Ik heb even het Algemeen dagblad in de gaten gehouden.
Hier stonden een paar stukjes in die ik jullie niet wil onthouden.
bij deze:
Algemeen Dagblad, 29-08-2005
'Kenteken maakt bromfiets niet veiliger'
GOUDA - Het verplichte kenteken voor brom- en snorfietsen is vanaf deze week een feit. Donderdag wordt de eerste uitgereikt in Gouda. Vanaf 2007 moet iedere bromfietsbezitter er een hebben. Ook als hij op een opgevoerde brommer rijdt.
Het verplichte kenteken voor brom- en snorfietsen is vanaf deze week een feit.
De naar schatting vijfhonderdduizend bromfietsbezitters moet eerst naar een van de 1100 bromfietshandelaren die een zogeheten schouwing mogen doen. Dat behelst niet meer dan het registreren van enkele technische gegevens, zoals het merk, type en chassissnummer. Een keuring vindt niet plaats.
Een bewuste keuze, zegt woordvoerder Koen Peeters van de RDW, voorheen de Rijksdienst voor Wegverkeer. ,,Er zijn slechts zestien keuringskantoren in Nederland. Als wij iedere bromfietser verplichten zijn brommer te laten keuren, dan zouden sommigen wel meer dan vijftig kilometer moeten reizen. Dat kun je niet van mensen verlangen. Bovendien kost een keuring veel meer geld; ruim honderd euro, terwijl met het huidige systeem de bromfietser slechts rond de vijftig euro kwijt is.'' En om handelaren te laten keuren, dat ging de RDW te ver. ,,Dat kan tot ruzies en onenigheid leiden in die winkels. En dat is ook niet de bedoeling.''
Het kenteken wordt ingevoerd om diefstal en doorverkoop van gestolen brom- en snorfietsen te bemoeilijken. Het voertuig komt namelijk met het kenteken op naam van de eigenaar te staan. Wie een bromfiets op zijn eigen naam wil zetten, moet in bezit zijn van het originele papieren kentekenbewijs. Ook helpt het kenteken illegaal geïmporteerde bromfietsen te weren. Wanneer een bromfiets geen Europees of Nederlands registratienummer heeft, krijgt die geen kenteken. En de politie kan dankzij het kenteken sneller overtreders aanpakken, doordat hun identiteit nu meteen bekend is.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vindt het ontbreken van een keuring een gemiste kans. De SWOV deed in 1999 onderzoek naar de verkeersveiligheid van bromfietsers. Een verplicht kenteken in combinatie met een verplichte keuring zou de verkeersveiligheid op de weg vergroten. Op die manier konden alle opgevoerde en onveilige bromfietsen met één maatregel van de weg af worden gehaald.
Bij 3VO hechten ze iets minder belang aan de keuring. ,,Dat is toch maar een momentopname. Voor een keuring slopen ze alles eraf en daarna zetten ze het net zo hard weer terug. Met een keuring haal je echt geen opgevoerde brommers van de weg,'' zegt woordvoerder Irene Bloemink. Wel ziet die organisatie een grote rol weggelegd voor de politie, die dankzij de kentekenplaten sneller kan optreden.
----------------------------------------
In het volgende stuk staat een gedeelte wat precies hetzelfde is, maar ook extra informatie.
Algemeen dagblad, 28-08-2005
Kenteken maakt bromfiets nog niet veiliger
GOUDA - Het verplichte kenteken voor brom- en snorfietsen is vanaf deze week een feit. Donderdag wordt de eerste uitgereikt in Gouda. Vanaf 2007 moet iedere bromfietsbezitter er een hebben. Ook als hij op een opgevoerde brommer rijdt.
Om te zien of het om het originele motorblok gaat, zoekt de monteur naar het nummer. Foto Marco Okhuizen
Een opgevoerde bromfiets of een snorfiets met mankementen; voor het verkrijgen van een kenteken dat per 2007 verplicht wordt, doet het er niet toe. Iedere bromfietsbezitter moet een kenteken aanvragen, maar er is geen keuring. Vanaf donderdag kunnen de kentekenbewijzen worden aangevraagd.
Daarvoor moeten de naar schatting vijfhonderdduizend bromfietsbezitters eerst naar een van de elfhonderd bromfietshandelaren die een zogeheten schouwing mogen doen. Dat behelst niet meer dan het registreren van enkele technische gegevens, zoals het merk, type en chassissnummer.
Een bewuste keuze, zegt woordvoerder Koen Peeters van de RDW, voorheen de Rijksdienst voor Wegverkeer. "Er zijn slechts zestien keuringskantoren in Nederland. Als wij iedere bromfietser verplichten zijn brommer te laten keuren, dan zouden sommigen wel meer dan vijftig kilometer moeten reizen. Dat kun je niet van mensen verlangen. Bovendien kost een keuring veel meer geld; ruim honderd euro, terwijl met het huidige systeem de bromfietser slechts rond de vijftig euro kwijt is."
En om handelaren te laten keuren, dat ging de RDW te ver. "Dat kan tot ruzies en onenigheid leiden in die winkels. En dat is ook niet de bedoeling."
