezocht door meneer tomos hoeveel olie erin moet en er meer in donderen gaat never nooit voor prestatie winst zorgen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 jun 2013 20:04

Het hele verhaal komt op mij over als grote BS! Gewoon normaal ATF op peil in de bak, rijdt prima. Elke verwijzing naar dit verhaal slaat nergens op. Je Tomos gaat er echt niet harder om lopen.

Net zoals Polini racevonkjes, zelfdenkende membraanbkleppen en turbo's voor op je carburateur.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 24 jun 2013 20:07

Wat wel waar is is dat met meer olie in je bak de koppeling later oppakt. Dit doordat hij zoveel olie moet wegdrukken.
Maar als je wil dat hij later schakelt en oppakt dan moet je gewoon je veertjes inkorten, zoals het hoort. :mrgreen:
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 jun 2013 20:12

Teveel olie in de bak zorgt ervoor dat je koppeling meer gaat slippen, maar qua trekkracht gaat inboeten omdat ie zoveel olie moet wegstouwen en het toerental afgewurgd wordt. Heb al drie van dit soort "problemen" bij de hand gehad ter reparatie omdat men idd het verhaal had gevolgd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 25 jun 2013 10:12

Ok geen goed plan. :P

Zal er niet meer over praten :P

Mike
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.