Het kenteken wordt ingevoerd om diefstal en doorverkoop van gestolen brom- en snorfietsen te bemoeilijken. Het voertuig komt namelijk met het kenteken op naam van de eigenaar te staan. Wie een gestolen bromfiets op zijn eigen naam wil zetten, moet in bezit zijn van het originele papieren kentekenbewijs.
Ook helpt het kenteken illegaal geïmporteerde bromfietsen te weren. Wanneer een bromfiets geen Europees of Nederlands registratienummer heeft, krijgt die geen kenteken. En de politie kan dankzij het kenteken sneller overtreders aanpakken, doordat hun identiteit nu meteen bekend is.
Tweewielerspecialist Rep 26 in Gouda is een van de bedrijven die de schouwingen gaat uitvoeren. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat monteert donderdag eigenhandig daar de allereerste kentekenplaat voor bromfietsen op de scooter van actrice en presentatrice Froukje de Both.
Rolf Cech, eigenaar van de winkel, is blij dat het beperkt blijft tot het noteren van cijfers. "Wij willen geen politieagent spelen. Als wij een chassisnummer niet kunnen lezen, dan noteren wij dat op het formulier. Maar als een klant zegt dat er een acht staat, dan noteren wij een acht. Het is aan de RDW om te controleren of een bromfiets gestolen is. Niet aan ons", zegt hij.
Bovendien is het nog maar de vraag of de branche al die keuringen wel had aangekund. Om de komende werklast meer te verspreiden, biedt Cech zijn klanten één pakket aan waarbij zij het kenteken kunnen aanvragen in combinatie met een grote beurt. "In plaats van dat ze meerdere keren moeten terugkomen, verzorgen wij alles in een keer", legt hij uit.
Schouwing
Maar dan nog kan hij niet echt inschatten wat er op hem afkomt. "Een schouwing alleen al duurt toch zeker tien minuten. En dan hebben we het nog niet over de montage van de kentekenplaat." Toch vindt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) het ontbreken van een keuring een gemiste kans. De SWOV deed in 1999 onderzoek naar de verkeersveiligheid van bromfietsers. Een verplicht kenteken in combinatie met een verplichte keuring zou de verkeersveiligheid op de weg vergroten. Op die manier konden alle opgevoerde en onveilige bromfietsen met één maatregel van de weg af worden gehaald.
Bij 3VO hechten ze iets minder belang aan de keuring. "Dat is toch maar een momentopname. Voor een keuring slopen ze alles eraf en daarna zetten ze het net zo hard weer terug", zegt woordvoerder Irene Bloemink. Wel ziet die organisatie een grote rol weggelegd voor de politie, die dankzij de kentekenplaten sneller kan optreden.
En dat politiecontroles effect hebben, merkt Cech dagelijks. "Het afgelopen jaar heb ik een explosieve groei gezien in de verkoop van materialen om een bromfiets weer standaard te maken. Jongens met opgevoerde brommers zijn de vele, hoge boetes zat. Ze worden zes keer achtereen gecontroleerd en zeggen dan: geef mij maar weer een gewone bromfiets."
----------------------------------------
En nog een stukje over onze grote vriend: Minister Peijs.
Algemeen Dagblad, 01-09-2005
Peijs: na één overtreding brommerrijbewijs kwijt
GOUDA (ANP) - Als het aan minister Peijs ligt, raken snelheidsduivels die op hun bromscooters rondcrossen al bij de eerste de beste verkeersovertreding hun rijbewijs kwijt. Zij waarschuwde daar donderdag voor, na de uitreiking van het eerste kenteken voor bromfietsen aan actrice Froukje de Both. In de loop van 2006 wordt het bromfietsrijbewijs ingevoerd, bedoeld om samen met het kenteken het aantal brommerongevallen terug te dringen. Twee verkeersovertredingen, bijvoorbeeld te hard rijden en door rood rijden, leiden dan tot het verlies van het rijbewijs. De overtredingen op de brommer zullen tevens meetellen voor het autorijbewijs, waarvoor een puntensysteem komt.
De verkeersminister wil verder gaan als deze aanpak niet werkt. Op korte termijn zijn zulke drastische maatregelen niet te verwachten. In 2009 komt er eerst een evaluatie van het nieuwe systeem, zei de bewindsvrouw. Daarna pas zou de strengere aanpak kunnen ingaan.
De kentekenplaat (met bijbehorend bewijs) moet niet alleen het aantal brommerongelukken terugdringen. Verwacht wordt dat het aantal diefstallen afneemt. Doorverkopen van een gestolen brommer kan niet zomaar meer want een gestolen exemplaar, mits aangifte is gedaan, kan niet op de naam van een ander gezet worden.
Volgens Peijs is het effect van het kenteken al te merken. Er is in de krant momenteel een hausse aan aanbiedingen van brommers, die dieven kennelijk kwijt willen. Zij riep bromfietseigenaren daarom op snel hun bezit te kentekenen, om het het dievengilde het moeilijk te maken. Dat kan per 1 september tot eind oktober 2006. Op 1 januari 2007 moeten alle bromfietsen gekentekend zijn